Lantmännen - från sockenmagasin till livsmedelsjätte
VISA BILDTEXT
Docent V. Stoy granskar höglysinkorn i klimatkammaren. I bakgrunden Erik Rylander. Hammenhög Svalöv, 1975. Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Gustav Norqvist-Svensson 2025-10-22

Lantmännen – från sockenmagasin till livsmedelsjätte

Den 30 augusti 1905 bildades Svenska Landt­männens Riksförbund (SLR) genom en samman­slutning av svenska bönder. Detta samarbete är grunden till dagens Lantmännen. Kooperativet, som startades för att ge bönderna bättre förutsättningar, har under åren utvecklats till att bli en internationell livsmedels­koncern.

Text: Lena Johansson och Gustav Norqvist-Svensson, Sara Johansson (red). Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2025 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria

På 1700-talet drevs det svenska jordbruket på samma sätt som det hade gjorts i hundratals år. Bönderna förlitade sig på beprövade odlings­metoder, som i mångt och mycket sett likadana ut sedan medel­tiden, och vid missväxt svalt folk ihjäl. Under 1800-talet mer än fördubblades Sveriges befolkning, men trots nya grödor och ny odlingsmark förblev mat­reserverna små. Lantbruket behövde effektiviseras, mekaniseras och moderniseras.

Potatishantering hos Skånska Lantmännens Centralförening i Hässleholm. Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

BÖNDERNA GICK SAMMAN
Under 1800-talets första hälft var fortfarande en stor majoritet av Sveriges befolkning sysselsatt inom jordbruket, men när industrialiseringen därefter tog fart ökade också inflyttningen till städerna. Den svenska jordbruks­sektorn hade tidigare i hög grad fokuserat på själv­försörjning, men behövde nu producera så mycket mat att det fanns ett överskott att sälja till den växande stads­befolkningen.

Bönderna hade en lång tradition av att samarbeta i bland annat socken­magasin och bymejerier, men nu behövde de gå ihop för att kunna få bättre betalt för sina varor och för att kunna köpa förnödenheter till rimliga priser. Ett sådant exempel var Sveriges första kooperativa företag, Lagunda och Hagunda häraders Varu­anskaffningsbolag, som startades i Örsundsbro i Uppland 1850.

Läs också: Kampen mellan drivmedlen

Enligt bolagsordningens ändamåls­paragraf skulle bolaget ”genom inköp af de för landt­mannen oumbärligaste varor, såsom strömming, sill, salt, torr fisk, kalk, tjära, plankor, bräder, jordbruksredskap, jern och jerneffekter der dessa förnödenheter, för lindrigaste pris, af nöjaktig godhet erhållas, verka till lättnad och förmån för ortens jordbruk.”

Varuanskaffnings­bolaget var ett första groende frö till det som kom att bli Lantmännen. I Skaraborgs län tog bönderna andra initiativ som också lade grunden för Lantmännen. Där fanns ett utbrett missnöje mot att privata handlare betalade dåligt för böndernas spann­mål. Dessutom sålde de under­måligt utsäde och gödning till höga priser.

Som en följd av denna situation väcktes idén att bönderna själva skulle börja handla med dessa varor. Under 1880-talet startades därför lokala lantmanna­föreningar och 1895 grundades den första central­föreningen i Skaraborg. Målet var att förbättra kvalitets­kontrollen, sänka inköps­priserna och transport­kostnaderna samt att göra det enklare för jord­brukarna att utbyta erfarenheter.

Intresset för att organisera sig i lantmanna­föreningar spred sig i Sverige och den 30 augusti 1905 bildades Svenska Landt­männens Riksförbund (SLR). Förste ordförande blev lands­hövdingen i Gävle, Hugo Hamilton.

Sju centralföreningar anslöt sig till riksförbundet från starten, och redan två år senare ingick 19 föreningar. Svenska Landt­männens Riksförbunds första kontor öppnade i Malmö och året därpå fick även Göteborg ett kontor. 1917 öppnades ett huvud­kontor i Gamla stan i Stockholm.

Vid riks­förbundets bildande lovade flertalet medlems­föreningar att köpa hela sitt behov av gödsel­medlet Kali därifrån. Snart gällde löftet även bland annat gödningsmedlen super­fosfat och chilesalpeter.

