En världskändis på tallriken
VISA BILDTEXT
Köttbullar från Ikea har blivit en modern klassiker som älskas över hela världen. Bild: Inter IKEA Systems B.V.

PRYLARNA AV: Eva Ersson Åbom 2022-11-11

En världskändis på tallriken

Ikeas museum i Älmhult har samlat in alla succéer och historiska framgångar. Där finns välkända Billy-bokhyllan, sängen Sultan och stormönstrade tyger – men också, kanske något överraskande, en helt vanlig svensk köttbulle i en glasmonter. Eller är den verkligen så vanlig som den ser ut?

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2018 nr 4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Mammas köttbullar är nog bland det svenskaste vi vet. Ändå finns det liknande kött­bullar över hela världen. När stigande levnads­standard gjorde oss svenskar till charter­resenärer följde maten med.

På Mallorca, Kanarieöarna, Rhodos och i Rimini lapade man sol och åt kött­bullar med lingon. När sedan Ikea erövrade världen tog de samma livs­medel med sig, och gjorde dem till något exotiskt, unikt och säljande. Åtskilliga svenskar i förskingringen kan vittna om besök på Ikea när hemlängtan sätter in. Att massor av icke-svenskar också fallit för maten gör inte saken sämre.

Läs också: Kamprads djärva satsning gick hem

Numera fraktas årligen cirka 200 000 ton svenska livsmedel till Ikeas globala restaurang­kedja. När ett nytt varu­hus öppnas riggas en restaurang och en Swedish food market. För Ikea har mat­sortimentet i både butik och restaurang betytt mycket PR och stora pengar. Med relevans ända upp till Sveriges regering.

2012 meddelade Jordbruks­departementet medierna att svensk kött­bulls­export gynnas av nytt jordbruks­avtal mellan EU och Norge. I en gemensam kommentar från närings­minister Leif Pagrotsky och jord­bruks­minister Ann-Christin Nykvist sades det att: ”Det här är en fråga vi har kämpat länge för. Äntligen kommer Ikea Norge att kunna erbjuda likadana kött­bullar på sina varuhus som alla andra Ikea-varuhus i världen.”

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

KUNDENS HUNGER KAN STILLAS PÅ FLERA SÄTT
Ingvar Kamprad var mat­intresserad så utskänkning blev tidigt en medveten strategi hos Ikea med utgångs­punkt i att hungriga kunder inte är glada kunder. Så småningom kom insikten att mat kunde bli en intressant intäkts­källa och ge bättre lönsamhet åt varu­husen.

När Ingvar Kamprad tog steget till Kungens kurva 1965 fanns där i princip ingenting, bara trist, obebyggd mark.

1960 öppnade Ikea i Älmhult en ”ultramodern bar” med ”elektron­grill och alla tekniska finesser”. Personalen bar franska kock­rockar med små­rutiga byxor och serverade varmrätter, hamburgare och à la carte. I reklamen lockade man offensivt med maten och påpekade att Ikeas lågpris­linje även höll måttet i restaurangen.

När Ingvar Kamprad tog steget till Kungens kurva 1965 fanns där i princip ingenting, bara trist, obebyggd mark. Alla
besökare var bil­burna. Skärholmens bebyggelse och tunnelbana kom två år senare och resten långt därefter. Ikea satsade på en väl tilltagen, tredelad restaurang för 400 gäster. Utomhus fanns plats för 200 till.

Köerna ringlade av möbelkunder och tillresta med hunger som främsta driv­kraft. Där erbjöds en grill­restaurang med själv­servering av köttbullar och andra varm­rätter i ”högmodern miljö”, en fransk cafeteria med konditorivaror och för­friskningar och Gästabudet, ett exklusivt allmoge­inrett värds­hus med äkta småländskt smörgås­bord som främsta drag­plåster.

Läs också: Berns var först med kinesisk mat

Till detta kunde en god öl eller flaska vin avnjutas, vilket i sig väckte uppmärksamhet. Det var djärvt att servera alkohol i ett möbel­varuhus med lågpris­profil. De flesta nytto­föremål som användes i Gästabuds­matsalen fanns att köpa på varu­husets hemslöjds­avdelning. Vilket nogsamt berättades på menyn.

