Företagshistoria online. Från Centrum för Näringslivshistoria.
08-634 99 06
margarita.feldman@naringslivshistoria.se
2021-12-13 | UR ARKIVET
Pricks framgångssaga började med två unga killar som träffades på en kommunal hushållskurs och började baka och sälja pepparkakor och bröd tillsammans. Med hög kvalitet och innovativ reklam erövrade de fikasugna svenskar.
2021-12-08 | UR ARKIVET
Från ättiktillverkning i Eslöv i slutet av 1800-talet till bostongurka, pizzor, potatis och ketchup. AB Felix har haft en lång resa och många ägare. Idag finns Felix som ett varumärke, ägt av norska Orkla.
2021-11-30 | NÄRINGSLIVET
I årets julkalender berättar vi om 24 platser som har varit, och fortfarande är, betydelsefulla för svensk historia.
2021-10-15 | NÄRINGSLIVET
Stina Bergman satte avtryck i svensk filmhistoria med egna manus och som chef för SF:s manusavdelning. Arkivarien Jenny Stendahl samtalar med forskningschefen Anders Houltz om Stina Bergman.
2021-10-01 | NÄRINGSLIVET
Redan det första Vasaloppet var beroende av sponsring och sedan dessa har samarbeten med företag varit en självklar del av loppets historia. Karin Jansson Myhr, redaktör vid Centrum för Näringslivshistoria, berättar vad som kännetecknar lyckad sponsring.
2021-09-22 | NÄRINGSLIVET
Benito Peix Geldart, forskare och arkivarie vid Centrum för Näringslivshistoria, ger en exposé över Olof Söderberg som genom sin position och sitt nätverk sprider ett ljus över sin tid.
2021-09-10 | PRYLARNA
På det tidiga 80-talet var det dyrt att köpa en videobandspelare vilket hämmade marknaden för hyrfilm. Då gör apparaten Movieboxen entré.
2021-08-30 | UR ARKIVET
Följ med när Anna Zeuthen, arkivarie vid Centrum för Näringslivshistoria, botaniserar i en koffert från slutet av 1800-talet.
2021-08-22 | FÖRETAGEN
Krister Hillerud, vice vd vid Centrum för näringslivshistoria, berättar om tiden då Ericsson gick från en mekanisk verkstad till ett världsnamn inom telefoni.
2021-08-13 | FÖRETAGEN
Under slutet av 1800-talet gav sig Sofia Gumaelius av från Örebro mot Stockholm. Där förändrade hon den svenska annonsbranschen och blev First Lady of the Press. Anders Sjöman berättar för UR Samtiden.