Lisa Larson  – folkkär keramiker
VISA BILDTEXT
Lisa Larson gjorde inte bara serier med små figurer, de stora djuren var oftast unikat. Foto: Bokförlaget Arena.

UR ARKIVET AV: Märta Holkers 2025-02-24

Lisa Larson – folkkär keramiker

År 1955 debuterade Lisa Larson som formgivare vid Gustavsbergs porslins­fabrik med en serie djur i mörkbrunt sten­gods. Inom några år framstod hon som en av Sveriges mest älskade keramiker.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Lisa Larson föddes hösten 1931 i sydvästra Småland – i Härlunda i Kronobergs län. Där drev hennes far ett sågverk. Han var en passionerad älskare av konst och antikviteter. Så småningom flyttade familjen till Killeberg, ett litet samhälle i Skåne. Lisa ritade mycket som barn. I tidiga tonåren började hon också snida och måla lustiga figurer i trä – det fanns ju gott om träbitar i faderns företag.

En lärare från Slöjd­föreningens skola i Göteborg, blev imponerad när han fick syn på Lisas sniderier. Han uppmanade henne att söka till konst­skolan i Göteborg – den som då kallades för ”Slöjdis” men i dag heter Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK).

Läs också: Augusta Lundin – först med det senaste

Vid 18 års ålder, började hon på Slöjd­föreningens skola i Göteborg. Hon hade sökt och kommit in på skolan utan att uppge vilken linje hon ville gå på. Rektorn placerade henne på keramik­linjen med möjlighet att byta till annan linje efter ett år.

Som huvud­lärare fick hon den finlands­svenske keramikern Kurt Ekholm, känd från Arabia porslins­fabrik i Helsingfors. Lisa ville egentligen bli mode­tecknare precis som sin syster, men så snart hon började arbeta med leran kände hon att hon hade hamnat rätt.

Efter några år gifte hon sig med den värmländske konstnären Gunnar Larson som studerade vid Valands konstskola i Göteborg. Så fick hon sitt väl­klingande konstnärs­namn – Lisa Larson. Hon var då bara 21 år och fortfarande elev på ”Slöjdis”.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

VÄRVAD AV STIG LINDBERG
Efter fem års utbildning var hon dock redo att söka sin för­sörjning som keramiker. Både Lisa och Gunnar såg fram emot ett liv tillsammans som fria oberoende konstnärer. Hon drömde om en egen verkstad; ingen av dem hade någon önskan att arbeta för konst­industrin.

Men våren 1954, en kort tid innan Lisa skulle lämna Slöjd­föreningens skola hade läraren Kurt Ekholm skickat in några av hennes arbeten till en tävling mellan konst­hantverks­skolorna i Norden.

I juryn satt den konstnärlige ledaren för AB Gustavs­bergs Fabriker – Stig Lindberg – och han blev intresserad av Lisa Larsons bidrag, däribland en kanel­brun vas med ristad dekor som fick andra pris i tävlingen. Den 3 maj 1954 skrev Stig Lindberg ett brev till ”Fru Lisa Larsson” där han erbjöd henne ett provår vid porslins­fabriken i Gustavs­berg.’

De unga keramikerna skulle uttrycka sig fritt och dessutom få en liten månads­lön; allt de skapade skulle vara deras egendom och kunde säljas om de behövde extra inkomster

GUSTAVSBERG BLEV LISAS UNIVERSITET
I början av femtio­talet framstod Gustavs­bergs porslins­fabrik som Sveriges mest moderna och fram­gångs­rika keramiska industri, vida känd för sin form­givning av servis- och konst­gods.

Där arbetade en rad kända konstnärer när Lisa Larson anlände till fabriken hösten 1954. Legendariske Wilhelm Kåge, som kommit till fabriken redan 1917, var fortfarande aktiv i Studion – den berömda konst­avdelning som Kåge hade inrättat 1942, då han fort­farande var konst­närlig ledare för Gustavs­berg. 1949 överlät han det konstnärliga ansvaret till den liv­fulle yngre med­arbetaren Stig Lindberg.

