Från klappträ till vit limousine – över 1000 år av bröllopsaffärer
VISA BILDTEXT
Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

NÄRINGSLIVET AV: Anita Du Rietz 2025-02-09

Från klappträ till vit limousine – över 1000 år av bröllopsaffärer

Bröllop var i urminnes tider en affärs­uppgörelse mellan släkter. Dagens bröllop bygger på kärlek i stället för släkt­allianser, men den affärs­verksamhet som i år­hundraden funnits kring bröllop är i dag minst lika blomstrande som förr.

En variant av artikeln publicerades i vår tidskrift Företagsminnen/­Företagshistoria 2010 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Alla som blir bjudna på bröllop, och hela bröllops­industrin, skall vara glada för att kunskapen om våra historiska traditioner fallit i glömska. Om det förälskade paret visste att de full­följer seden att fira en större fram­gångs­rik affärs­transaktion efter ett lång­varigt köp­slående, skulle de nog blekna.

Under hednatiden var brud­köpet en för­handling mellan friaren och flickans far och familj, där man vid fästnings­ceremonin tog varandra i hand för att bekräfta att alliansen, och därmed tro­lovningen, var klar. Brud­färden, brud­lopp (bröllop), innebar över­lämnande av bruden och det följdes av ett bröllops­gille.

Kvinnan förde med sig kapital, oftast i mark och boskap. Med mycket land och liten befolkning var den fram­tida makten över marken viktig att säker­ställa. Länge levde dessa seder kvar bland de besuttna i samhället, hos kungar, furstar, inom adeln och bland bönderna som, över huvudet på kvinnan, ingick strategiska och ekonomiska allianser. Deras över­dådiga fester blev en före­bild för den övriga be­folkningen.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

UT MED FRILLORNA
Den kristna ceremonin hade svårt att etablera sig, då kyrkan stred för en vigsel där kvinnan inför präst och för­samling, fritt och själv gav sitt sam­tycke. Den före­gående lysningen vid tre till­fällen var viktig eftersom frillor och frillo­barn då kunde lyftas fram.

Därmed kunde de inte flytta in i den gifta kvinnans hem och dela på egendomarna, så som det kunde ske under heden­domen. Då var hustruns enda egendom hem­giften, ett för­tida arv från hennes familj, samt morgon­gåvan från makens familj, vilken var avsedd som änke­för­sörjning.

Kyrkans syn på äktenskapet höjde utan tvekan kvinnans status. Först 1734 blev vigsel i kyrkan, före­gången av lysning (hinders­prövning), den enda lagliga formen i vårt land för ingående av ett juridiskt giltigt äktenskap.

Läs också: Medeltida bostadsaffärer

Kvinnan gick härmed in i äktenskapet som en av två själv­ständiga parter, och den rituella över­gången i livet bekräftades av kyrkan och staten. Kanske är det från och med denna tid vi kan räkna med en bröllops­industri i Sverige.

FRIARGÅVOR OCH BRUDSKRIN
Ett ordentligt bröllop krävde rekvisita och funktionärer såsom brud­kläderskor, brud­svenner och brud­pigor. Men först gick mannen på friar­stråt med en sked i fickan, och fick han ja vändes sked­bladet nedåt.

Sedan uppvaktade friaren sin käresta med vackert utarbetade arbets­föremål som lin­fästen för spinn­rocken, klappträ och mangel­bräden för tvätten, räfsor, skäkteträn och band­grindar men också skrin, dosor, smycken och schalar. Eftersom han inte alltid kunde fram­ställa allt själv köptes dessa friar­gåvor, och de var ofta serie­producerade av hant­verkare.

Vid tro­lovningen/gifter­målet fick kvinnan en tro­lovnings­gåva i ett särskilt vackert fästmö- eller brud­skrin. Först var det silver­skedar, kedjor, bälten, huvud­krans och klädes­plagg, och från 1700-talet psalmbok med ägarinnans initialer, schal, silkes­näsduk och broderade handskar, fram­ställda av skråets hant­verkare.

Guldsmeden tillverkade ring, dosor och brud­smycken, bok­bindare och bok­tryckare psalm­boken, handsk­makarna handskarna och väv­manufakturen schalen. Ju högre klass man tillhörde desto större och mer formaliserade var gåvorna. Flickornas brud­gåvor kunde vara ett finare klädes­plagg eller köpta silver­dosor eller klock­kedjor.

Skrin, så kallat brudskrin, med snedklaff. Fanerat och med inläggningar av olika träslag. Kulfötter, lås och nyckel. Inuti med inredning och klätt med blå sammet. Källa: Västergötlands museum.

