Göteborgs­utställningen och industri­arvet
VISA BILDTEXT
Utsikt över utställningsområdet från Johanneberg. Källa: Tekniska museet.

NÄRINGSLIVET AV: Anders Houltz 2024-07-15

Göteborgs­utställningen och industri­arvet

Fortfarande efter hundra år präglas Göteborgs musei­landskap av de satsningar som genomfördes inför stadens Jubileums­utställning 1923. Med drygt 4,2 miljoner besökare var Göteborgs­utställningen den största som hållits i Sverige, och internationellt sett den första betydande utställning som anordnats i Europa efter första världs­kriget.

Artikeln publicerades 2023 i Industrihistoria i Väst

Initiativtagarna, med stads­fullmäktiges ordförande Axel Carlander i spetsen, hade slagit fast att detta skulle bli ett evenemang som firade stadens 300-årsjubileum genom utställningar på mycket gedigen fakta­grund. För att förverkliga sina ambitioner anlitade de en rad av dåtidens vetenskapliga experter.

Men planerna svällde under arbetets gång och den från början renodlat historiska utställningen kom att även inkludera såväl folkliga nöjen av alla de slag som en imponerande provkarta på landets ledande industri­företag.

Läs också: Världsutställningarna – fönstret mot framtiden

För invignings­besökarna den 8 maj 1923 må Göteborgs­utställningens innehåll ha fram­stått som en myllrande mång­fald, men området var i själva verket uppbyggt efter en tydlig grund­tanke. Den utgick ifrån separerade funktioner organiserade i tre huvud­delar eller, som det kallades, fält: det historiskt inriktade Minnes­fältet (ungefärligen dagens Campus Näckros­dammen), Export­fältet som visade upp modern svensk export­industri (mot­svarande Svenska Mässan i dag) och till sist Nöjes­fältet (Liseberg).

Utsikt från entrévalvet mot minareterna Lejonet och Kronan samt, i fonden, Minnestemplet. Källa: Tekniska museet.

STORT MUSEUM
Av dessa var Minnes­fältet utställningens inne­hållsliga kärna. I praktiken var denna del utformad som ett mycket stort museum, fastän uppfört bara för en sommar. Som kultur­historikern Sigurd Wallin från Nordiska museet och form­givaren Anders Billow formulerade det samma år i tid­skriften Rig: ”[Man] finner till sin häpnad, att Jubileums­utställningens historiska avdelningar tillsammans utgöra ett av Skandinaviens största museer och avgjort ett av de modernaste.”

Läs också: Ett nöjesfält i Göteborg var aldrig någon självklarhet

En av de delar som starkast bidrog till bilden av Göteborgs­utställningen som ny­skapande och just modern i musei­sammanhang var den stora avdelning för industri­historia som ingick i Minnes­fältet. Denna artikel syftar till att analysera utställningens betydelse i formeringen av ett svenskt industri­arv.

Hur och varför byggdes den industri­historiska avdelningen upp? Vilket narrativ om svensk industriell historia presenterade den och vilken roll spelade detta narrativ i utställningen som helhet?

SAMLA IN OCH STÄLLA UT
De industri­historiska insamlingarna finansierades av utställningen men genom­fördes i nära sam­arbete med Nordiska museet i Stockholm och under ledning av etnologen Sigurd Erixon. Inom andra delar av insamlings­arbetet fanns det erfarenhet från tidigare projekt att utgå ifrån, men så var inte fallet när det gällde den industri­historiska in­samlingen.

Sigurd Erixon kommenterade detta i en artikel 1929: ”Ingen verklig erfarenhet fanns samlad om till­ståndet på detta område, och vad som förelåg i museerna var ytterst obetydligt.”

Under 1918 och 1919 genomförde därför hembygds­forskaren Karl Rencke på Erixons uppdrag en ”prov­undersökning”, dels i form av ett upprop till museer, företag och enskilda för att finna föremål och uppgifter, dels genom insamlings­resor i Väst­sverige sommaren 2019.

Resultatet blev en rad industri­historiska dokumentations­filmer som kunde visas upp i utställningens egen biograf, tillsammans med filmer som visade upp modern, samtida industri.

Under 1920–22 utökades arbetet, denna gång under ledning av två kultur­historiskt intresserade unga officerare, Nils Åkerhielm och Torsten Althin, som efter en snabb­utbildning på Nordiska museet genom­förde en rad insamlings­resor. De föremål som på detta sätt samlades in från väst- och syd­svenska landskap bildade i kombination med inlånade musei­föremål stomme i den industri­historiska utställningen.

