Sara Johansson

Förläggare och redaktionell chef

Sara Johansson är förläggare och redaktionell chef på Centrum för Näringslivshistoria. Trots alla böcker, tidningar och sajter hon gjort om företag blir hon fortfarande lika glad över de aha-upplevelser företagshistorien ger.

Movieboxens uppgång och fall i senaste Företagshistoria

|

Nytt nummer av Företagshistoria ute tisdagen 9 juni!

Kånken – ryggräddaren som blivit cool

|

Idén var att rädda ryggarna på 70-talets skolbarn men under snart fyra decennier har nu Kånken använts till att bära omkring allt från läxor och utflyktsprylar till datorer och träningskläder.

Vasaloppsbusiness i årets första Företagshistoria

|

Nytt nummer av Företagshistoria ute tisdagen 17 mars!

100 år av medicinska framsteg

|

Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF, startades 1919 och har under de senaste hundra åren fungerat som en viktig brygga mellan nyfikna forskare och nya medicinska upptäckter.

Pasteller och träningsskor från Dalarna

|

Träningsskor och sneakers har i mångt och mycket blivit synonymt med globala jättar som Adidas och Nike. Men under 1980-talet gav sig ett svenskt märke in i matchen om kundernas gunst.

Oväntat besök

|

Gevalias koncept med ”oväntat besök” har kommit att bli en av svensk reklamhistorias mest välkända och omtyckta.

Analoga skatter i Pixars arkiv

|

Bakom Pixars digitala mästerverk finns fysiska skisser, målningar och skulpturer. Allt sparas i företagets arkiv, berättade Christine Freeman, företagets arkivchef och senior historian.

Teckning av Berte kvarn

En familj och dess kvarn

|

Berte Qvarn är unikt. Som Sveriges äldsta familjeföretag med anor från 1500-talet har det en historia som få andra ens kommer i närheten av. I…

Tillskärarakademiens fokus låg på utbildning av kvinnor. Då män utbildades i tillskärning av manskläder skedde det i särskilda klasser. Ca 1920-tal. Foto privat.

En stilbildande affärskvinna

|

Stockholms Tillskärarakademi som ger utbildningar inom design, mönsterkonstruktion och skrädderi, grundades redan 1913 av Elvira Harms – en entreprenör med en okuvlig vilja och ett stort socialt patos

Så startade Spotify

|

När Martin Lorentzon och Daniel Ek startade sitt företag var tanken egentligen inte att förändra musikbranschen.