Sara Johansson

Förläggare och redaktionell chef

Sara Johansson är förläggare och redaktionell chef på Centrum för Näringslivshistoria. Trots alla böcker, tidningar och sajter hon gjort om företag blir hon fortfarande lika glad över de aha-upplevelser företagshistorien ger.

Ur arkivet: Julaffischer från kooperationen

|

Se guldkornen ur den affischskatten som finns i Kooperativa förbundets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

I detalj: Ahlgrens bilar

|

Egentligen skulle de likna amerikanska marshmallows, men resultatet blev i stället Sveriges mest sålda bil.

Ur arkivet: Bolaget ville få svenskarna att dricka vin

|

Systembolagets framgångsrika kampanj fick svenskarna att välja vin framför sprit.

Kvinnornas väg in i trädgårds­branschen

|

Trädgårdsnäringen är på uppgång i Sverige och i dag råder det högtryck på utbildningar kopplade till området. Ett nytt näringslivshistoriskt forskningsprojekt kartlägger kvinnornas intåg i branschen.

Sällskapsspel i årets sista nummer av Företagshistoria

|

Stilbildande kortspel, AGAs okända bil och SAS skakiga resa kan du läsa om i senaste numret av Företagshistoria, ute i handeln den 7 december.

Lucka 1: Shopping i Luleå

|

Den 27 oktober 1955 invigdes köpcentret med det självförklarande namnet Shopping på Storgatan i Luleå, ritat av brittiskfödde arkitekten Ralph Erskine.

Teknik för nytta och nöje

|

Många av de moderna techbolagen jobbar med teknik som passar lika bra i spel- som i bankvärlden. Branschöverskridande tekniska lösningar är dock inget nytt fenomen.

1955 – charter, blöjor och avskaffande av motboken

|

1950-talet associeras ofta med prydliga hemmafruar, brylkräm och genombrottet för rock’n’roll. I Sverige var vi snabba att ta till oss dessa nymodigheter då vi gärna blickade utanför landets gränser.

Ur arkivet: Djupfryst, konserverat och festligt

|

ICA-Förlaget gav i slutet av 1950-talet ut en serie receptböcker i behändigt format, “Små hemböcker”. Recepten komponerades av chefen för ICA:s provkök, Asta Östenius, och Ingrid Persson.

1908 – Industrinationen Sverige

|

Sverige hade vid 1900-talets början kommit långt i sin resa mot att bli en industrination. Nya fabriker i städerna behövde arbetskraft och människor lockades i allt högre grad att lämna landsbygden. Utvecklingen krävde ny infrastruktur och nya bostäder – som byggdes i cement.