Gräddfil - en modern sommarklassiker
VISA BILDTEXT
Påfyllning av gräddfil i en mjölkbutik på Karlavägen i Stockholm. Bild ur Arla Foods arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Mats Wickman 2022-06-20

Gräddfil – en modern sommarklassiker

Vad skulle sommaren vara utan gräddfil? Produkten som lanserades av Arla (dåvarande Mjölkcentralen) som en sommarnyhet redan 1952 räknas trots det som en av bolagets moderna mjölkprodukter.

Gräddfilen lanserades 1952 av Arla som då fortfarande hette Mjölkcentralen. Produkten var bolagets sommarnyhet för året och den gjorde succé. Med sin slogan ”Gräddfil – en läckerhet” syntes förpackningen inom kort på många svenska matbord. I marknadsföringen hette det snart att gräddfilen var både ”mat och dessert – frisk, läskande och mättande utan att tynga”.

Grädde – en klassisk svensk produkt

Gräddfilen var den första förädlade moderna mjölkprodukten i Arlas sortiment. Efter att bolaget länge haft ett ganska konservativt förhållande till sina produkter, startade i och med den här lanseringen en satsning på produktutveckling.

Första gräddfilförpackningen med skylt. Cirka 1952. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

SÅLDES PÅ SOMMAREN
Gräddfilen sågs ursprungligen som en renodlad sommarprodukt – lämplig inte minst till matjessillen på midsommarafton – och marknadsfördes också som en sådan. Men på 1970-talet satsades det hårdare på att sälja gräddfil året runt. Satsningen gällde också andra sommarprodukter.

Glasshistoria i stora lass

På 1980-talet började Arla regelbundet marknadsföra gräddfilen i butikerna genom tips för matlagningen och recept – samtidigt visade förpackningen en tecknad bild på olika maträtter produkten kunde kombineras med. Och i början av nästa decennium introducerades gräddfil som bas i dippsåser.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

År 1991 fick gräddfilsförpackningen sitt – i stort sett – nuvarande utseende genom ett linjemönster, skapat av Tom Hedqvist, grafisk formgivare och några år senare professor vid Konstfack. Linjemönstret var i gräddfilens fall vågformat och linjerna på andra Arlaprodukter, som skapades samtidigt, var exempelvis lodräta eller vågräta. Linjerna blev ett effektivt dekorkoncept för Arlas produkter och används fortfarande.

Reklam för Mjölkcentralens gräddfil. Bild ur Arla Foods historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

GRÄDDEN SYRAS
Det var i Arlas centrallaboratorium i Stockholm som bolagets gräddfil kom till världen i början av 1950-talet. Forskningschefen professor Torsten Storgårds låg bakom den nya produkten. Han arbetade mycket med att på olika sätt kultivera mjölk. Storgårds mottog 1973 Livsmedelspriset, utdelat av Livsmedelsföreningen, bland annat för sina insatser inom Arla.

Innan Arlas lansering av gräddfilen skedde 1952 lär en provförsäljning ha skett i Sverige. Produkten ska då ha kallats ”sur grädde”. Kanske inte det bästa namnet – och i själva verket en direktöversättning av det engelska ”sour cream”. Gräddfilen har annars sina rötter i centrala och östra Europa där den under lång tid har använts i soppor och stuvningar.

Bullens pilsnerkorv

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.