Företagshistoria online. Från Centrum för Näringslivshistoria.
08-634 99 06
margarita.feldman@naringslivshistoria.se
2022-05-18 | UR ARKIVET
Leksakshistorien är en spegelbild av den svenska företagshistorien, präglad av småskaligt entreprenörskap, inspiration och intryck från andra länder. Lyssna på artikeln här!
2022-05-11 | UR ARKIVET
När Hallwylska palatset byggdes i slutet på 1800-talet såg greve och grevinna Walther och Wilhelmina von Hallwyl till att det var utrustat med de senaste tekniska lösningarna. Anders Houltz berättar om elen på Hallwylska palatset.
2022-05-06 | NÄRINGSLIVET
Nu kan du läsa 2017 års utgivning av Företagshistoria på BizStories.
2022-04-30 | FÖRETAGEN
Lyssna på den inlästa artikeln om möbelföretaget Carl Hansen & Søn och dansk design!
2022-04-29 | NÄRINGSLIVET
Nu kan du läsa 2018 års utgivning av Företagshistoria på BizStories.
2022-04-25 | NÄRINGSLIVET
De flesta byggnader från de stora utställningarnas tid revs när själva utställningen var över. Det finns dock undantag – ett är Eiffeltornet från utställningen i Paris 1889. Ett annat är maskinhallen från Stockholmsutställningen 1897 som nu finns i Borlänge. Lyssna på artikeln här!
2022-04-20 | UR ARKIVET
Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning, SSMF, startades 1919 och har under de senaste hundra åren fungerat som en viktig brygga mellan nyfikna forskare och nya medicinska upptäckter. Tusentals unga forskare har tack vare SSMF fått bättre möjligheter att lyckas i sitt sökande efter avgörande genombrott. Lyssna på artikeln här!
2022-04-11 | NÄRINGSLIVET
Nu kan du läsa 2016 års utgivning av Företagshistoria på BizStories.
2022-04-07 | UR ARKIVET
Nytt poddavsnitt! Arkivarierna Gustav Svensson och Krister Hillerud berättar om vad du ska tänka på när du gör digitala och fysiska inleveranser till oss på Centrum för Näringslivshistoria.
2022-03-22 | NÄRINGSLIVET
Samtal mellan Teknikföretagens Håkan Eriksson och CfNs Sara Johansson och Gustav Svensson om hur arbetet med ett jubileum kan användas för att lyfta både den egna verksamheten och den allmänna medvetenheten om en hel bransch.