Av det brev, som Stig Lindberg skrev till Lisa Larson den 3 maj 1954, framgår att han tänkte starta ”en fri ateljé, där några ungdomar får arbeta cirka ett år”. Tanken var att fabriken skulle stå för lokal, material och tekniskt kunnande.

De unga keramikerna skulle uttrycka sig fritt och dessutom få en liten månads­lön; allt de skapade skulle vara deras egendom och kunde säljas om de behövde extra inkomster (men fullt så generösa villkor fick de inte alls i realiteten!).

Det hela var ett experiment som Stig Lindberg formulerade så här: ”Min avsikt är att lära känna dessa ungdomars begåvning och egenskaper, och den eller de som är bäst skulle sedan anställas som konstnär vid fabriken.”

Läs också: Sif Öberg – produktiv illustratör och designer

Lisa Larson lockades av förslaget och tackade ja. Lisa Larson fram­höll ofta sin stora tack­samhet över Stig Lindbergs framsynthet. Han lät de unga konstnärerna arbeta fritt och kom ofta upp till ateljén för att titta på vad de hade åstad­kommit och diskutera deras arbeten.

Lisa Larson betraktade det första året på Gustavsberg som sitt universitet. Stig Lindberg blev hennes mentor. På skolan i Göteborg hade hon enbart arbetat med ler­gods, nu fick hon lära sig att hantera sten­gods, vilket gav helt andra möjligheter.

En dag hade hon modellerat en katt med svansen i vädret. När Lindberg fick syn på den föreslog han att hon skulle utveckla katten till en modell för produktion. Så tillkom hennes första serie­producerade figur, en kavat liten katt med tids­typisk uppsyn.

Kattfigurer finns det gott om i Lisa Larsons samlingar, en del är inspirerade av hennes egna katter. Foto: Bokförlaget Arena.

KVINNOR MED RONDÖR BLEV ETT SIGNUM
År 1958 presenterades ”ABC-flickorna” på marknaden och denna älskliga serie blev Lisa Larsons genom­brott i folkhemmet. De fem kraftfulla kvinno­figurerna var tänkta som bokstöd, men trots sina väldiga former blev de inte till­räckligt tunga för att fungera så som det var tänkt – de var ju inte massiva. Men de sålde bra ändå och är i dag mycket efter­traktade samlar­objekt.

Lisa Larson har alltid fascinerats av voluminösa kvinno­kroppar. Kvinno­figurer med rondör har blivit något av Lisa Larsons signum, men i slutet av femtio­talet blev en del människor rasande över att hon hade ”vanställt” ABC-­flickorna med tjocka lår och stadiga vader.

Hur kunde hon göra sådana nid­bilder av kvinnor, dundrade hennes kritiker, men den stora publiken älskade Lisa Larsons frodiga figurer. De producerades i stora upplagor och tryggade jobbet åt ett tiotal unga kvinnor som målade dekoren i ateljén.

En stor arbetsstyrka hjälpte till med att dekorera porslinet på Gustavsberg. Foto: Karl Heinz Hernried/Nordiska museet.

STOR BREDD
Efter provåret 1954–55 blev Lisa Larson fast anställd, och hon fick då en egen verkstad i samma byggnad som fabrikens konst­avdelning, allmänt kallad Gustavsbergs Studio. Detta var en konstnärlig experiment­verkstad för konst- och prydnads­gods i såväl unik som hant­verk­smässig serie­tillverkning.

I den egna verkstaden samarbetade Lisa med en skicklig drejare som hjälpte henne att dreja vaser, krukor och fat i stort format – exklusiv keramik som hon sedan själv försåg med ristad eller målad dekor. Ända sedan 1917 hade företagets konstnärer fått arbeta med både design för serie­produktion och fritt skapande av unikt konst­gods.

