Claes Christenson, ägare till Café Gateau, utvecklade Stockholms cafékultur och uteliv på 1980-talet. Han introducerade café au lait i Sverige och var en av pionjärerna bakom den cafébransch som växt fram i dag.
Claes Christenson föddes i Saltsjöbaden 1948 och växte upp i familjens bageri Kringelgården. Bageriet hade etablerats redan 1902 i den helt nya Stockholmsförorten och köptes 1942 av Claes Christensons far, Tord Christenson.
Tord Christenson var också med och tog initiativet till det nya köpcentrumet Tippen i Saltsjöbaden där Christensons konditori öppnades på 1970-talet. På det sättet fick Claes också erfarenhet av gallerior, som sedan kom att bli en av hörnstenarna i Gateaus caféverksamhet.
1981 knoppade Claes Christenson av sig från familjebageriet och köpte det lilla konditoriet Gateau på Södermalm i Stockholm, som hade etablerats 1937. Medägare till det lilla konditoriet var Claes fru och systern Lillan Klemming med make. Det lilla konditoriet skulle bli startskottet för ett trendigt konditori- och krogimperium.
Från ett litet konditori på Södermalm i Stockholm utvecklades verksamheten till både Ringens galleria, ett stort café på Norrlandsgatan och i Sturegallerian. I Sturegallerian öppnades också nattklubben Sturecompagniet, vilket väckte uppmärksamhet. En nattklubb i en galleria var en nyhet på 1980-talet.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
CAFÉ I KÖPCENTRUM
Företaget hade tidigt planer på att expandera och de satsade på ett konditori i det nya köpcentrumet Ringen
som började byggas 1979 på Södermalm i Stockholm. Ringen beskrevs som ”porten till Södermalm och Stockholm”. I det cirkelformade köpcentrumets mitt fanns det plats för en stor servering och Café Gateau hade potential att bli Sveriges största konditori.
Inför expansionen av Gateau var det svårt att få finansiering. Familjens bank, SEB, gick inte med på hela lånebeloppet, de trodde inte på att caféet i Ringen skulle få en omsättning så stor som 5,5 miljoner per år, som de hade beräknat. Banken kunde tänka sig att via Industrikredit låna ut 700 000 kronor av det begärda lånet på 1 miljon.
Lösningen blev i stället Sundsvallsbanken som var villiga att låna ut hela beloppet. När Industrikredit senare hörde av sig och erbjöd en större lånesumma kunde Café Gateau tacka nej eftersom ”det hade gått så förbannat bra”, som Claes Christenson sa i en intervju i webbtidningen Realtid.se, 2011.
Konditorier var en osäker i bransch i början av 1980-talet. Att gå på konditori hade sjunkit i popularitet och många av de svenska konditorierna hade lagts ner under 1950- och 1960-talet.
Även familjens konditori i gallerian Tippen tjänade mer på sina enarmade banditer än på själva caféverksamheten. Trots det var Sverige det konditoritätaste landet i världen, men marknaden var mättad. En satsning på konditoriverksamhet krävde därför en satsning på kvalitet för att kunna bära sig.
Café Gateau tog de bästa delarna av cafékulturen i Europa och satte ihop det till ”moderna konditorier med genuina och exklusiva traditioner”, som de skriver i sina tidningsannonser. Allt var bakat på bra råvaror. I utbudet fanns det matbröd i en mängd varianter, allt från vitt franskbröd till kraftigt rågbröd, stollen och apfelstrudel, de gjorde även egna choklad- och marsipanarbeten till jul och påsk.
Gateau var också kända för sina franska, platta tårtor som hade en smakexplosion i varje tugga. Varumärket Gateau växte fram, där ledorden var tradition, exklusivitet och kvalitet.
En annan stor anledning till att Gateau blev en sådan stor succé var att de beviljades alkoholtillstånd. Gästerna kunde känna sig lite kontinentala med ett glas vin till sin lunch, något som stockholmarna var mer vana vid när det gällde restauranger.
INTRODUCERADE CAFÉ AU LAIT
Efter succén i Ringens köpcentrum öppnade Gateau ett café på Norrlandsgatan 2 i Stockholms city. Café Gateau på Norrlandsgatan var överlägset dyrast i jämförelse med andra caféer i Stockholm, men mitt under yuppieeran med börshajar och snabba aktieklipp låg det helt rätt i tiden.
Mejeriföretagen startade en kampanj för att få svenskarna att dricka mera mjölk och introducerade café au lait, det franska sättet att dricka kaffe med varm vispad mjölk.