Ett samarbets­avtal med det ny­startade Svensk Film­industri, SF, gjorde att även det nya film­mediet kunde utnyttjas i insamlings­arbetet. Resultatet blev en rad industri­historiska dokumentations­filmer som kunde visas upp i utställningens egen biograf, tillsammans med filmer som visade upp modern, samtida industri.

Översikt över Göteborgsutställningen: till höger Minnesfältet med Götaplatsen i förgrunden, nedan till vänster Exportfältet och ovan till vänster Nöjesfältet Liseberg. Källa: Tekniska museet.

KRONOLOGISK UPPLÄGGNING
Den industri­historiska utställningen ingick som avslutande del i en historisk sekvens som inleddes med en avdelning för för­historisk arkeologi, följd av utställningar om Göteborgs före­gångare, de båda stads­bildningarna Gamla och Nya Lödöse.

Sedan följde i tur och ordning krigs­historia, kyrko­historia, person­historia, boktryck och grafisk konst, högrestånds­kultur, allmoge­kultur, historiskt hantverk och, till sist, industri­historia.

Läs också: Hotell med industrihistoria

Det var med andra ord en i huvudsak kronologisk uppläggning, med start i arkeologi och avslutning i industri. Med en samman­lagd yta på 3 000 kvadrat­meter var den Industri­historiska avdelningen störst bland de kultur­historiska avdelningarna.

Den visade upp olika utvecklings­steg inom bransch efter bransch, med särskild betoning på järn- och stål­industri. Redskap, maskiner och utrustning kombinerades med konst­färdigt utförda modeller, baserade på uppmätningar och dokumentation av autentiska miljöer på olika platser.

Gruv­hanteringen visades upp i en 200 meter lång, iscensatt gruva i källar­våningen under utställnings­byggnaden, efter förebild från Deutsches Museum i München. Pappers- och massa­industrin hade av utrymmes­skäl inrymts i en egen byggnad, skild från den övriga avdelningen och placerad på Lisebergs­området, dit också en spik­smedja, en väder­kvarn och ett hand­pappers­bruk flyttats och åter­uppförts som ett sorts industri­historiskt frilufts­museum i begränsat format.

DEL AV ETT KULTURARV
Samtidigt som den industri­historiska avdelningen kunde framstå som avslutning på en historisk linje från äldsta tider till nutid och från primitiva former till avancerade, hade den också en annan roll i Göteborgs­utställningen: den tjänade som kontrast­bild till den moderna industri som visade upp sin förmåga på Export­fältet, alldeles intill.

I jämförelse med den ålder­domliga tekniken på Avdelningen för industri­historia framstod den moderna tekniken på Export­fältet som än mer avancerad och imponerande. I jämförelse med de övriga avdelningarna på Minnes­fältet fick Avdelningen för industri­historia stor uppmärksamhet i tidningarna.

Att alls visa upp industri som något för­flutet – ett kultur­arv – väckte uppseende vid en tid då det industriella mer än något annat representerade fram­tid och modernitet.

Anledningen till detta var att den representerade något nytt, något som publiken inte hade sett tidigare. Det nya låg inte i första hand i vad som exponerades – mer eller mindre väl­bekanta och vardagliga föremål – utan i det faktum att dessa föremål exponerades i en museal inramning, som uppburna kultur­föremål.

En smält­hammare som några decennier tidigare varit i full verksamhet vid Borgviks bruk i Värmland hade exempelvis fraktats till utställningen där den visades upp på ett podium, som en märk­värdighet. Att alls visa upp industri som något för­flutet – ett kultur­arv – väckte uppseende vid en tid då det industriella mer än något annat representerade fram­tid och modernitet.

Smälthammaren från Borgvik på ett podium i en av utställningshallarna. Källa:Tekniska museet.

OMVANDLINGSPERIOD
Att den musealiserings­process som utställningen gav uttryck för alls var möjlig berodde i sin tur på att svensk industri nu hade lämnat sin tidigaste utvecklings­fas och var inne i den omvandling som kallas den andra industriella revolutionen – med elektrifiering, mass­produktion, stor­drift och vetenskaps­baserade processer.

Äldre bruk och industrier som inte kunde hävda sig lades ned eller byggdes om till större enheter. Teknisk utrustning som nyligen varit i fullt bruk kunde med ens betraktas som musei­föremål. Ett industrins kultur­arv var i färd att utpekas.

Läs också: Sandvik formades i hårt väder

Även om Göteborgs­utställningen i mångt och mycket var tillbaka­blickande till sin karaktär måste motiven för dess tillkomst huvud­sakligen sökas i samtiden. Satsningarna på historia, och närmade bestämt industri­historia, kan knytas till både nationella och regionala ambitioner.

