Färdiglagade soppor är en vanlig syn i dagens livsmedelsbutiker, men när de lanserades för första gången på 1980-talet blev de en flopp.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2019 nr 1.
Färdiglagade soppor är en vanlig syn i dagens livsmedelsbutiker, men när de lanserades för första gången på 1980-talet blev de en flopp.
Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2019 nr 1.
Färdig potatis- och purjolökssoppa, champinjonsoppa, jordärtskockssoppa, ostsoppa och tomatsoppa, varm eller kall som gazpacho. Visst lockar sopporna våra smaklökar idag? Arlas 1-liters färska soppor lanserades 1983. Ett gediget utvecklingsarbete i Alingsås, tillsammans med Semper, låg bakom. Den helt färdiga mjölkbaserade produkten skickades ut på test för att se hur kunderna reagerade.
Dessvärre föll de inte alls konsumenterna i smaken. Kanske kom de färdiga produkterna för mikrovågsugnen för tidigt? Mikron slog igenom ordentligt i svenska hushåll först under senare delen av 1980-talet. Sopporna hade kort hållbarhetstid och var skrymmande att bära hem, de var också litet dyrare. Steget mellan helt färdiga produkter och halvfabrikat såsom pulversoppor, konserver och frysvaror var långt.
Läs också: En världskändis på tallriken
Det var kanske också lite skamligt att inte laga maten själv, även om man i halvfabrikaten bara tillsatte en egen ingrediens som vatten eller smör. Idag är färdiga, färska produkter en självklarhet i alla matbutiker. Det stora genombrottet kom i mitten av 1990- talet. Drygt 10 år efter Arlas satsning.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.