Margarita Feldman

Ansvarig för marknadskommunikation

Margarita (Rita) Feldman är ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria.

Inläst: När snabbköpen kom till byn

|

Att livsmedelsbutikerna ser ut som de gör i dag beror på en rad samverkande händelser över tid, som sammanslagning av butiker till kedjor, lanthandelsdiskens avskaffande och förbättrade möjligheter till import. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #28 Mathilda Hamilton tog Indien till Sverige

|

Nytt poddavsnitt! Lyssna på samtal mellan författaren Sara Sjöström och redaktören Sara Johansson om Mathilda Hamilton – missionären i Indien som blev entreprenör i Stockholm och 1901 öppnade butiken ”Indiska Utställningen”, ursprunget till butikskedjan Indiska.

Inläst: Mannen med batteriet

|

Utvecklingen av effektiva och hållbara laddnings­bara batterier är en teknologisk knäck­fråga i dagens moderna samhälle. Att en viktig grund för detta teknik­område lades av en svensk uppfinnare vid 1800-talets slut är okänt för de flesta. Lyssna på artikeln som podd!

Radio CfN #27 Infrastrukturens historiska arv – en framtidsresurs?

|

Nytt avsnitt! Trafikverket, museer och arkiv i unikt samarbete som syftar till att tillgängliggöra transporthistoriska arkiv. Lyssna på samtal mellan vår forskningschef Anders Houltz, Anna Lindgren, forskningssamordnare på SMTM och Björn Hasselgren, infrastrukturforskare vid Uppsala universitet och Trafikverket.

Inläst: Varuhusens stora kris

|

På 35 år har antalet svenska varuhus minskat från 368 till under hundra stycken. EPA, Tempo och Domus är alla namn som tillhör historien – och NK driver numera sina varuhus som gallerior. Men det var svårt att börja bromsa när man ännu gasade och det tar emot att sälja sina köppalats. Lyssna på artikeln som podd!

Tips! Bergslagens historia i fokus

|

I slutet av september anordnar Örebros museum Bergslagens historiedagar i Nora, Lindesbergs, Ljusnarsbergs och Hällefors.

Tips! Fullspäckat höstprogram på Ekonomiska museet

|

Föreläsningar om Kreuger, NKs historia med Centrum för Näringslivshistorias Anahi Davila och 450-årsjubileet av samlingarna.

Inläst: L.O. Smith – affärsman och geni

|

Affärsmannen och Brännvinskungen L.O. Smith (1836-1913) är mannen på sigillet på Absolut Vodka-flaskorna. Men vem var han egentligen? Läs om mannen som mer än att producera rent brännvin även arbetade för att förbättra arbetarnas villkor. Lyssna på artikeln som podd!

Inläst: En bana för framtiden

|

Sommaren 1941 – mitt under brinnande världskrig – tog politikerna i Stockholms stadshus beslutet att bygga tunnelbanan. Det gav riktning åt Stockholms utveckling under lång tid framåt. Lyssna på artikeln som podd!

Inläst: Från dörrknackning till världsföretag

|

Tvättmaskin, dammsugare och spis. Det är tre produkter som finns i nästan alla hem. Chansen är stor att det också står Electrolux på dem. Företaget som började med dörrknackning och hemförsäljning av dammsugare har i dag utvecklats till en av världens största tillverkare av vitvaror. Lyssna på artikeln som podd!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.