Kampen mot kaffet
VISA BILDTEXT
Kafferast under skördearbete vid Ölmevalla kyrka. Foto: Rune Öberg/Hallands kulturhistoriska museum.

NÄRINGSLIVET AV: Anders Johnson 2024-09-06

Kampen mot kaffet

Svenskar är inte världens mest kaffe­drickande folk. Det är finländarna, men vi kommer tvåa – 3,2 koppar om dagen mot 3,5 i Finland. Danmark och Norge kommer därefter med 3,1 koppar. Konsumtionen har legat konstant trots att myndigheterna försökt stävja kaffe­drickandet.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 1 2024.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Trots denna drycks popularitet – eller kanske just på grund av populariteten – går som en röd tråd i vår historia myndigheters försök att stävja detta bruk. Motivet har främst varit handels­politiskt. Kaffets beroende­fram­kallande effekter har också skapat ett kaffe­motstånd, till exempel bland sjunde­dags­adventisterna som inte bara avstår från alkohol och tobak, utan även från kaffe.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

KAFFET KOM TILL SVERIGE
Det var Karl XII:s soldater som gjorde kaffet populärt i Sverige. De hade fått smak på kaffe under vistelsen i Turkiet och tog med sig en turkisk kaffe­kokare hit 1715.

Kaffet blev snabbt en populär dryck bland adel och borgerskap. Detta uppskattades inte av myndigheterna. Den merkantilistiska närings­politiken i Sverige – liksom i andra europeiska länder – hade som mål att maximera exporten och minimera importen. Denna handels­politiska fördom är alltjämt levande. Export anses mer nyttig än import, trots att exportens enda funktion är att generera intäkter som kan användas för att köpa import­varor.

Läs också: Kaffe, bullar och sju sorters kakor

Kulmen i kampen mot ”onödig lyx­konsumtion” nåddes i slutet av 1700-talet. Då stiftades en rad över­flöds­förordningar med import­förbud av bland annat av kaffe, choklad, arrak, punsch, likörer samt flera sorters vin, frukt och konfektyrer. Som mest rådde import­förbud för 871 varuslag 1771.

Kaffesurrogat, rostad råg. Foto: Vänersborgs museum.

KAFFEINKÖPEN SKULLE STÄVJAS OCH ERSÄTTAS MED MORÖTTER
Hundra år senare finner vi ett annat exempel på försök att dämpa kaffe­konsumtionen. Under 1800-talet växte det fram spar­banker över hela landet. Deras syfte var att hjälpa människor att skapa ordnade ekonomiska för­hållanden.

Bankekinds Härads Sparbank i Öster­götland (numera Åtvidabergs Spar­bank) skickade ut ett informations­blad 1870 där det stod: ”Ända­målet med vår sparbank är ju att befordra spar­samhet, att uppmuntra hvar och en till samlande af en spar­penning, att insätta den samlade penningen i banken till för­räntande och dymedelst småningom bilda ett kapital, som, vare sig större eller mindre, dock förr eller senare kan blifva en säker hjelp i behofvets stund. – Men huru skall detta ske?”

Banken hade ett konkret förslag till hur man kunde dra ner på hushålls­utgifterna. Det handlade inte om att köpa mindre bränn­vin, vilket man skulle kunna tro eftersom bankens ord­förande var läkaren Magnus Huss, som blev inter­nationellt berömd för att ha definierat en ny sjukdom, kronisk alkoholism.

Läs också: Kerstin Hesselgren- Sveriges första yrkesinspektris

Nej, det var kaffe­inköpen som bank­styrelsen ville ge sig på: ”intet bättre lämpa sig för denna början än kaffe, emedan dess bruk är det mäst utbredda och med all säkerhet det, som för lands­bygd i allmänhet för­orsakar den högsta kontanta utgiften.”

Styrelsen påpekade att det fanns en rad ersättnings- eller tillsats­medel till kaffe, exempelvis cikoria, råg, korn och bönor. Men den vill särskilt slå ett slag för morötter:

”Man tager väl ren­tvättade och skrapade gula morötter, som, sedan de blifvit väl aftorkade, sönder­skäras i tärningar, dubbelt så stora som en vanlig kaffe­böna; dessa tärningar utbredas på papper uti en vanlig bakugn vid lindrig värme och få der qvarligga tills de blifvit väl torra; härefter rostas de eller brännas såsom vanligt kaffe, dock något starkare, samt malas sedan på kaffeqvarn eller i brist deraf stötas i mortel.”

Morots­tärningarna kokas sedan som vanligt kaffe. Antingen serveras rent morots­kaffe eller så blandar man två tredjedelar morotsbönor och en tredjedel utländska kaffebönor:

”I båda fallen erhålles en välsmakande dryck, som, serdeles då nyss­nämnda mängd utländskt kaffe till­blandas, ganska nära liknar kaffe, beredt endast af utländska bönor. Bland de många sätten för spar­samhet har spar­bankens styrelse för denna gång endast velat fästa uppmärksamhet på det nu anförda, under för­hoppning att så många som möjligt måtte följa det välmenta rådet.”

