Lucka 11: Socialt ansvarstagande
VISA BILDTEXT
Bild ur Skandias historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

NÄRINGSLIVET AV: Centrum för Näringslivshistoria 2022-12-11

Lucka 11: Socialt ansvarstagande

Standarden som vägleder företag och organisationer inom socialt ansvars­tagande, Social Responsibility, och företags samhälls­ansvar, Corporate Social Responsibility lanserades i sin första version år 2010. ISO 26000 definierar vad socialt ansvar innebär och innehåller rikt­linjer för hur arbetet med socialt ansvars­tagande ska bedrivas.

Det var efter förslag från ISO:s konsumentorganisation, under en internationell ISO-konferens i Stockholm, som ISO:s medlemmar röstade positivt till fram­tagandet av en internationellt vägledande standard för socialt ansvarstagande.

Julkalender 2022

Vad är en standard, hur kan det tillämpas och vilka standarder har vi? I årets julkalender berättar vi allt du inte trodde du ville veta om standarder – från hur en standard skapas till olika oväntade standarder som finns ute i samhället.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.