Köks- och restaurangchefen Ulf Runströmer läste på om småländsk bygdekultur inför lanseringen av Gästabudet. Bild: Inter IKEA Systems B.V.

SMÅLÄNDSKT MED EN TOUCH AV NK
Kanske sneglade Ingvar Kamprad på stilsäkra NK, som sålde möbler/hemi­nredning och hade en ombonad ek­beklädd restaurang, modell 1915. Vid Gästabudets utformning tog han hjälp av professor Mats Rehnberg på Institutet för folklivs­forskning vid Stockholms universitet och Nordiska museet. Rehnberg var program­chef på Sveriges Televisions kultur­avdelning och folkkär domare i populära 10 000-kronors­frågan.

Restaurang­chefen Ulf Runströmer läste på om gamla seder och småländsk bygde­kultur och gick in för smörgås­bordet med mängder av sillar, öländska kropp­kakor, småländska isterband och dito ostkaka.

Gästabudet fick träpanelade väggar, rustika möbler, stänger i taket med bröd­kakor och fårfioler och Smålands landskaps­blomma på menyn. Restaurang­chefen Ulf Runströmer läste på om gamla seder och småländsk bygde­kultur och gick in för smörgås­bordet med mängder av sillar, öländska kropp­kakor, småländska isterband och dito ostkaka.

Mats Rehnberg tog inget betalt för sin insats men bad om bidrag till välgörande Sällskapet Stadsbuds­kåren. I brev till Ingvar Kamprad meddelar han ”Det ska bli mig en glädje att vid redovisnings­mötet få glädja Ragnar Sachs på NK och Marcus Wallenberg med detta mitt uppdrag. Din egen bank­direktör Tore Browald är likaledes stadsbud.”

Ingvar Kamprad betalade 5 000 kr och kontrollerade noga om det var tillräckligt mycket med orden ”tycker Du att beloppet är alltför småländskt litet, är jag tacksam att få veta detta så att jag kan bättra mig.”

Grillbar i den första Ikea-restaurangen i Älmhult, 1960. Bild: Inter IKEA Systems B.V.

TOG MED SIG KÖTTBULLEN UT I VÄRLDEN
När expansionen utanför Sverige satte fart satsade Ikea på sin svenska identitet. I Tyskland såg flera varuhus­chefer snabbt att det fanns ett värde i att sälja svensk mat både i restaurang och butik, till exempel klassiska specialiteter som knäcke­bröd, inlagd sill, bränn­vin och polka­grisar. Så småningom också full­sorterade svenska kräft­kalas.

Läs också: En enklare vardag

1983 mötte Ingvar Kamprad Volvos PG Gyllenhammar för att diskutera kunskaps­utbyte och kanske även samarbete. Han antecknade efter­tänksamt att diversifiering tycks vara en lyckad strategi. Särskilt noterade han storleken på Volvo-koncernens betydande livsmedels­försäljning. Varumärken som Felix och ABBA drog in 3 miljarder kronor.

Vid uppnådda 150 varuhus hade Ikeas mat- och restaurang­verksamhet blivit vild­vuxen, långt ifrån den genom­tänkta starten. Trots svensk­profilerande uppdrag och omfattande försäljning var mat­utbudet bara en del i varu­husets service ungefär som att där fanns toaletter, gula kassar och kund­vagnar.

Restaurangerna framstod som individuella kvarters­krogar. Beteende och sortiment varierade lokalt med oklart ansvar, otydliga ekonomiska krav och utrymme för köks­chefens egna initiativ. I stort var det bara svenska kött­bullar och någon lax­variant som serverades överallt.

Sen kunde det vara tyska bratvurst eller schweinhaxe, stuvade grisfötter eller italienska pasta­rätter beroende på land. Det var olika tillbehör till kött­bullarna, grädd­såsen varierade, potatisen kunde ha röda skal på ett ställe och vara utan skal på ett annat, pommes frites på ett tredje.