FRÅN MANGELBRÄDE TILL LYSNINGSPRESENT
Eftersom bo­sättningen ägde rum i samband med bröllopet gav grannar och övriga bekanta bidrag till hemmet i form av praktiskt användbara bröllops­gåvor.

Men när industri­samhället etablerats försvann behovet av friar­gåvor som lin­fästen, mangel­bräden och räfsor, och byns bröllops­gåva var inte längre nöd­vändig för bosättningen. I stället kom släkt, grannar och vänner med lysnings­presenter under någon av söndagarna när det lystes för paret i kyrkan.

Den dåtida bröllops­industrin levde stort på över­klassens och hovens påkostade och spektakulära bröllops­fester, vilka fick karaktären av allmänna folk­fester med riddar­lekar, torner­spel, skåde­spel, fest­musik samt fyrverkerier. Men även vid ett bond­bröllop trakterades över hundratalet gäster i upp till en vecka med mat och under­hållning.

Läs också: Kläderna gör mannen

Adeln och städernas borgare anlitade så kallade till­fällighets­för­fattare för att skriva och framföra bröllopspoem. Under 1600-talet skrev Lars Wivallius, Lasse Lucidor, Sophia Brenner och Johan Runius bröllops­poem, på 1700-talet var det en inkomst­källa för Carl Michael Bellman.

Redan i den äldsta kända svenska kyrkliga vigsel­ordningen från 1498 fanns ringen med, och gavs då som symbol till bruden för det trohets­löfte brud­paret gav varandra. Bland förmögnare borgare blev trolovnings­ringar vanliga, ofta av silver och dekorerade med handslag eller hjärtan.

De släta guldringarna spreds i anslutning till den i de borgerliga kretsarna på 1800-talet nya populära ritualen, för­lovning före bröllopet, då paret växlade ringar. Efter vigseln kom då bruden att bära två ringar.

Brudkrona från Kyrkefalla kyrka 1894. Fotograf: Sanfrid Wellin, Västergötlands museum

BRUDKRONAN FRÅN ROM
Att bära brud­krona är en för Norden unik, nästan 500-årig tradition. Under tidig kristen tid bars kransar av brud och brudgum i Rom och denna sed gick sedan över till att bli ett, med metall och stenar belagt, band i håret för bruden. Seden med brud­krona har troligen inspirerats från tidiga av­bildningar av jungfru Maria med drottning­kronan.

Att bära slöja blev modernt under 1800-talet, först som en liten kant under krans eller krona för att sedan bli allt längre.

Kyrkorna över hela landet ägde kronor som lånades ut till brudar i alla sam­hälls­klasser. Där fanns också hals­kragar, kedjor, häng­smycken och bälten av förgyllt eller oförgyllt silver, vilka i dag till stor del har gått förlorade.

Även adeln och borgarna ägde sådana smycken som, om de inte skänktes till kyrkorna, gick i arv i släkten. Kronor av myrten började användas parallellt av de högre samhälls­klasserna under 1700-talets senare del. Att bära slöja blev modernt under 1800-talet, först som en liten kant under krans eller krona för att sedan bli allt längre.

FRÅN SVART TILL VITT
Att inför­skaffa en särskild brud­klänning var inte alltid så vanligt förr i tiden. De flesta ägde en svart fin­klänning eller hög­tids­dräkt och den användes vid dop, begravningar, och bröllop. Bruden och hennes brud­pigor smyckade denna klänning med vit slöja, krona eller krans, brud­bukett och vita handskar.

Därtill kunde hon använda siden­hals­dukar, konst­gjorda blommor och smycken, som kanske lånades av någon i släkten. Bara de mest förmögna skaffade redan för över 500 år sedan särskilda vita eller ljusa bröllops­kläder av importerade tyger för både man och kvinna.

Läs också: Augusta Lundin – först med det senaste

På landet var det en hög­tids­dräkt representativ för trakten, det vi i dag kallar folk­dräkt, som smyckades extra mycket inför bröllopet. Rika bönder, adel och borgare kom att äga hela uppsättningar av dräkt­smycken i silver som användes på bröllop.

Att guld- och silversmeder tillhörde de mest väl­beställda inom skrå­väsendet har sin förklaring. För att äkten­skapet skulle bli lyckligt krävdes tre ting i brudens klädsel: lite fornt (en gammal ring eller ett äldre smycke), lite blått (en blå tråd syddes in) och lite lånat (oftast brud­krona och slöja) samt senare också lite nytt. Det var först en bit in på 1900-talet som den vita brud­klänningen användes i alla samhälls­klasser liksom frack för brud­gummen.