Lisa Larson gjorde en hel del unika ting på femtio­talet – inte bara figurer utan också stora kraft­fulla vaser med ristade dekorer. Många blir förvånade över hennes stora bredd; man känner kanske inte till att en konstnär har lättare att vara spontan när han eller hon får uttrycka sig helt fritt. Mycket av det som Lisa Larson har åstad­kommit är resultatet av en plötslig ingivelse.

Läs också: Nannas bildvärld

Hennes fria keramik skiljde sig ganska mycket från den serie­tillverkade, men även i unikaten känner man igen konstnären bakom verket.

Lisa Larsons ABC-flickor från 1958 producerades i stora upplagor även under sextio­talet. Lisa fick aldrig någon royalty på sina figurer, i stället arbetade hon i alla år för en ganska låg månads­lön (det hade kvinnorna i Sverige på sextio­talet!).

Hon fick inte heller några friexemplar av de föremål som hon form­givit; hon var tvungen att köpa dem från fabriken. Sådana var villkoren för de fast anställda konstnärerna.

På sextio­talet skapade hon många nya serier, till exempel ”Afrika” (1964) med olika afrikanska djur, däribland ett lejon med gigantiskt klot­runt huvud och ristad dekor. Detta lejon har blivit något av en signatur för Lisa Larson, och det blev sedan upptakten till hennes fram­gångar i Japan under 2000-talet.

Formgivning av keramik för industriell till­verkning kräver mycket planering. Det finns en rad ekonomiska och produktions­tekniska faktorer att ta hänsyn till, ty det är dyrt att ta fram gjut­formar till nya modeller. Produkterna måste vara lätta att tillverka och de måste framför allt gå att sälja – helst i stora upplagor.

Under student­revolternas år – 1968 – gjorde Lisa Larson en politiskt färgad skulptur kallad ”Samhälls­debatten” – en kraftfull kvinna som lyfter en herre­man på raka armar högt över huvudet. Modellen gjordes i två storlekar, 20 och 40 cm, med varierande dekorer. Även denna är hett åtrådd av dagens samlare.

På Gustavsbergs porslinsfabrik tillverkades det även sanitetsporslin, på lagret står handfat och toalettstolar uppallade. Foto: Victor Malmström/ Tekniska museet.

STRUKTUROMVANDLING I BRANSCHEN
I början av sextio­talet blev det modernt att liva upp den öppna spisen med en konstnärligt utformad keramik­platta, och snart sågs sådana vägg­plattor överallt – såväl inne som ute. Fler­talet av dem är designade av Lisa Larson.

Något senare började Lisa Larson arbeta i en ny teknik; i stället för att dreja över­gick hon till unika skulpturer i kavlad, skuren och rullad sten­gods­lera. Med denna metod fram­ställde hon en rad fantasi­fulla fåglar och människo­figurer.

På sjuttio­talet fick Lisa Larson flera idéer till skulpturer som blev stora för­säljnings­succéer. Och kreativa idéer var just vad företaget behövde, för under detta decennium började fabriken i Gustavsberg få problem.

Den struktur­omvandling som inleddes i Sverige på sextio­talet drabbade en rad svenska industri­näringar, inte minst glas- och porslins­industrin som hade svårt att konkurrera med de utländska import­varor som vällde in i landet. Samtidigt svalnade kundernas intresse för svenskt konst­hantverk och konstnärligt form­givna industri­produkter.

På sjuttio­talet befann sig stora delar av den keramiska industrin i kris. Även i Gustavs­berg kände man av det konsumtions­fientliga klimatet som då rådde i landet. Porslins­fabrikens verksam­het hade länge bekostats av intäkterna från koncernens andra, mer lön­samma industrier: sanitets- och bad­kars­fabrikerna samt till­verkningen av plast.