På ett nationellt plan fanns det många aktörer som vid tiden närmast efter första världs­kriget såg möjligheter för svenskt närings­liv att vinna nya fram­gångar när den inter­nationella världs­handeln började komma igång igen efter kriget. Dels hade svenska teknik­företag genomgått en snabb utveckling i och med den andra industriella revolutionen, dels stod svensk industri intakt medan många ledande europeiska konkurrenter drabbats av världs­krigets förödelse.

Förhoppningar om en andra svensk stor­maktstid, denna gång baserad på industri snarare än krig­föring, började vinna gehör.

FRAMSTÅENDE INDUSTRISTAD
På ett regionalt plan kunde staden Göteborg se tillbaka på en unik utveckling under det senaste halv­seklet. Mellan 1873 och 1923 hade befolkningen ökat från 61 000 till 220 000 personer. Nya stads­delar hade bebyggts, tidigare krans­områden hade inkorporerats.

Samtidigt hade stadens närings­struktur gått från renodlad handels- och sjöfarts­stad till att också bli en av landets främsta industri­städer. Varven och verkstads­företagen ropade efter arbets­kraft och den företagar­elit som varit drivande i denna utveckling var också djupt engagerad i utställningen.

Läs också: Elektrifieringen av Sverige

Utställningens initiativ­tagare, gross­handlare Axel Carlander, är ett talande exempel. Han var inte endast stads­fullmäktiges ordförande utan också ledare för Gamle­stadens fabriker, med­grundare och styrelse­ordförande till stadens främsta industri­företag, Svenska kullager­fabriken SKF, samt styrelse­ordförande för rederiet Svenska-­Amerika Linien och för affärs­banken Skandinaviska Kredit AB.

Utställningen blev ett monument över den omvandling som industrialister som Carlander drivit fram. Den presenterade också en ny historie­skrivning som var passande för en stad – och en nation – på väg att tillägna sig en industriell identitet.

En smed poserar framför smälthammaren innan den fraktas från Borgvik till Göteborg. Källa: Tekniska museet.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

SAMLINGARNA EFTERÅT
Det grundliga förberedelse­arbetet inför Göteborgs­utställningen siktade dock betydligt längre än en temporär utställning. År av kunskaps- och föremåls­insamling hade genererat stora kultur­historiska samlingar som efter utställningen till­fördes stadens museer – både befintliga museer som Stads­museet och nya institutioner som Sjö­farts­museet.

Därtill färdig­ställdes nya musei­byggnader inför utställnings­sommaren som sedan skulle bli permanenta, så som Natur­historiska museet och Konst­museet (som ingick i utställningen som avdelning för Nordisk konst).

Läs också: Nya utställningar för en ny tidsålder

När utställnings­sommaren gick mot sitt slut startade också en livlig debatt i tidningarna om vad som skulle hända med de industri­historiska samlingar som skapats inför utställningen. I september fattade Göteborgs stads­full­mäktige beslut om att verka för ett ”riks­museum för hantverk och industri” i Göteborg.

Detta väckte omgående reaktioner i Stockholm, där Ingenjörs­vetenskaps­akademin, Industri­förbundet och Svenska teknolog­föreningen tillsammans vände sig mot förslaget om ett tekniskt museum i Göteborg. I stället, menade dessa organisationer, vore Stockholm den naturliga platsen för ett nationellt museum av detta slag. Sådana planer hade dessutom diskuterats i ett femton­tal år, dock utan att komma till något konkret resultat.

Folkliv vid utställningens konstslöjdsavdelning. Källa: Tekniska museet.

STOCKHOLM FÖRST
Bara några dagar efter stadsfullmäktiges utspel lämnade Ingenjörs­vetenskaps­akademin in en ansökan till regeringen om anordnandet av ett penning­lotteri till förmån för ett, som det kallades, ”industri­museum” i Stockholm.

Redan i januari 1924 inrättades Tekniska museet i Stockholm, till att börja med i provisoriska lokaler på Ingenjörs­vetenskaps­akademins vind. Som museets chef rekryterades en av de officerare som ansvarat for den industri­historiska insamlingen i Göteborg – Torsten Althin.

Läs också: IVAs forskningsstation – en startup hub från 1944

Då det stod klart att det inte skulle bli något nationellt tekniskt museum i Göteborg magasinerades mer­parten av de industri­historiska samlingarna. Först 1960 gjordes de på nytt till­gängliga för besökare genom Göteborgs industri­museum, först beläget vid Göta­platsen och senare i industri­lokaler i stads­delen Gårda. Museet upphörde på 1990-talet och samlingarna inordnades i Göteborgs stads­museum.

Göteborgs­utställningen blev en tidig milstolpe för det svenska industri­arvet. Den blev också en utlösande faktor för ett svenskt tekniskt museum – men när detta öppnade portarna året efter utställningen skedde det inte i Göteborg utan i Stockholm.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.