Centrum för Näringslivshistoria

Texter från redaktionen på Centrum för Näringslivshistoria.

UR Samtiden: MEA – från militärer till mode

|

MEA, militärekiperingsaktiebolaget, startade 1883 av officerare som ville kunna köpa billigare kläder och utrustning.

Företagshistoriska Stockholm: Atlasområdet

|

När man befinner sig i det mysiga Atlasområdet inklämt mellan S:t Eriksgatan och Torsgatan i Vasastan är det svårt att tänka sig att det under lång tid var platsen för en av Stockholms största fabrikskomplex.

UR Samtiden: Bensinbolagets bröllopsklänning

|

Margarita Feldman, arkivarie vid Centrum för näringslivshistoria, berättar utifrån klänningen om bensinbolaget OK:s historia med start 1926 och Bilägarnas inköpscentral, IC.

Företagshistoriska Stockholm: Fleminggatan 8

|

Vår huvudstad är full av näringslivshistoria. Byggnader, gator och ibland hela stadsdelar som spelat viktiga roller för såväl enskilda företag som samhället i stort. På Fleminggatan hittar vi en ståtlig byggnad som skvallrar om stora industrier under 1800-talet.

Personalen på Gumaelius annonsbyrå samlad när företaget firade sitt 25-årsjubileum på Hasselbacken i Stockholm den 28 juli 1902. Ur Centrum för Näringslivshistorias bildarkiv.

Tips! Stil i P1 om Sofia Gumaelius

|

Senaste avsnittet av radioprogrammet Stil i P1 går i annonsdrottningen Sofia Gumealius spår.

Hatade och älskade cellullen

|

Svenska Rayon-Aktiebolaget introducerade viskos under andra världskriget.

Koka maten i låda

|

Koklådan är en form av köksutrustning som man inte hittar på stormarknadernas vitvaruavdelningar. Icke desto mindre är det en uppfinning som har haft sin roll i det svenska köket.

Stjärnprydd reklam

|

Sångerskan och skådespelerskan Ulla Sallert har nyligen gått bort vid en ålder av 95 år. Hon var en av sin tids största musikalstjärnor och fick…

Näringslivshistoria 10: Perspektiv på frihandel

|

I den tionde delen av vår löpande rapportserie ger sex forskare olika perspektiv på begreppet frihandel.

I väntan på atombomben

|

Det är nästan osynligt som byggnadsverk, Katarinagaraget vid Slussen i Stockholm. Men under Södermalm gömmer sig ett tunnelkomplex som i krigstid skulle rymma 20 000…