Margarita Feldman

Ansvarig för marknadskommunikation

Margarita (Rita) Feldman är ansvarig för marknadskommunikation på Centrum för Näringslivshistoria.

Lucka 1: Sverige inför näringsfrihet 18 juni 1864

|

Årets julkalender lyfter fram personer, prylar och händelser ur den svenska näringslivshistorien som inte alla känner till. Bakom lucka 1 finner vi grunden till det moderna…

Stilguide ur MEA:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Arkivfavoriter: Borgerlighetens modernism

|

Bland de företagsarkiv som vi på Centrum för Näringslivshistoria sköter om får vi ofta egna arkivfavoriter. Arkivarie Margarita Feldman, t ex, känner lite extra för en stilguide (c 1932) från MEA. – Egentligen fungerar broschyren…

Edward Bloms Stockholm: Introduktion

|

Näringslivshistorikern och matexperten Edward Blom guidar till olika platser i Stockholm. Lite Stockholmiana med glimten i ögat, från Edward som under många år arbetade på Centrum för Näringslivshistoria.  (Serien ursprungligen visad i Svenska Dagbladets webb-tv-våren 2012.)

Glamour, champagne och klackarna i taket

|

Millennieskiftet 1999-2000 var något alldeles speciellt, hela världen förberedde sig på en gigantisk fest (och kanske en teknikkollaps på kuppen). Man skulle festa som om…

Julbord och provkök

|

Julen står inför dörren – dags att börja tänka på vad man skall ha på julbordet. Bilden här ovan kommer från ICA:s provkök och är…

Två år på Centrum för Näringslivshistoria!

|

Den här veckan har jag ett litet minijubileum, det är nämligen två år sedan som jag började jobba här på Centrum för Näringslivshistoria. Tiden går fort…

De stora varuhusens historia

|

Famous Department Stores är lyxig coffee table bok på 240 sidor som kommer ut på The Vendome Press (New York) någon gång under hösten. Den…