Margarita Feldman

Ansvarig för marknadskommunikation

Margarita (Rita) Feldman är ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria.

Radio CfN #33 Judiskt företagande och det moderna Europa

|

Nytt poddavsnitt! Benito Peix Geldart, Maja Hultman och Anders Houltz, redaktörer för ett färskt tema­nummer av tidskriften Jewish Culture and History, diskuterar ny forskning i skärnings­punkten mellan näringslivshistoria och judiska studier.

Inläst: Mytomspunnet forskningspalats på Grev Turegatan

|

Många förbipasserande genom åren har frågat sig varför det sitter ett hästhuvud i sten ovanför IVAs huvudentré på Grev Turegatan. Svaret ligger i byggnadens långa och växlingsrika historia. I hundra år har adressen varit en mötesplats där teknisk forskning presenterats, debatterats och till inte ringa del praktiserats. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #32 Så gör du inleveranser till arkivet

|

Nytt poddavsnitt! Arkivarierna Anna Karin Eldvik och Krister Hillerud berättar om vad du ska tänka på när du gör inleveranser av arkivmaterial till oss på Centrum för Näringslivshistoria.

Inläst: När plastpengarna kom till Sverige

|

Idag är Sverige ett av världens minst kontanta samhällen. Det har gått så långt att det diskuteras om banker inte ska vara skyldiga att ta emot sedlar och mynt. Kampen om vilka betal­medel som ska gälla har pågått under decennier. Idag när kreditkortet är de flestas första­hands­alternativ, kan det vara värt att påminna sig att det inte blev så av en slump. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #31 Så jobbar The Absolut Company med digital arkivering

|

Nytt poddavsnitt! Samtal mellan The Absolut Companys Corporate Archivist & Chief storyteller Lovisa Severin Kragerud och Per-Ola Karlsson från Centrum för Näringslivshistoria om hur Absolut Company arbetar med eArkiv och webbplatsarkivering som en del av History Marketing.

Inläst: Momsens historia

|

Mervärdesskatten, eller momsen som vi i dagligt tal kallar den, är en statlig skatt på konsumtion. Det är du och jag som konsumenter som ska bära kostnaden för momsen. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #30 Hantverk, tradition och kvalitet – Skeppshultcykelns historia

|

Nytt poddavsnitt! Samtal mellan Centrum för Näringslivshistorias forskningschef Anders Houltz, och Skeppshultcykelns ägare Jonas och Magnus Andersson om att tillverka kvalitetscyklar i Sverige och om samarbetet kring den nya boken om cykelfabriken.

Inläst: Träleksaker från Osby

|

Det var en gång en fattig torparson som med hjälp av gott affärssinne och tre modiga söner utvecklade ett företag som blev världsledande inom träleksaker – Brio. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #29 Prisets minne – Nobel­stiftelsens handlingar i unikt arkiv­projekt

|

Nytt poddavsnitt! Lyssna på samtal mellan Nobelmuseets Gustav Källstrand, Centrum för Näringslivshistorias forskningschef Anders Houltz och arkivarien Anna Karin Eldvik om arbetet med Nobelstiftelsens arkiv.

Julkalender 2022: en standardjul för alla

|

I årets julkalender berättar vi om något som löser många av våra problem i jobbet och vardagen men som få tänker på – standarder.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.