Läs också: Den effektiva människans matställe

När Sverige så gick med i EU blev kostnaden för laxråvaran ett problem. Laxen odlades i Norge som stod utanför och det blev högre skatt. Ikea övertygade norska Leröy att öppna upp en nedlagd fiskeri­fabrik i Kungshamn. Ikea garanterade lax­inköp under fem år. Leröy styrde om den levande fisken och började rensa och tillaga i Sverige. Den svenska andelen i produktions­kostnaden blev högre och skatten lägre. Nytt fördelaktigt pris fick Ikeas lax­försäljning att explodera.

KONCEPTUALISERING INFÖR 2000-TALET
Mot mitten av 1990-talet lämnade Lennart Jangälv, med erfarenhet från McDonald’s och Burger King i ryggen, och då affärs­ansvarig för Ikeas textila sortiment, in ett omfattande förslag till hur Ikeas restauranger skulle kunna bli lika effektiva och konceptualiserade som huvud­näringen.

Förslaget kallades ”från hage till mage” för att markera att det var hela processen från att något växer någonstans eller växer upp om det är ett djur, till att det ligger på en tallrik eller i ett glas.

− Systematiken fram till att du blir serverad hos de stora hamburger­kedjorna är fantastisk. Jag såg att Ikea i stort sett hade ett lika sofistikerat eller mer sofistikerat system från att det står ett träd i Sibirien till att det är ett matbord hemma hos någon. Billy­bokhyllan var likadan överallt, över hela världen. Och det var inget snack om det. Restaurangerna var där för att förstärka svenskheten och få folk att inte gå därifrån, berättar han.

Läs också: Beslutet som ritade om den svenska matkartan

Förslaget med styrande manualer, måsten, rekommendationer och andra hjälpmedel formulerades efter besök på ett varuhus i Los Angeles där det serverats blåbärs­sylt till kött­bullarna. Lennarts förslag landade i god jord och han fick chansen att börja effektivisera.

Vid den här tidpunkten sålde Ikea till exempel Marabous mjölk­choklad och Bullens pilsner­korv för att duktiga säljare farit runt och sålt på varuhus efter varuhus. Det fanns ingen central funktion som beslutat att nu ska Ikea sälja Bullens pilsner­korv eller Marabous choklad­kakor. Det fanns inget strategiskt tänk bakom.

Ingvar Kamprad vid öppningen av varuhuset Kållered, Göteborg, den 2 maj 1972. Bild: Inter IKEA Systems B.V.

UPPSTYRNING AV SORTIMENTET
Ikeas nya Food Services tog fram en sortimentsmatris som sa att varu­husen skulle erbjuda vällagade näringsrika måltider till så låga priser som möjligt. Det gällde också att definiera vad svenskt kök är och man tittade bland annat på historiska sätt att bevara råvaror: gravat, saltat och rökt. Ett team med erkänt duktiga svenska kockar, till exempel Rikard Nilsson och Fredrik Eriksson, engagerades för att göra prov­rätter och avsmakningar.

Fram kom ett förslag med traditional Swedish, modern Swedish och cross over som kan identifieras som det nordiskt svenska och en pristrappa efter Ikea-mått: lågpris, mellan­pris och höga priser. Gärna mat som uppfattades som husmans­kost, men med en twist. Till bräserat kyckling­bröst blev det dijon­senap i såsen fastän det är franskt.

Ur arkivet: Djupfryst, konserverat och festligt

Den globala logistik­utmaningen blev enorm. För de omfattande transporterna anlitades Frigoscandia som effektivt kunde köra torra, kylda och frysta livsmedel från A till B. Det säker­ställde ursprunget i svensk kultur. Kött­bullarna köptes in från Dafgårds, medan andra produkter kom från Procordia, Findus, Martin Olsson med flera kända svenska namn.

Fortfarande levereras till exempel all lingon­sylt från Halländska Slöinge till Ikea över hela världen.

Laxen kom fortsatt från norska Leröy. I princip krävs det jätte­volymer när man gör affärer med Ikea men det fanns också många mindre som höll sig framme. Fortfarande levereras till exempel all lingon­sylt från Halländska Slöinge till Ikea över hela världen. Vid konceptualiseringen fick man mycket jobb med översättningar till fabrikanterna för ingrediens­förteckning på förpackningar.