Vad finns på listan, verkar kvinnorna på bilden fråga sig. Fotografiet är från Militärekipering AB, MEA, och taget någon gång under 1940-talet. Den stora konkurrenten till MEA var NK, och där lever traditionen att lägga ut önskelistor med lysningspresenter kvar än i dag, även om brudparens önskebok numera finns i digital form på nätet. MEA:s historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

STORSTILADE BRÖLLOPSFESTER
Bröllopsfesten hölls i det hem där det fanns plats, och för de obemedlade hos deras hus­bond­folk. Hemmen skurades, pyntades och utrustades med äre­portar.

Det var inte ovanligt att till­resande stannade en tid, och festandet varade därför ofta i mellan tre och fem dagar. Spel­män under­höll både i kyrkan och när man vandrade hem samt under själva festen.

Gästerna placerades efter given etikett. På 1500-talet förekom mest trä­föremål på bordet, på 1600-talet kom föremål i tenn och från 1700-talet användes glas, fajanser och porslin. På 1800-talet höll värd­folket själva med bestick, ofta i silver.

Damastdukar och inne­servetter inför­skaffades. Bröllop­småltiden varierade beroende på landskap och klass­tillhörighet liksom tidens seder och bruk. I vissa delar av landet gav sedan gästerna bröllops­gåvor till brud­paret efter mål­tiden. Därpå följde dansen till spel­männens musik.

En tillbaka­blick visar att den kyrkliga ceremonin och bröllops­festen förändrats relativt lite under år­hundradena. Kläder, musik, tal och poesi samt måltider har dock anpassats efter samtida kulturella uttryck.

Men själva ceremonin i samband med den kyrkliga riten, över­gången i livet till familj, har haft samma innebörd sedan vi kristnades, och dess­förinnan har gillet eller festen alltid firats i kretsen av familj, släkt, vänner och bekanta. Ju större egen­domar och rike­domar i familjen, desto mer påkostade bröllop, till gagn för bröllops­industrin.

När ett par i dag planerar sitt bröllop utgår de från gamla traditioner och lägger därtill lite egna inslag, kanske hämtade från samtida kändis­bröllop och amerikanska filmer och deras ”movie stars”.

Ur arkivet: Kokbok för smekmånaden

Bruket av en koordinator speglar att båda parter för­värvs­arbetar och behöver professionell hjälp. Kyrka och festlokal skall bokas liksom transporter och musik­underhållning. In­bjudningar skickas i god tid ut och gäster skall inkvarteras.

Blomster­arrangemang kräver specialister liksom foto­graferingen av hela bröllopet och festen. Det stora utbudet av brud­kläder och accessoarer liksom vigsel­ringar och smycken kräver tid av brud­paret för att detta skall ges en egen personlig touch. Det gäller också brud­bukett, fest­tillbehör och dekorationer.

Kanske lägger paret upp bröllops­listor på nätet och berättar vilka presenter som skulle uppskattas. Gästerna planerar mö­hippor och sven­sexor liksom fest­tal och telegram eller liknande. Fyrverkerier avslutar en minnes­värd fest och bröllops­resan väntar.

TALSKRIVARE OCH KOORDINATOR
Bröllops­industrin blomstrar som aldrig förr. Nya yrken har uppstått såsom bröllops­koordinator, bröllops­tal­skrivare, bröllops­tårt­specialister, fyr­verkeri­mästare för bröllop samt bröllops­dekoratörer för fest­lokal respektive bord­dukning.

Det finns företag i dag som skapar individuellt anpassade inbjudnings­kort och bröllops­trycksaker, erbjuder stil­analys för brudar, skapar kreativa och trendiga bröllops­buketter och bords­dekorationer, erbjuder lektioner i klassisk brud­vals, till­handa­håller present­förpackad choklad till gästerna, upplåter en häst och vagn eller vit limousine eller Rolls-Royce för brud­parets transport.

Läs också: En diamant för alla

Bröllops­industrin har blivit så stor att det före­kommer särskilda bröllops­mässor. Det har etablerats tid­skrifter som bara handlar om bröllop respektive bröllops­resor. Även om gifter­målet i dag inte handlar om strategiska allianser, med stora kapital­över­föringar, betraktar vi denna över­gång i livet med familje­bildning som en ceremoni väl värd att kostas på och firas.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.