Ett världsföretag tack vare mjölken
VISA BILDTEXT
Tetra Pak revolutionerade mejeribranschen. Här studeras en mjölk tetra av en kund i Mjölkcentralens butik i Vällingby Centrum 1958. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Edward Blom 2024-09-10

Ett världsföretag tack vare mjölken

Redan i början av 1900-talet hade papp­förpackningar för mjölk införts i Amerika. På 1930- och 40-talen diskuterades frågan i Sverige. När Gösta Winberg tillträdde som vd för Mjölk­centralen 1946 reste han till USA för att studera de nya för­packningarna.

Även i Tyskland började papp­förpackningar införas och MC följde utvecklingen med intresse. Problemet i Sverige var dock att mjölk­priset var så hårt reglerat av staten, att det var omöjligt att få vinst på mjölk­försäljningen om för­packningen inte var mycket billig. Därmed gick de utländska modellerna inte att använda.

Under 1930-talet hade Åkerlund & Rausing med entreprenörerna Erik Åkerlund och Ruben Rausing blivit den ledande till­verkaren av engångs­förpackningar. Redan 1943 hade de börjat arbeta på att få fram en billig engångs­förpackning för mjölk.

Läs också: Den (o)hållbara förpackningen

Utvecklings­arbetet tog nio år och skedde i många steg: Erik Wallenberg skapade tetrans pyramid­form. Erik Torudd kläckte idén med den kontinuerliga påfyllningen. Harry Järund konstruerade maskinen. Metoden att belägga kartong med plast­hinna kopierades från ett amerikanskt företag. Namnet Tetra Pak slutligen ska också ha kommit från Torudd – inom geometrin heter pyramid­formade kroppar tetraeder.

Rausings egen roll var otvivelaktig i att han ledde företaget, anställde skickliga med­arbetare och ordnade kapital­för­sörjningen, men i efter­hand ville han också göra gällande att han och hans familj även stått för hela innovations­processen.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

SVÅRSÅLD PRODUKT
1951 blev Tetra Pak ett eget bolag och följande år var den första färdiga produkten klar – en gräddpaketeringsmaskin. Upplägget var att mejerierna skulle hyra maskinerna förmånligt. De förbands dock att köpa allt plastbestruket papper som maskinerna laddades med av Tetra Pak – det var därigenom företaget skulle tjäna pengar. Den första maskinen installerades hos den lokala mejeriföreningen i Lund.

Snart köpte även Mjölkcentralen en maskin – dess vd Winberg hade ju länge intresserat sig för pappförpackningar. I Lund hade Tetra Pak förmått mejeriet att upphöra med lösviktsförsäljning av grädde och endast sälja den i tetra. Detta ville dock inte MC gå med på. Såväl handlare som konsumenter hade svårt att förstå sig på de nya förpackningarna och därför fortsatte lösviktsförsäljningen att dominera. Det hela såg ut att bli ett fiasko.

Lösningen blev att MC och Tetra Pak anordnade ett PR-jippo. Stadens alla mjölkhandlare bjöds in till en stor artistgala och informerades samtidigt om hur mycket de skulle tjäna i minskat gräddsvinn om de helt gick över till tetra. Veckan efter ökade försäljningen från 3.000 gräddtetror till 43.000. Succén var ett faktum och alla landets mejerier började införa de nya förpackningarna.

Tetraeder i trådback bärs ut från lastbil 1961. Bild ur Arlas historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

KRIS OCH FRAMGÅNG
Två år efter den lilla gräddförpackningen utvecklade Tetra Pak en halvliterstetra för mjölk. Stor oenighet rådde dock mellan mejerierna och förpackningsbolaget om priset. Winberg var dock fortsatt positiv och betonade att mejerierna skulle tjäna på förenklade transporter. Det slutade med att MC hyrde en maskin och då gick även det lokala Lundamejeriet med.

Bytet till engångsförpackningar revolutionerade branschen. Tappningen ute på mejerierna kunde ske på en fjärdedel av den tidigare ytan, transporterna blev effektivare och hygienen förbättrades. Snart sålde mejerierna inte bara grädde, utan även mjölk i tetror.

Läs också: Glass i stora lass

Tetran spred sig allt mer, men som så ofta händer med unga expansiva företag, fick Tetra Pak svåra likviditetsproblem. MC fick än en gång hjälpa företaget, denna gång genom ett miljonlån. Men, situationen blev värre och 1958 befann sig Tetra Pak i djup kris. Genom att delägaren Holger Crawford gick in som vd, och några stora avtal slöts utomlands, kom bolaget emellertid åter på fötter.

I början av 1960-talet utvecklades produkten. Dels gjordes tetrorna antiseptiska, vilket förbättrade den paketerade dryckens hållbarhet. Dels tillkom den mer lätthanterliga fyrkantiga tetran, Tetra Brik. Namnet kommer av engelskans brick (tegelsten). Vid denna tid hade Tetra Pak även fått konkurrenter, vilket vitaliserade utvecklingen.

Idag är Tetra Pak en världs­ledande, internationell koncern. För sin fortsatta utveckling krävs, nu som då, ett nära samarbete med mejeri­industrin.

Läs också: Kartongen på frammarsch

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.