De privata spannmåls­handlarna, som tidigare kunnat agera relativt ostört på marknaden, såg inte med blida ögon på Lantmännen. Men i takt med att fler och fler lant­brukare anslöt sig blev Lantmännen en allt viktigare faktor.

Försöksodlingar hos Centralföreningen i Örebro, 1930-tal. Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

KRIS I EKONOMIN
Under första världskriget var det svårt att handla med länderna ute i Europa. I stället startades import av gödning, utsäde och foder från Amerika. Lantmännen anlade ett magasin i Värta­hamnen i Stockholm för att kunna lagra spannmål och foder­råvaror.

Svenska Landtmännens Bank grundades för att stödja organisationen och dess olika verksamhets­grenar finansiellt. De startade också ett rederi, Svenska Landtmännens Rederi­aktiebolag, för att sköta frakterna på egen hand.

Läs också: Jordbrukets teknikrevolution

Om affärerna gått bra de första 15 åren blev 1920-talet en verklig prövning. Den stora depressionen slog även mot Lantmännen, som ägnat sig åt storslagna satsningar under kriget. Bygget av det egna last­fartyget Arator blev en dyr historia och 1923 tvingades man begära både rederiet och Svenska Landt­männens Bank i konkurs. Samma år gick också Central­föreningen i Gävles fläsk­produktion, Landtmännens Kolonial­varubolag och Lantmännens Redskaps­aktiebolag samma öde till mötes.

Svenska Landtmännens Riksförbund skakade i grund­valarna. Bank­konkursen hade inneburit att det stängts av från krediter och risken för konkurs var över­hängande under flera år. Inte blev det bättre av de stora prisfallen på spannmål och foder­råvaror efter börs­kraschen på Wall Street i New York.

Den tekniska utvecklingen med bland annat skörde­tröskan förändrade spannmåls­hanteringen i grunden, och med nya byggnads­material och tekniker uppenbarade sig nya möjligheter.

Genom nya stadgar ombildades riks­förbundet och reglerna kring insatser och rösträtt ändrades. Målet var en successiv och försiktig kapital­uppbyggnad. Långsamt kom organisationen tillbaka på fötter.


Andra världskriget kastade
sin skugga även över Sverige. Trots det oroliga läget i omvärlden ansåg Lantmännens ledning i början av 1940-talet att det var dags att expandera. Den tekniska utvecklingen med bland annat skörde­tröskan förändrade spannmåls­hanteringen i grunden, och med nya byggnads­material och tekniker uppenbarade sig nya möjligheter.

Andra viktiga utvecklings­områden var foder­blandningar till husdjur och kemikalie­behandling av grödor. Med centrala tork- och lagrings­anläggningar för spannmål kunde det svenska lantbruket få betydande stordrifts­fördelar.

Spannmåls­produktionen i Sverige ökade och krav ställdes på nya silo­anläggningar, inte minst för export. Medan resten av Europa fortfarande led av sviterna av kriget kunde svenska bönder producera spannmål som aldrig förr. Jordbruks­maskinerna ökade även behovet av drivmedel och smörjfett och 1945 bildade Lantmännen olje­bolaget OK tillsammans med bland andra Kooperativa Förbundet.

År 1970–1971 sattes skyltar med den nya symbolen grodden upp över hela landet. Bland de första var denna 7,3 meter breda och 5,2 meter höga neonskylt på Hallands lantmäns foderfabrik i Falkenberg 1970. Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Grodden som enande symbol

Enligt Lantmännens egen historie­skrivning kom idén till grodden ursprungligen från en svensk turist nyligen hem­kommen från London. Där hade han besökt ett museum och fått syn på den indiska grodd­symbolen hiranyagarbha – vilket är sanskrit och betyder ungefär ”det som är alltings början”.

Symbolen tros ha anor hela 8 000 år tillbaka i tiden. En spirande grodd är ju en grund­förutsättning för allt jordbruk och representerade ”det dynamiska skeendet i modernäringen”. Symbolen lanserades officiellt den 8 januari 1971 med annonser i dags­pressen.

