Sara Johansson

Förläggare och redaktionell chef

Sara Johansson är förläggare och redaktionell chef på Centrum för Näringslivshistoria. Trots alla böcker, tidningar och sajter hon gjort om företag blir hon fortfarande lika glad över de aha-upplevelser företagshistorien ger.

I detalj: Thorsmanpluggen

|

Oswald Thorsman uppfann den expanderande plastpluggen, en liten men revolutionerande uppfinning som sannolikt går att återfinna i alla hem.

100 år i musikskaparnas tjänst

|

Datainsamling har alltid varit grunden till Stims verksamhet. Förr registrerades det mesta för hand och man skickade länge ut pappers­handlingar. I dag kan upphovspersoner själva lägga in information om sina verk på webbplatsen.

Tåg, musik och en brännbar bock i senaste Företagshistoria

|

Årets sista nummer av Företagshistoria berättar om järnvägens tillblivelse och utveckling, ute 12 december.

Ericofonen – en klassisk pryl

|

Att tillverka en telefon i ett enda stycke var en idé som länge hade frodats hos många telefontillverkare.

Inflytelserik doldis

|

Familjen Söderberg räknas till en av de stora familjedynastierna i Sverige, men är trots det något av näringslivets doldisar. I slutet av 2019 kom Benito Peix Geldart ut med boken Stålpionjären, om familjens “urpatriark” Pelle Söderberg. Nu är det dags för sonen, Olof Söderberg, att bli porträtterad.

Kungen + näringslivet = sant i nya Företags­historia

|

Den 2 oktober kommer årets tredje nummer av Företagshistoria ut i handeln. I den berättar vi om kungen och näringslivet, Bilprovningens historia och roliga arkivfynd.

2008 – finanskris, presidentval och matkassar

|

Året 2008 präglades av den globala finanskrisen som började i USA och fick omfattande konsekvenser världen över. Detta år grundades nya företag som Trustly och Happy Socks, medan matkassar med recept blev populära, och Apoteksgruppen förberedde sig för apoteksavregleringen som skulle komma året därpå.

Frågor till arkivarien

|

Arkiven hos Centrum för Näringslivshistoria används framför allt av företagen själva, men en hel del andra visar också intresse för dem. Oavsett är det servicedesken Bild & fakta som hanterar frågorna.

Med intresse för ångslupar

|

Stockholms stadsbild såg väldigt annorlunda ut när ångslupar var det smidigaste sättet att ta sig fram på – från kaj till kaj. Några ångbåtsentusiaster träffas regelbundet för att ta reda på så mycket som möjligt om hur denna trafik fungerade.

Cyklar och diamanter i nya numret av Företagshistoria

|

Nytt nummer av Företagshistoria ute tisdagen 20 juni!