Historiska böcker om kvinnor med jobb
VISA BILDTEXT
Författaren Ruth Kvarnström-Jones. Foto: Emma Hammar.

UR ARKIVET AV: Susanna Lundell 2025-02-07

Historiska böcker om kvinnor med jobb

Ruth Kvarnström-Jones har använt Centrum för Närings­livs­historias arkiv i researchen till sina böcker. Nu är hon aktuell med en ny bok om NK.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Ruth Kvarnström-Jones är författare och kommer ursprungligen från Stor­britannien. Hon läste skandinaviska studier på universitet i London och skickades till Sverige flera gånger under studierna. 1982 började hon samla in material för en kandidat­uppsats om Stockholms historia eftersom det inte fanns något om Stockholms utveckling i London.

– Sommaren 1982 jobbade jag på Grand Hôtel och kom för första gången i kontakt med Wilhelmina Skoghs historia. Jag blev förvånad över att ingen i Sverige verkade känna till den.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Länge hade hon ett företag som höll på med copy­writing och över­sättningar. Att hon började skriva böcker kom sig av att hon 2013 fick lung­inflammation och låg och scrollade.

Då läste jag att när man dör och kommer till sin skapare ska man kunna säga att man använt alla sina talanger.

Ruth var inte så dålig, så det var ingen risk att hon skulle dö, men hon kom fram till att hon inte längre ville jobba på firman utan ville skriva sin roman. Hon sa det till sin man som svarade: ”gör det då”.

2019 när jag började skriva skön­litterärt, sa jag att jag ville skriva Wilhelminas historia, och på den vägen är det. Det känns helt rätt för nu har hon fått någon form av upp­rättelse.

Ruth gör mycket research för sina böcker och har använt Centrum för Närings­livs­historias arkiv, både till sin bok om Grand Hôtel och den om NK, eftersom båda företagen har sina arkiv där.

– Där finns alltid en förteckning över vad de har, så jag kan säga vad jag tycker är intressant att titta närmare på. Jag gillar att åka till arkivet och att rota i lugn och ro.

Läs också: Restaurangdrottning under lupp

Den nya boken Väninnorna på Nordiska Kompaniet handlar om NK och första världs­kriget och hur det påverkade kvinnorna. Det är ett krig som männen för, men det är kvinnorna som måste ta ansvar och städa upp.

– Jag har försökt att spegla Sverige i mikro­format. Kvinnorna har olika åsikter. De håller ihop, men det är inte friktions­fritt. De är hungriga. Det är en bok om kontraster precis som Grand Hôtel, för NK är också en oas av glitter och glamour.

Det tog över ett år att skriva boken och Ruth har tittat på materialet i arkivet från 1902–1930. När hon sitter i arkivet stannar hon inte upp och läser på plats. I stället scannar hon in material.

När hon kommer tillbaka till kontoret skriver hon ut allting och ser vad hon har och vad hon kan använda. Sätter in materialet i olika pärmar. Funderar på om hon kanske vill ha alla anställnings­kontrakt i en pärm.

På så sätt kan hon se vad folk gjorde och hur mycket de tjänade, vilka namn som var vanliga och annat hon kan använda sig av. Research och historiska dokument är viktiga för Ruth i hennes arbete som författare.

– Man måste vara på tårna. I boken om Grand Hôtel finns det en gräns för vad man kan göra i korsett. Det ser man i boken när Knut över­faller Greta på gatan. Då var jag tvungen att tänka: om jag har korsett och någon trycker ner mitt huvud, vad händer då? Jag kommer att ha ont av korsetten. Vad händer mer? Kommer hatten att åka av? Om jag beskriver ett överfall som sker i dag behöver jag tänka i andra banor.

Meny från 1916. Ur Grand Hôtels arkiv hos Centrum
för Näringslivshistoria.

Den som skriver historiska böcker måste alltid vara kvar i rätt sammanhang. När någon ska äta måste för­fattaren vara säker på vad. Det var ännu viktigare för Ruth när hon skrev boken om NK, att få det rätt vad de åt och hur de fick tag på varorna under kriget.

För att kunna skriva historiska romaner måste man älska att läsa dem, menar Ruth Kvarnström-Jones.

– Annars blir det nog en uppförsbacke. De flesta historiska romaner är skrivna om historiska händelser, men historien jag skriver, Stockholms pärlor, är böcker om byggnaderna och om människorna i dem.

Ruth tycker att det är roligt att välja olika byggnader och att skriva om dem och vad som har hänt därinne. För henne är det viktigt att vara så sannings­enlig som möjligt. Då krävs det att allt kollas. Det kan finnas olika uppgifter, en författare måste därför hela tiden vara lite av en Sherlock.

Läs också: Nannas bildvärld

– Jag har alltid älskat att lägga pussel och det här är lite samma sak. Men när man gör research till skillnad från att lägga pussel, ska varje bit inte in. Man kan inte skriva in för många detaljer, det ska inte bli en fakta­bok, jag ska berätta en historia.

I skrivandet finns också utmaningar. Det tar mycket tid att kolla upp saker och ting eftersom det finns hur mycket material som helst. Förr eller senare måste man säga stopp.

– Ibland landar jag i ett hål för att det är så fascinerande, då måste jag försöka skärpa mig och fokusera. Jag måste välja bort, kan inte ta med allt.

Foto: Printz Publishing

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.