Det brukar lite skämtsamt sägas att om Sverige skulle råka i krig skulle folk få livnära sig på morotskaka. Ingredienserna i en ganska påver sådan – socker, mjöl och morötter – är nämligen de enda livsmedel vi i dag är självförsörjande på.
Trots att Sverige inte deltog i första världskriget (1914–18) drabbades svenska folket av matbrist och ransonering. En av anledningarna var Storbritanniens försök att svälta ut fienden Tyskland med en blockad som även slog hårt mot ett Sverige som var dåligt förberett för avspärrningarna.
Under de sista krigsåren ledde bristen på mat till och med till demonstrationer, upplopp och politisk instabilitet. Demonstranterna krävde inte bara bröd utan också utökad rösträtt och demokrati.
Oroligheterna skrämde politikerna som hade ryska revolutionen (1917) i färskt minne och efter krigsslutet var alla överens om att något liknande inte fick hända igen. Därför inrättade staten en beredskapsorganisation med planer för hur landet skulle kunna mätta sin befolkning även vid kris, krig och avspärrning.
I början av 1940-talet var Sverige åter självförsörjande på alla de livsmedel som gick att producera i landet. Trots det innebar även andra världskriget (1939–45) svårigheter att importera livsmedel, och brist på vissa varor ledde till ransonering.
Det svenska jordbruket kunde bara förse befolkningen med tillräckligt med mat om den fördelades noga. Många livsmedel måste därför ransoneras och för att maten inte skulle bli för dyr införde staten också regler för hur priserna skulle sättas.
Redan i mars 1940 infördes ransonering på kaffe och te och därefter för tvål, fläsk, smör, bröd med mera. Mjölk, potatis och fisk fanns det däremot god inhemsk tillgång på, så de behövde aldrig ransoneras.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
FUNGERANDE JORDBRUK VIKTIG DEL AV TOTALFÖRSVARET
För att kunna köpa de ransonerade varorna måste man visa upp kuponger. Ransoneringen sköttes av en centralstatlig livsmedelskommission, av 33 regionala kristidsstyrelser och lokala kristidsnämnder i varje kommun. Det var de senare som förmedlade ransoneringskorten.
Bristen på livsmedel under de båda världskrigen visade tydligt att ett väl fungerande jordbruk var en viktig del av totalförsvaret. För att behålla ett lands stabilitet och befolkningens försvarsvilja måste staten kunna förse sina medborgare med mat och energi. Därför fick jordbruket och livsmedelsproduktionen hög prioritet i försvarsplaneringen efter andra världskriget.
Efterkrigstidens beredskapsplanering vilade på fem grundpelare – hög självförsörjningsgrad av baslivsmedel, en statlig omställningsplan för kriskost, en blockorganisation, ransoneringsplaner och beredskapslager över hela landet med importerade insatsmedel som gödning och drivmedel.
Jordbrukspolitiken användes som verktyg för att säkra en hög självförsörjningsgrad genom satsningar på ökad effektivitet i jordbruket, och tullavgifter som skulle begränsa importen och stimulera den inhemska produktionen av livsmedel.
Omställningsplanen för kriskost skulle täcka svenskarnas behov av mat som kunde produceras så resurseffektivt och med så få importerade insatsmedel som möjligt. När det behövdes skulle livsmedlen ransoneras av staten för att fördelningen skulle bli rättvis.
Statens Jordbruksnämnd skrev om kriskosten i en rapport 1988: ”För att klara försörjningen med livsmedel, trots en minskad tillgång på framför allt gödselmedel och fodermedel, planerar man för en ändrad inriktning på jordbruksproduktionen i en kris. Fläsk-, kyckling- och äggproduktionen kan komma att minskas kraftigt samtidigt som odlingen av främst potatis och baljväxter i stället utökas. Denna omställning av produktionen medför att förbrukningen av importerade gödselmedel och fodermedel minskar.”
LANDET DELADES IN I BLOCK
I omställningsplanen ingick också en organisations- och ledningsfunktion, den så kallade Blockorganisationen som byggdes upp i samverkan mellan lantbruksnämnderna, länsarbetsnämnderna och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF). Sverige delades in i block och de regionala jordbruksnämnderna utsåg en lantbrukare till ledare i varje block.
– Min uppgift var att samla ihop uppgifter om vilka resurser, till exempel traktorer och diesel, som fanns ute på gårdarna, berättar Arne Lindström, Röbäck, som utsågs till blockledare utanför Umeå i början av 1970-talet.
– Det fanns så mycket bönder på den tiden så det var uppåt 300 bönder i ”mitt” block. Blockledarna rapporterade sedan till försvarsdirektören på länsstyrelsen vilka resurser som fanns i trakten.
Målet var att Sverige skulle vara helt självförsörjande på livsmedel under tre års avspärrning. Beredskapslagren av insatsmedel dimensionerades däremot för en ettårig avspärrning. Tanken var att man under den tiden skulle kunna bygga upp en inhemsk produktion av tillräckliga mängder mineralgödsel och kemiska växtskyddsmedel.
Sverige hade flera inhemska gödseltillverkare varav de största gick ihop 1970 och bildade Supra AB. Företaget ägdes då av bland andra Svenska Lantmännens Riksförbund (SLR), men majoritetsägandet övertogs 1981 av Norsk Hydro (nuvarande Yara) som i dag inte längre tillverkar mineralgödsel i Sverige.
LIVSMEDELSBEREDSKAPEN MINSKADE
Ända in på 1980-talet hade Sverige en hög, stabil beredskap. Det spända säkerhetsläget efter andra världskriget, det så kallade ”Kalla kriget” mellan stormakterna, krävde en hög beredskap.