PASTA OCH ETANOL
Redan tidigt fanns planer på att driva en egen kvarn­rörelse men hård konkurrens från privata kvarnar och andra motgångar hade lett till att satsningen övergivits. Utöver ett delägarskap i Örebro Kvarn valde Svenska Lantmännens Riksförbund att ligga lågt på kvarnfronten till andra halvan av 1960-talet då de återigen trädde in med full kraft genom att bli hundra­procentig ägare i Kungsörnen.

Verksamheten utgick från storkvarnarna i Malmö, Uppsala, Mjölby, Norrköping samt gryn­kvarnen i Agnesberg – födelseplatsen för AXA:s ångpreparerade havregryn.

Läs också: Beslutet som ritade om den svenska matkartan

Arbets­kraftsinvandrare, bland annat från Italien, förde med sig nya matvanor och Kungsörnen blev snart stora även inom pasta­tillverkning. Kungsörnen­gruppen omorganiserades 1984 och moder­bolaget bytte namn till AB Cerealia. Namnet är latin och togs från en romersk högtid och skörde­fest till gudinnan Ceres ära. Namnet Kungsörnen fick förstås leva kvar som ett välkänt varu­märke på bland annat mjöl och pasta.

I spåren av 1970-talets oljekris accelererade utvecklingen av nya energi­slag. I sam­arbete med Alfa Laval och Väst­svenska Lantmän anlades 1982 en test­anläggning för etanol i Lidköping. Fyra år senare var försöks­perioden över.

Resultaten visade att stor­skalig produktion var möjlig, men ännu saknades de politiska förut­sättningarna. Detta dröjde ända till 2001 då Lant­männen Agroetanol invigde sin anläggning i Norrköping.

Produkter från Lantmännens varumärken AXA, Kungsörnen och Start! Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

ETT ENAT LANTMÄNNEN
Riksförbundet började alltmer att fungera som en modern företags­koncern med ökat marknads­fokus, och i och med 1991 års avreglering av det svenska jordbruket blev verksamheten än mer marknads­driven.

Under 1980- och 1990-talen gick flera av de SLR-­anslutna föreningarna samman till större föreningar, som i vissa fall blev så stora att de omsatte miljard­belopp. Dessa samman­slagningar var upptakten till 2001 års stora fusion som skapade det som är dagens Lantmännen.

Läs också: Släpp örnen fri

I början av 2000-talet expanderade bageri­verksamheten kraftigt med en rad stora förvärv, däribland danska Schulstad och Unibake. Sedan dess har Lantmännen vuxit ytterligare, såväl organiskt som genom förvärv, både i Sverige och i andra delar av världen. 2024 förvärvades till exempel HKScan Oyjs svenska verksamhet, där varu­märket Scan ingår som en viktig del.

Lantmännen är i dag en livsmedels­koncern med 12 000 medarbetare i 22 länder, men det är fortfarande Sveriges bönder som är ägare. Och lantbruk och spann­målsodling utgör fortfarande basen i verksamheten.

Det är dock en näring som är helt beroende av goda skördar och som därmed är förenad med stora osäkerheter. Tack vare risk­spridningen i hela livsmedels­kedjan kan intäkterna från den övriga verksamheten balansera upp resultatet om skördarna skulle slå fel.

Läs också: Från självförsörjning till import

De välkända Lantmännenkepsarna har fått något av en kultstatus. Foto: Ur Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Lantmännenkepsarna

För det stora flertalet kanske silo­byggnaderna med grodden på toppen tjänar som Lantmännens främsta visuella symbol – men man har även haft andra synliga reklampelare genom åren. En av dessa är den ikoniska kepsen, förstås prydd med grodden och gärna med en genomskinlig, grön solskärm i plast. Det är svårt att föreställa sig ett enskilt plagg som är mer förknippat med svenska bönder än den.

De senaste decennierna har huvudbonaden fått kultstatus. Beviset på det kom 2008 då Lantmännen lade ut en variant av den klassiska kepsen till försäljning via hemsidan. Under åren som följde såldes den i tiotusentals exemplar. En viss andrahandsmarknad för de gamla ”bonnakepsarna” har också uppstått, och en och annan Lantmännenkeps har även donerats till olika museum.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.