Analoga skatter i Pixars arkiv
VISA BILDTEXT
Christine Freeman, senior historian på Pixar Animation Studios, talade på HMS18. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

FÖRETAGEN AV: Sara Johansson 2018-12-03

Analoga skatter i Pixars arkiv

Pixar Animation Studios i Emeryville, Kalifornien ligger i filmbranschens framkant för dator­animerad film. Men bakom slutresultatens alla ettor och nollor finns skisser, målningar och skulpturer – och allt sparas i företagets arkiv. Christine Freeman, senior historian på Pixar, berättade mer på History Marketing Summit 2018.

Christine Freeman, som är senior historian på Pixar Animation Studios och som talade på History Marketing Summit 2018, berättade att många blir förvånade när hon berättar om materialet hon och hennes kollegor arbetar med i arkivet.

– Folk tror ofta att allt vi jobbar med är digitalt eftersom våra animatörer arbetar digitalt, men mycket av det som sparas i arkiven är av mer traditionellt slag. Det handlar ofta om skisser, målningar, tecknade storyboards och modeller som ligger till grund för figurer i filmerna, sa Christine.

Men även digitalt producerat material sparas såklart. I företagets ”Art and Story Collection” finns konstverk från filmsuccéer som Toy Story, Superhjältarna, Bilar, Insidan ut och Coco. En hel del av materialet är sådant som aldrig synts i filmernas slutversioner.

När Pixar närmade sig sitt tjugoårsjubileum 2006 började filmaren Leslie Iwerks göra en dokumentär om företaget, ”The Pixar Story”. Under arbetet med den Emmy-nominerade dokumentären samlades mängder med film- och intervjumaterial in, varav en hel del inte fick plats i den slutgiltiga filmen. Allt detta, plus Leslie Iwerks researchmaterial, blev ett viktigt bidrag till Pixars samling av icke-produktionsrelaterat material, ”The Historical Collection”.

Se trailern för Leslie Iwerks film The Pixar Story

I samlingen finns också en hel del fysiskt material från företagets första lokaler i Point Richmond. När det bestämdes att Pixar skulle flytta till Emeryville, där företaget finns idag, sattes det upp insamlingskärl där medarbetarna fick lägga ned sådant de ansåg borde sparas för eftervärlden. Många bilder och dokument från tidigare och nuvarande medarbetare samlades in. Christine själv gick runt och samlade in sådant hon inte ville skulle försvinna.

– På sista dagen på gamla kontoret sprang jag runt med en osthyvel och bände bort saker från väggarna som jag tyckte vi skulle spara, köksskylten till exempel, berättar Christine.

Pixars arkiv används idag flitigt för både interna och externa uppdrag. Internt kan det handla om inspiration för karaktärer i nya filmer eller för att till exempel producera böcker, marknadsföringsprodukter eller extramaterial till dvd-utgåvor. Efter varje film görs också en utställning i företagets lokaler som visar de olika stegen i själva filmproduktionen. Det här görs dels för de egna anställda och dels för att visa besökare och press vad de arbetar med.

Godbitar ur arkiven visas även upp externt i framför allt den mobila utställningen “Pixar 30 Years of Animation” som började sin resa på Museum of Modern Art i New York 2005. Det är en utställning som till dags dato setts av 5,7 miljoner människor i 17 länder.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.