Men när Berlinmuren föll 1989 och förhållandet mellan USA och Sovjet tinade, nedrustades inte enbart det militära försvaret. Även livsmedelsberedskapen sjönk drastiskt, särskilt från mitten av 1990-talet.
EG – SKYDD MOT KRIS
Efter Sveriges medlemskap i det som då hette EG, numera EU, ansåg svenska politiker inte att några beredskapslager längre behövdes, eftersom vi kunde lita på att få hjälp av andra EU-medlemmar vid en kris. Med detta som bakgrund omformades också den svenska jordbrukspolitiken.
Vid EU-inträdet 1995 hade Sverige inte längre något produktionsmål för jordbruket och inga krav på nationell försörjningsberedskap. I och med EU-inträdet ändrades dessutom Sveriges inriktning för beredskapen, från att stärka landets förmåga att hantera krig till att fokusera på att hantera bland annat terroristattacker och naturkatastrofer. Vi trodde oss ha gått in i den eviga fredens tid.
SJÄLVFÖRSÖRJANDE TILL 50 PROCENT
2002 upphävdes beredskapsförordningen och Sverige hade inte längre någon politisk livsmedelsstrategi. Beredskapslagren hade sålts ut och ingen myndighet hade längre ansvaret för livsmedelsförsörjning under krig. Livsmedelsförsörjningen skulle säkras genom handel på den globala marknaden. Det som inte producerades i Sverige ansåg frihandelsvänliga politiker att vi skulle importera från andra länder.
Efter EU-inträdet har också importen ökat kraftigt och i dag beräknas den svenska självförsörjningsgraden på livsmedel vara cirka 50 procent. Det vill säga att varannan tugga vi äter är importerad. Till det ska läggas nödvändig import av insatsvaror. Sverige är till exempel ett av få länder i EU som inte längre har någon storskalig produktion av mineralgödsel.
Vi har inte heller någon egen produktion av fossila bränslen. Att lagra stora mängder gödning och drivmedel ute på gårdarna är förenat med både stöld- och säkerhetsrisker samt stora kostnader för den enskilda bonden. Avspärrningarna behöver alltså inte vara särskilt långvariga innan svenskt jordbruk får problem att fortsätta producera mat och energi.
2015 beslutade riksdagen om en ny inriktning för försvaret. Bakgrunden var en alltmer spänd säkerhetspolitisk situation kring Östersjön. 2017 konstaterade Försvarsberedningen i en rapport om utformningen av det civila försvaret inför perioden 2021–2025, att en längre säkerhetspolitisk kris i Europa skulle kräva en omställning av livsmedelsproduktionen för att säkra befolkningens behov av mat, och att livsmedelsberedskapen behöver byggas upp igen.
Försvarsberedningen ansåg dessutom att det var nödvändigt att återinföra beredskapslager av strategiska livsmedel för att klara störningar på upp till tre månader. Det väckte åter frågan om statens roll och ansvar för att trygga den nationella livsmedelsförsörjningen vid kris eller krig.
DÅLIGT FÖRBEREDDA FÖR KRIS
Det började gå upp för politikerna hur oskyddade och oförberedda vi är för en kris. Ett av de första tecknen på det ökade fokuset på beredskap var när Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, skickade ut broschyren När kriget eller krisen kommer till alla hushåll i Sverige 2018.
Syftet var att svenska folket skulle förbereda sig inför följderna av till exempel extremväder, it-attacker eller militära konflikter. I broschyren finns en checklista med tips för hur enskilda medborgare kan ordna mat, vatten, värme och kommunikationer om samhället inte fungerar som vanligt.
Men det är många hushåll som har svårt att förverkliga tipsen. Moderna lägenheter har till exempel inte några omfattande lagringsmöjligheter för livsmedel och få har plats för större mängder vatten i frysen.
Dagens människor kommer också att ha betydligt svårare att odla sin egen mat än vad man hade under andra världskriget. Få har kunskapen eller ens mark att odla på.
En annan faktor som ökat sårbarheten i den svenska livsmedelsförsörjningen är den ökade koncentrationen och storleksrationaliseringen i jordbruket. Antalet lantbruksföretag minskar stadigt och livsmedelsproduktionen koncentreras till ett mindre antal stora företag, främst i södra Sverige.
Ett sådant exempel finns i äggproduktionen. För bara några år sedan hade morotskakan i kristid kunnat bakas även med ägg, men efter att Sveriges största äggproducent drabbats av ett långvarigt salmonellautbrott och tvingats slakta över en miljon värphöns måste vi importera ägg. Även inom till exempel mjölkproduktionen närmar vi oss en kritisk gräns när antalet företag stadigt minskar.
PANDEMIER OCH KRIG KRÄVER UPPDATERAD STRATEGI
Avspärrningar under covid-pandemin och kriget i Ukraina har ytterligare påmint om hur viktig en hög beredskap fortfarande är. Under de senaste åren har därför regeringen tillsatt ett antal statliga utredningar om vår beredskap.
2017 antog också riksdagen en nationell livsmedelsstrategi, med det övergripande målet att öka svensk livsmedelsproduktion. Strategin har dock litet fokus på beredskapen vid kris eller krig och bland annat därför är en ny uppdaterad strategi, Livsmedelsstrategin 2.0, på gång.
– Sveriges försörjningsförmåga och beredskap måste öka för att bättre hantera yttre kriser. När livsmedelsstrategin beslutades 2017 kunde ingen ana att vi inom de fem kommande åren skulle drabbas av torka, pandemi eller att Ryssland skulle invadera Europas kornbod, Ukraina. En ny livsmedelsstrategi behöver beakta vårt stora beroende av importerade insatsvaror. Ju mer vi kan producera i Sverige, desto bättre är det, ur ett beredskapsperspektiv, säger Palle Borgström, ordförande för Lantbrukarnas Riksförbund.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.