Man klockade hur lång tid det tog att tömma ett bleck med till exempel kött­bullar i köket och kom fram till att det i snitt tog 11–13 minuter. Var 13:e minut skulle det därför komma ut så mycket färdig potatis som går åt på 13 minuter.

Läs också: Koka maten i låda

Sofistikerade ugnslösningar gjorde systemet med kött­bullarna rullande. In i ugnen, tryck på knappen, 13 minuter senare var de serverings­klara. Stekyta, temperatur, genom­stekning – allting för­programmerades. Den äkta grädd­såsen utvecklades som frysta granulat för exakt utspädning efter modell från NASA. Färdiga paket med rätt mängd sås­koncentrat och lingon­sylt till fem kartonger kött­bullar gav med automatik rätt proportioner till restaurangerna.

Som långsiktig investering fick alla betydande Ikea-köksmästare/kockar komma till Sverige och lära sig laga maten. Stjärn­kockarna visade hur det skulle gå till. Ikea skapade också speciella katalog­rätter som byttes ut varje år.

Arbetet startade nästan två år i förväg med smak­paneler och test i personal­restaurangen i Kållered. En rätt som fick jättebra poäng skickades till Glasgow för test med skarpa kunder. Efter en månad i Skottland stod det klart med serverings­storlekar, tider i ugnar, om produktionen funkade som den skulle, om recepturen skulle ändras med tillbehör och liknande. Sedan skalade man upp till mängder och logistik för 225 varuhus. Upphandlingen av råvaror var färdig året innan katalogen trycktes i 175 miljoner exemplar.

Typiskt svenskt blev snabbt populärt i de tyska varuhusen, här tidigt 1980-tal. Bild: Inter IKEA Systems B.V.

RESTAURANGERNA BLIR AFFÄRSOMRÅDE
Ingvar Kamprad fortsatte engagemanget i matfrågan och styrde med fast hand över stort som smått. Ingen detalj var för obetydlig för att fånga hans intresse. År 2000 utsågs restaurangerna till ett eget affärs­område, Ikea Food Services, IFS, med Lennart Jangälv som drifts­ansvarig.

Nu fanns Dafgårds köttbulle på standard­menyn hos varenda Ikea-restaurang liksom lax­tallriken och det årliga katalog­erbjudandet. Första året omsatte IFS 2,9 miljarder kronor. Året därpå hade siffran stigit till 3,4 miljarder och Ikea serverade 180 miljoner kött­bullar. Två av tre kunder hade tagit en kopp kaffe, en hel måltid eller en varmkorv. Några gjorde alla tre.

Radio CfN #20 Så jobbar IKEA med sin historia och sitt arkiv

Under Lennart Jangälvs tid på IFS träffades han och Ingvar Kamprad schema­lagt en gång per halvår. Lennart rapporterade vad han hade sysslat med och Kamprad presenterade idéer om hur man kunde bli effektivare, och alltid med järn­koll på om Lennart fått fem eller sju punkter för åtgärd.

Det blev nedslag om någon punkt saknades i åter­kopplingen. I april 2000 noterar Kamprad att ”När jag var liten grabb var köttbullar det stora numret. Det är det i dag också och det kommer det att vara generationer framöver. Vi ska ju ha ett fåtal helsvenska bas­alternativ, några lokala specialiteter samt lite moderna rätter på den ”sunda” sidan – besökarna blir mer och mer medvetna om kost­sidan. Detta ska vi omvandla till rationalitet, tillvaratagande av rester och vad det nu är.”

De småländska isterbanden är en sådan ursvensk produkt som fanns på menyn hos första Gästabudet och som senare återkom i sortimentet.

− Han ville ha in isterband, för det var ju väldigt småländskt. Ja, det fanns i Liatorp. Så vi åkte till Liatorp och köpte rättigheten till just det receptet. Det blev supersuccé ibland annat Frankrike, berättar Lennart Jangälv.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!