Läs också: Mattdrottningen Märta Måås-Fjetterström

Men produktionen av serviser och konst­gods gav Kooperativa Förbundet god publicitet, vilket naturligtvis var värde­fullt och mycket därför fick porslins­fabriken leva kvar. Konstnärerna på Gustavsberg deltog ofta i utställningar och mässor runt om i världen. Lisa Larson var särskilt populär i Tyskland dit mycket av hennes design exporterades.

Fabriks­ledningen brukade då och då samla konstnärerna till ”brain­storming” för att få fram förslag till nya produkter. Vid ett sådant möte 1972 fram­kastade Lisa Larson spontant: finans­minister Gunnar Sträng som spar­bössa!

Detta tyckte alla var en lysande idé, och året därpå lanserades Gunnar Strängs karaktäristiska gestalt som spar­bössa i oglaserat sten­gods (1973). Denna porträtt­lika figur blev en verklig kassa­succé!

År 1974 presenterades de fyra första barnen i serien ”Världens barn”, och ett år senare kom ytter­ligare fyra etniska figurer. Denna serie producerades under hela sjuttio­talet i mycket stora upplagor – cirka 100 000 barn per år. De salu­fördes i många europeiska länder, och delar av intäkterna gick till FN-organet UNICEF.

Samlar­serien ”Utrotnings­hotade djur” växte fram i sam­arbete med Världs­natur­fonden WWF och producerades åren 1975– 81. Serien omfattar sju djur­arter som till­verkades i begränsade upplagor i målad och glaserad sten­gods­lera.

Konsumenterna älskade Lisa Larsons knubbiga små barn, och 1978 dök nya ungar upp som figurativa ljus­stakar i serien ”Advent” – en liten Lucia, stjärn­gosse, tärna och tomte. (De till­verkas fort­farande, men nu av Keramiks­tudion Gustavs­berg.)

Åren 1965–75 producerade fabrikerna i Gustavsberg allt från kakel till hand­fat, toalett­stolar och bad­kar till alla dessa ny­byggda bostäder.

TUFFA TIDER
AB Gustavs­bergs fabriker upplevde mycket goda tider på fyrtio- och femtio­talen när folk­hemmet försågs med många nya bostads­områden. Än bättre blev det på sextio­talet, då regeringen satsade på ”miljon­programmet” vilket innebar att en miljon nya lägenheter och småhus skulle byggas på tio år.

Åren 1965–75 producerade fabrikerna i Gustavsberg allt från kakel till hand­fat, toalett­stolar och bad­kar till alla dessa ny­byggda bostäder. Men i slutet av sjuttio­talet, då marknaden plötsligt var mättad, rådde helt andra tider och stämningen på porslins­fabriken sjönk. Den nervösa och irriterade atmosfären spred sig snart till de anställda.

Lisa Larson kände ingen uppskattning för sitt arbete och därmed försvann hennes arbets­glädje, trots att hennes design sålde så bra. Hon hade varit på fabriken i mer än halva sitt liv och kände nu att det kanske var dags att säga upp sig.

SA UPP SIG OCH BLEV FRI KERAMIKER
Lisa Larson sade upp sig från Gustavs­bergs porslins­fabrik 1980, för att i stället pröva lyckan som fri keramiker. Hon hade då arbetat 26 år på Gustavsberg. Fem år tidigare hade familjen lämnat själva bruks­samhället på Värmdö och flyttat till en villa i grann­kommunen Nacka, närmare centrala Stockholm.

Där hade Lisa och hennes make Gunnar inrett varsin ateljé. Det dröjde inte länge förrän den erfarna form­givaren Lisa Larson fick nya uppdrag från porslins­fabriker i såväl Danmark som Tyskland samt från olika varu­hus i Sverige.

