Margarita Feldman

Ansvarig för marknadskommunikation

Margarita (Rita) Feldman är ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria.

Wallåkra Stenkärlsfabrik är Årets industriminne

|

Svenska industriminnesföreningens utmärkelse Årets industriminne går 2021 till Wallåkra Stenkärlsfabrik i Helsingborgs kommun i Skåne.

Radio CfN #19 Curt Nicolin – ingenjör, direktör, debattör

|

Författaren Anders Johnson samtalar med Centrum för Näringslivshistorias forskningschef Anders Houltz om Curt Nicolins liv och hans betydelse för samhällsutvecklingen.

Gamla nummer av Företagshistoria i shoppen

|

Nu kan du äntligen köpa gamla nummer av tidskriften Företagshistoria i vår bokshop!

Tips! På promenad i Anna Whitlocks Stockholm

|

Följ med på promenad i kvinnosaksskämpen och skolpionjären Anna Whitlocks spår tillsammans med författaren Anders Johnson.

Tips! Curt Nicolin – Ingenjör, direktör, debattör i Axess TV

|

Curt Nicolin var under många år en av Sveriges mest kända och högprofilerade företagsledare. Se samtalet mellan författaren Anders Johnson och företagsledarna Antonia Ax:son Johnson och Jan Carlzon om Nicolins liv och gärning.

Tips! Designhistoria på SVT Play

|

I sex avsnitt berättar SVT-serien Designhistorier historierna bakom visionär design, mode, inredning och arkitektur.

Tips! Bohemliv och modernitet med Axel Törneman på Thielska galleriet

|

Just nu pågår en stor utställning med Axel Törnemans verk på Thielska galleriet. Bland bilderna finns illustrationer ur Bonnierförlagets arkiv hos oss på Centrum för Näringslivshistoria.

BOKREA 2021: -25% på hela boksortimentet

|

Årets bokrea är igång! I år ger Centrum för Näringslivshistoria dig 25% rabatt på hela sortimentet t o m 7 mars.

Tips! Immanuel Nobel & Söner är veckans bok på Axess TV

|

Alfred Nobel och hans livsverk är välbekanta för allmänheten. Färre känner till fadern Immaunel och bröderna Ludvig och Roberts öden och äventyr i Tsarryssland. Lyssna på samtal mellan författaren Bengt Jangfeldt och Erik Thyselius i Axess TV.

Vi berättar: I världs­utställningarnas tid

|

Se föreläsningen där Centrum för Näringslivshistorias forskningschef Anders Houltz berättar om de stora utställningarna som massmedialt fenomen, industriell moderniseringsmotor och populärkulturellt spektakel.