I artikeln Teknikgeniet besegrade Söders höga höjder berättar Stefan Nordmark om ingenjören som i företaget Mosebacke Gångbroaktiebolag skapade Katarinahissen som öppnade 1883 och som än i dag är ett beständigt landmärke vid det så omsusade Slussen i Stockholm.

Bolagsordning för Mosebacke Gångbroaktiebolag från 1881. Bild ur Mosebacke Gångbroaktiebolags arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Född och uppvuxen i Östergötland erhöll Lindmark sin ingenjörsexamen från Högre artilleriläroverket i Stockholm. Sverige under den här tiden var dock inte en lätt plats att göra sin lycka och Lindmark flyttade till Argentina, där han stannade i nio år.

Katarinahissen 1896. Bild CC Wikimedia Commons.

År 1876 kommer Lindmark tillbaka till huvudstaden där han la fram sin idé om förbättringar för framkomligheten på söders höjder till stadsfullmäktige. År 1881 godkändes förslaget med den nya gångbron med hiss, eller elevator som det då kallades. Vid öppnandet den 19 mars 1883 väckte konstruktionen stor uppmärksamhet och succén var ett faktum. Anledningen var förmodligen att att priserna för en tur i hissen var överkomliga för en stor del av stockholmarna; en uppfärd kostade 5 öre, och en färd ned 3 öre. Under det första året åkte nästan 1,7 miljoner människor Katarinahissen,

Efter framgången med Katarinahissen togs sig Lindmark på Brunkebergsåsen – ett stort kommunikationshinder i dåtidens Stockholm. Hans lösning blev att bygga en tunnel men en porös berggrund skapade stora problem och när tunneln vara klar 1886 hade kostnaderna skjutit i höjden och Lindmark hade inte gjort några pengar på projektet.

Bygget av Brunkebergstunneln 1886. Bild CC Wikimedia Commons.

Lindmark fortsatte dock sin karriär som tillförordnad chef på Motala Verkstad som dock gick i konkurs kort tid efter på grund av en industrikris och Lindmark styrde kosan tillbaka till Stockholm och Långholmen. Här grundar han Långholmens Warf och Mekanisk Werkstad Knut Lindmark för konstruerandet av ångfartyg.

Dock hade inte Lindmark turen med sig och 1891 gick även detta bolag i konkurs. Detta ledde till att Lindmark, och flera av hans släktingar som hade investerat i bolaget, var ruinerade. Detta ledde, förståeligt nog, till en personlig kris och den 17 augusti finner man Knut Lindmarks döda kropp utanför varvet på Långholmen. Med ett skott i huvudet hade han slutat sitt liv.