Färdig potatis- och purjo­löks­soppa, champinjon­soppa, jord­ärtskocks­soppa, ostsoppa och tomatsoppa, varm eller kall som gazpacho. Visst lockar sopporna våra smak­lökar idag? Arlas 1-liters färska soppor lanserades 1983. Ett gediget utvecklings­arbete i Alingsås, tillsammans med Semper, låg bakom. Den helt färdiga mjölk­baserade produkten skickades ut på test för att se hur kunderna reagerade.

Dessvärre föll de inte alls konsumenterna i smaken. Kanske kom de färdiga produkterna för mikro­vågsugnen för tidigt? Mikron slog igenom ordentligt i svenska hushåll först under senare delen av 1980-talet. Sopporna hade kort hållbar­hets­tid och var skrymmande att bära hem, de var också litet dyrare. Steget mellan helt färdiga produkter och halv­fabrikat såsom pulver­soppor, konserver och frys­varor var långt.

Läs också: En världskändis på tallriken

Det var kanske också lite skamligt att inte laga maten själv, även om man i halv­fabrikaten bara tillsatte en egen ingrediens som vatten eller smör. Idag är färdiga, färska produkter en själv­klarhet i alla matbutiker. Det stora genombrottet kom i mitten av 1990- talet. Drygt 10 år efter Arlas satsning.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.