(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W7J446Q');
Platsen: lämningar av filmborgen
VISA BILDTEXT
Vid Söderbysjöns badstrand pågick 1949 en av Sveriges största och dyraste filminspelningar. I dag finns inte många spår kvar. Foto taget 15 juni 1949, fotograf Bengt Schantz. Källa: Wikimedia Commons.

NÄRINGSLIVET AV: Anders Houltz 2023-05-26

Platsen: lämningar av filmborgen

“På en holme i en av Smålands insjöar har legat ett slott, som länge tillhörde släkten Måne­sköld.” Så börjar Viktor Rydbergs roman­klassiker Singoalla från 1857. På en berg­knalle vid Söder­bysjöns bad­strand i Nacka­reservatet öster om Stockholm finns några oansenliga betong­fundament som minner om ett av Sveriges dyraste film­projekt.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 1.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Där i dag barnfamiljerna trängs med filtar och parasoller uppfördes sommaren 1949 ett kuliss­bygge – en romantisk medel­tids­borg med tinnar och torn.

Hjärnan bakom stor­filmen Singoalla var producenten Lorens Marmstedt, Terra­films grundare, i sam­arbete med bio­kungen Anders Sandrew. Marmstedt hade börjat som regissör men med bolaget Terrafilm hade han gått in i producent­rollen och gjort sig känd för sam­arbeten med lovande film­regissörer som Hasse Ekman och Ingmar Bergman.

Läs mer: Sandrews visste vad folket ville ha

Nu laddade han för sitt största projekt, en svensk­fransk sam­produktion för en internationell publik. Manus byggde på Viktor Rydbergs mörka medel­tids­berättelse om kärleken mellan riddaren Erland Måne­sköld och den romska Singoalla. Marmstedt anlitade ett franskt film­team lett av regissören Christian-Jaque, och filmen spelades in i tre versioner: en svensk, en fransk och en engelsk – den senare med special­skrivet lyckligt slut för en amerikansk bio­publik.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

I teamet ingick en särskild arkitekt som ansvarade för låtsas­borgen vid Söder­bysjön, avsedd för exteriör­scenerna, och ett lika stort kuliss­bygge på Gärdet för interiör­scenerna. Musiken var skriven av Hugo Alfvén och skåde­spelarna inkluderade namn som Edvin Adolphson, Naima Wifstrand och Lauritz Falk. Alf Kjellin (känd från Alf Sjöbergs film Hets) spelade riddaren Erland Måne­sköld.

Läs mer: Filmen banade väg för vardagssuccé

I den engelska versionen fram­trädde han under namnet Christopher Kent, i den franska spelades riddare Erland i stället av frans­mannen Michel Auclair. Filmens största stjärna var dock Viveca Lindfors i titel­rollen. Hon hade nyligen inlett sin Hollywood­karriär, men Lorens Marmstedt lockade henne till Sverige för inspelningen. Bland statisterna fanns många svenska romer – bland andra ses Katarina Taikon, Katitzi­böckernas författare, i en dans­scen.

Vid Söderbysjöns badstrand pågick 1949 en av Sveriges största och dyraste filminspelningar, fotograf Bengt Schantz. Källa: Wikimedia Commons.

Idag finns inte många spår kvar av den mäktiga borgen. Foto: Anders Houltz.

Singoalla var den första stor­produktionen i svensk film och länge utan jämförelse dyrast. En normal film­inspelning kunde på 1940-talet kosta cirka 300 000 kronor. Singoallas budget låg på 1,5 miljoner men över­skreds rejält. Mot­tagandet blev blandat. Svensk bio­publik strömmade visserligen till men de inter­nationella för­hoppningarna infriades aldrig och kritikerna var inte nådiga.

I dag är behållningen av filmen Singoalla nog främst kultur- och film­historisk. Tempo, skåde­speleri och manus har åldrats men det största problemet är de stötande stereo­typer om romer som filmen är full av. Lorens Marmstedts stor­verk blev inte vad han hoppats på. Men anblicken av Måne­sköldarnas medeltids­borg vid Söderby­sjön är och förblir stor­slagen.

Läs mer: Koppardalen – pelare från det första varuhuset

This website uses cookies

Cookies consist of small text files. They contain data that is stored on your device. To enable us to place certain types of cookies we need to obtain your consent. At Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, corp. ID no. 556546-9243, we use the following kinds of cookies. To read more about which cookies we use and storage times, click here to access our cookies policy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that must be placed for basic functions to work on the website. Basic functions are, for example, cookies which are needed so that you can use menus on the website and navigate on the site.

Cookies for statistics

For us to measure your interactions with the website, we place cookies in order to keep statistics. These cookies anonymize personal data.