Grundidén till kampanjen bygger på svenskarnas tradition att alltid bjuda på en kopp kaffe när de får besök i hemmet. 1985 kom den första och numera klassiska annonsen där ett stort fartyg lägger till vid en liten kobbe. Under slutet av 1980-talet publicerades fyra, fem nya annonser per år på samma tema.
Det banbrytande förslaget hade först mött starkt motstånd internt i företaget. ”Man kan väl inte ha en annons för kaffe utan att visa kaffe? Utan att visa människor som dricker kaffe?” Några trodde dock så starkt på idén att den genomfördes.
Nu är det reklam igen
I slutet av 1980-talet gjordes försök att överföra reklamen till biograferna, men det blev aldrig riktigt lyckat. I stället siktade företaget in sig på det senaste – reklam i tv. 1991 lanserades Gevalias första tv-reklam ”Atleten”. Den visar en man som styrketränar hemma i sin lägenhet och lyfter en väldigt tung skivstång. Golvet ger vika, han brakar rakt genom golvet och gör ett oväntat besök hos granntjejen i våningen under som sitter och fikar. Filmen blev en omedelbar succé.