2024-05-27 | NÄRINGSLIVET,
Fyra strategier som gjort svenska start-ups till globala bjässar
Det finns gott om framgångsrika svenska företag. Men en gång i tiden var de alla små. Hur kommer det sig egentligen att vissa företag växer och blir stora, medan andra dör eller fastnar i tillväxten? Genom att titta på några av dagens jättars historia, går det att hitta mönster.
2024-04-05 | NÄRINGSLIVET,
PODD: Jubileumsseminarium 1 – Bokförlagens arkiv, vårt kulturarv
I detta första av fyra jubileumsseminarier, när vi på Centrum för Näringslivshistoria fyllde 50 år 2024, tittade vi närmare på bokförlagens arkiv, en självklar del av vårt kulturarv och alltid viktiga källor för forskare. Lyssna på seminariet som podd!
2024-03-28 | NÄRINGSLIVET,
Kriget kommer – men först reklam!
Skulle Sverige ha hamnat i krig hade reklamen varit en integrerad del av krigsansträngningen. Reklamen utgjorde under det svenska psykologiska försvarets första tjugo år, från 1954 till 1974, också en viktig del av verksamheten. Civila reklambyråer ställde trots att ersättning inte utgick även i fredstid villigt upp med personal för verksamheten.