Reklam för
Marabous ersättningskaffe, 1942. Foto: Mondelez Sveriges arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

NYKTERHETSFÖRBUND VILLE SE MJÖLK I STÄLLET FÖR KAFFE TILL BARNEN
I början av 1900-talet startade Sveriges Lärares Nykterhets­förbund en kampanj mot miss­bruket bland barn – av kaffe. Bakgrunden var att fattiga familjer ofta gav barnen kaffe i stället för mjölk.

Förbundet engagerade ”hälsovårdsaposteln” Kerstin Hesselgren. Hon arbetade som skol­köks­inspektris i Stockholms stad och skulle sedan bli den första statliga yrkes­inspektrisen och en av de första kvinnorna i riks­dagen. 1911 utgav hon skriften Kaffe­missbruken bland barnen.

Löfbergs handels­hus i Karlstad erbjöd på 1920-talet elva olika blandningar som såldes i påsar med varierande färg.

I den fanns recept på havre­välling och havre­gryns­gröt samt en beskrivning på en billig och enkel kok­låda. När författaren Lena Andersson 112 år senare kom med samma förslag, väckte det stor uppståndelse.

Läs också: Bönan tog svenskarna med storm

Under andra halvan av 1800-talet blev kaffet trots allt en allmän folk­dryck i Sverige. Nu utvecklades de inter­nationella handels­förbindelserna sam­tidigt som allt fler svenskar fick råd att konsumera importerade varor. Victor Engwalls handels­hus i Gävle lanserade 1920 varu­märket Gevalia, vilket är det latinska namnet på staden.

Löfbergs handels­hus i Karlstad erbjöd på 1920-talet elva olika blandningar som såldes i påsar med varierande färg. Löfbergs Lyx­blandning såldes i lila påsar, vilket blev upphovet till det över­gripande varu­märket Löfbergs Lila.

Reklam för Cirkelkaffe. Foto: KF:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

KRIG INNEBAR RANSONERING
Under både första och andra världs­kriget ransonerades kaffet i Sverige. Första världs­krigets ransoneringar varade från 1916 till 1919 och omfattade exempelvis även socker, mjölk och bröd. De första varorna som ransonerades under andra världs­kriget var kaffe och te, där ransoneringen infördes i mars 1940.

Sammanlagt 27 varor ransonerades under kriget, huvud­sakligen livs­medel. Under beredskaps­åren uppstod också olika former av ersättnings­produkter. Kråka serverades på restaurangerna och i livs­medels­handeln såldes en rad olika surrogat, bland annat 155 olika kaffe­surrogat, 62 sorters ägg­ersättning, 43 för mat­fett och 6 för kakao. Kaffe­surrogat till­verkades av bland annat spann­mål, cikoria, ekollon eller mask­ros.

Läs också: Ett världsföretag tack vare mjölken

Det fanns många tillverkare av kaffe­surrogat under andra världs­kriget. En del av dem var mer tvivel­aktiga och sålde exempelvis ”kaffesurr” gjort av torv. Marabous Mabou var mer populärt. NK sålde ett surrogat kallat Cafenco som enligt för­packningen innehöll ”helt oskadliga ingredienser”.

Den sista kris­tids­ransoneringen avskaffades först 1951 och gällde just kaffe. Kriget hade slutat sex år tidigare, så det var inte några avspärrningar som motiverade ransoneringen.

Kaffe­tillverkaren Martin Olsson hade inlednings­vis tänkt avhålla sig från surrogat men hittade en variant som smakade hyggligt. 1941 lanserades Kamo (Kaffe AB Martin Olsson) och företaget lyckades få tillstånd att använda kronprins Gustaf (VI) Adolf i marknads­föringen.

Den sista kris­tids­ransoneringen avskaffades först 1951 och gällde just kaffe. Kriget hade slutat sex år tidigare, så det var inte några avspärrningar som motiverade ransoneringen. Motivet var i stället att regeringen ville hus­hålla med de svenska till­gångarna på utländsk valuta. Och precis som då det gällde 1700-­talets över­flöds­för­ordningar var det kaffe­konsumtionen som de svenska politikerna tyckte var särskilt umbärlig.

När kaffet släpptes fritt kom den ofta att användas som ”lockvara” i butikerna. Det sattes i system att rotera de ledande kaffe­sorterna så att det varje vecka fanns en sorts kaffe till extra­pris. Inte bara livs­medels­handeln, utan även exempelvis färg­handlare och kontors­varu­butiker använde kaffe för att locka kunder.

Kaffe har också fungerat som drag­hjälp åt andra varor. När svenskars mjök­konsumtion började vika ner för ett par decennier sedan började mejeri­näringen propagera för olika sätt att kombinera kaffe och mjölk. Och i våra dagar fungerar kaféerna som räddnings­planka för att hålla liv i stadskärnor när butiks­döden drar över landet.

Läs också: Classic kaffe började med inlagd fisk

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.