En tid arbetade hon för tyska Rosenthal, därefter för Goebel Porzellan där de små Hummel-figurerna tillverkas. Inför julen 1981 fick Lisa Larson i uppdrag att designa en liten tomte för den KF-ägda varu­hus­kedjan Domus. Tomten tillverkades i Japan och såldes sedan i stora upplagor över hela Sverige.

Läs också: Swedish grace såg dagens ljus i Göteborg

Snart kom också en för­frågan från varu­huskedjan Åhléns som beställde en bra vardags­servis i flera delar. Så tillkom den mjukt formade servisen ”Jang”, som är Lisa Larsons första och enda bords­servis. Butiks­kedjan Duka hörde också av sig och beställde en serie till­bringare samt kaffe- och tekannor.

På åttio­talet inledde Lisa Larson ett samarbete med de skånska företagen Höganäs Keramik och Jie-Keramik i Gantofta utanför Lands­krona. För Jie har hon formgett en serie djur som sålts i numrerade upplagor till förmån för Världs­natur­fonden.

De figurer som Lisa Larson designade för Gustavsberg såldes inte i Japan medan hon var anställd på fabriken och hon hade heller inga separat­utställningar där, trots att hon fick flera erbjudanden. Men som fri keramiker kunde hon göra som hon ville, och därför tackade hon ja när hon 1981 blev inbjuden att ställa ut i varu­huset Seibu i Tokyo, vilket var ett mycket prestige­fyllt erbjudande.

Lisa Larson gjorde inte bara serier med små figurer, de stora djuren var oftast unikat. Foto: Bokförlaget Arena.

KREATIVT SAMARBETE I KERAMIKSTUDION
När Lisa Larson hade lämnat Gustavs­berg dröjde det inte länge förrän två av hennes tidigare nära med­arbetare – Franco Nicolosi och Siv Solin – kontaktade Lisa. Snart inledde de tre vännerna ett nytt kreativt sam­arbete.

År 1993 lades Gustavs­bergs hus­hålls­porslins­fabrik ned av de dåvarande ägarna Hackman-­Rörstrand. Då var Franco Nicolosi arbets­ledare vid fabrikens konst­gods­avdelning. Inför ned­läggningen blev han erbjuden att överta denna del av verksamheten.

Med Siv Solin och Lisa Larson som del­ägare grundade han Keramik­studion Gustavs­berg. Företaget till­verkar främst föremål designade av Lisa Larson. När Keramik­studion startades beslöt sig Lisa Larson för att tacka nej till alla design­uppdrag.

Hon ville nu enbart koncentrera sig på sin unika keramik, men detta till trots har hon skapat flera nya skulpturer som nu produceras av Keramik­studion. Mer­parten av dessa nyheter säljs till Japan.

POPULÄR I JAPAN
Hennes sextio år som form­givare firades hösten 2014 med en retrospektiv vandrings­utställning på varu­huset Matzuya i Tokyo. Ända sedan tidigt 2000-tal har Lisa Larson haft täta kontakter med Japan och hon får ofta besök av japanska åter­för­säljare, gallerister, journalister och fotografer.

Lisa har också sam­arbetat med sin dotter Johanna Larson som är utbildad grafisk designer. De har bland annat skapat barn­böcker som getts ut i Japan.

Läs också: Porslin för Ryssland

Lisa och Johanna Larson har också sam­arbetat för svenska företag, däribland Klippan Ylle­fabrik som till­verkar plädar och filtar, och Opto Design, som producerar svensk­till­verkade brickor och skär­brädor med mera.

Lisa Larson tog också upp kontakten med det företag som ägde fabriken där hon arbetade i 26 år. Det gjorde hon när Coop bad henne henne att rita mönster till sina regn­kläder och stövlar för barn. Lisa Larson var aktiv in i det sista. I en intervju i TT 2021 uppgav hon att hon arbetade med lera varje dag. Hon avled under 2024.

Denna text är kortad, men finns utgiven i en längre version i boken Lisa Larson keramiker utgiven av Bokförlaget Arena.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.