Gräddfil - en modern sommarklassiker

FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-06-20

Gräddfil – en modern sommarklassiker

Vad skulle sommaren vara utan gräddfil? Produkten som lanserades av Arla (dåvarande Mjölkcentralen) som en sommarnyhet redan 1952 räknas trots det som en av bolagets moderna mjölkprodukter.

Gräddfilen lanserades 1952 av Arla som då fortfarande hette Mjölkcentralen. Produkten var bolagets sommarnyhet för året och den gjorde succé. Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” syntes förpackningen inom kort på många svenska matbord. I marknadsföringen hette det snart att gräddfilen var både ”mat och dessert – frisk, läskande och mättande utan att tynga”.

Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment. Efter att bolaget länge haft ett ganska konservativt förhållande till sina produkter, startade i och med den här lanseringen en satsning på produktutveckling.

Gräddfilen sågs ursprungligen som en renodlad sommarprodukt – lämplig inte minst till matjessillen på midsommarafton – och marknadsfördes också som en sådan. Men på 1970-talet satsades det hårdare på att sälja gräddfil året runt. Satsningen gällde också andra sommarprodukter.

Läs hela artikeln på arla.se

På 1980-talet började Arla regelbundet marknadsföra gräddfilen i butikerna genom tips för matlagningen och recept – samtidigt visade förpackningen en tecknad bild på olika maträtter produkten kunde kombineras med. Och i början av nästa decennium introducerades gräddfil som bas i dippsåser.

Första gräddfilförpackningen med skylt. Cirka 1952. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Gräddfil förpackning 3 dl 1970-1989. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Reklam för Mjölkcentralens gräddfil. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Tetraededer, 1960-tal. Mjölk, fil, gräddfil och yoghurt. Bild ur Arla Foods arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

År 1991 fick gräddfilsförpackningen sitt – i stort sett – nuvarande utseende genom ett linjemönster, skapat av Tom Hedqvist, grafisk formgivare och några år senare professor vid Konstfack. Linjemönstret var i gräddfilens fall vågformat och linjerna på andra Arlaprodukter, som skapades samtidigt, var exempelvis lodräta eller vågräta. Linjerna blev ett effektivt dekorkoncept för Arlas produkter och används fortfarande.

Det var i Arlas centrallaboratorium i Stockholm som bolagets gräddfil kom till världen i början av 1950-talet. Forskningschefen professor Torsten Storgårds låg bakom den nya produkten. Han arbetade mycket med att på olika sätt kultivera mjölk. Storgårds mottog 1973 Livsmedelspriset, utdelat av Livsmedelsföreningen, bland annat för sina insatser inom Arla.

Innan Arlas lansering av gräddfilen skedde 1952 lär en provförsäljning ha skett i Sverige. Produkten ska då ha kallats ”sur grädde”. Kanske inte det bästa namnet – och i själva verket en direktöversättning av det engelska ”sour cream”. Gräddfilen har annars sina rötter i centrala och östra Europa där den under lång tid har använts i soppor och stuvningar.