Det blev ett populärt tillhåll för de trendkänsliga stockholmarna. En del av marknadsföringen var att Gateau var lite bättre, lite dyrare. Det var också här café au lait för första gången introducerades i Sverige.
Mejeriföretagen startade en kampanj för att få svenskarna att dricka mera mjölk och introducerade café au lait, det franska sättet att dricka kaffe med varm vispad mjölk. Det självklara stället för premiären av café au lait var de trendkänsliga gästerna på Café Gateau på Norrlandsgatan och Monsieur Lucien Desmet från Brasserie Lip, Paris hetaste café, hade bjudits in till Norrlandsgatan för att demonstrera det nya fenomenet.
Caféet anordnade också modevisningar och från 1986 anordnades det jazzkvällar. Caféet på Norrlandsgatan var alltid listat i Stockholmstidningarnas topp tio-listor. Trots att caféerna låg i stora lokaler så gav de en känsla av exklusivitet. De var noblessens vattenhål och många fotomodeller syntes bland gästerna.
Café Gateau skrevs upp som Stockholms innefik i dagstidningarna. Ett långt reportage i SvD från 1985 beskrev utbudet och gästerna på caféet på Norrlandsgatan som hjälpte till att skapa ryktet om caféet som en plats för de mer exklusiva skarorna, med jazzkvällar och modevisningar mitt på dagen.
”Gäster glider in från Norrmalmstorg och Norrlandsgatan, kastar snärtigt handsken som platsmarkering och hämtar lunch eller kaka vid disk.”
ÖPPNADE NATTKLUBB
Det tredje konditoriet som öppnades var i Sturegallerian som invigdes 1989. I presentationen av butiker och matställen i nya Sturegallerian ges caféet beskrivningen: ”Café Gateau. Namnet räcker.”
Gateaugruppen tar samma år steget vidare och öppnar nattklubben Sturecompagniet i samma galleria. Inför krogetableringen såldes caféet i Ringen och Christensons konditori i Saltsjöbaden. Verksamheten i Kringelgården arrenderas också ut. Sturecompagniet lades i ett dotterbolag till Gateau för att denna gång undvika personliga skulder. Även här tävlar de i Stockholmstidningarnas listor över bästa krogarna.
Sommaren 1989 står slaget om nattgästerna mellan Berns och Sturecompagniet, enligt tidningarnas nöjessidor. Sturecompagniet med sina fyra våningar, var ett stort ställe med flera olika dansgolv på våningsplanen som lockade olika publik, men den långa kön in till ”Sture” var samma för alla. Det kunde vara kötider på upp till två timmar för att komma in.
Den ekonomiska krisen som drabbade Sverige 1991–92 påverkade även Gateau och Sturecompagniet. Familjen Klemming drog sig ur och nyckelmedarbetaren Stefan Bluhme köpte deras ägarandel i Gateau. Både Gateau och Sturecompagniet lyckades vända den negativa utvecklingen på två år, och Sturecompagniet noterade sina bästa besökssiffror i slutet av november 1994 då nästa bakslag kom, dödsskjutningarna i kön till Sturecompagniet.
På natten mot söndag den femte december sköt tre män som tidigare blivit nekade inträde, med vapen mot ingången till Sturecompagniet, fyra personer dog och 20 skadades. En tid efter dödsskjutningarna bestämde sig Gateau för att avveckla nattklubbsverksamheten men behålla cafékedjan. Sturecompagniet såldes sommaren 1996.
BAGERIBUTIKER I FÖRORTER
På 00-talet togs ett principbeslut om att Gateau skulle vara ett starkt varumärke för bröd; huvudinriktningen skulle inte längre vara caféer. Bolagets logotype ändrades från ”Café Gateau” till bara ”Gateau”. Huvudbageriet flyttades från Sturegallerian till Ektorps Centrum i Nacka utanför Stockholm och det öppnades en butik i anslutning till bageriet.
Bageributiken i Ektorp blev en stor succé som födde idén om att öppna fler bageributiker i just förorter. Nya bagerier/brödbutiker öppnades i bland annat Stockholmsförorterna Djursholm och Bromma. Brödbutikerna sålde bröd och tårtor, och hade plats för gäster som kunde beställa kaffe och smörgåsar som gjordes på beställning.
Vanliga livsmedelsbutiker kunde också sälja Gateaus bröd men de var tvungna att ansöka om det, och ägarna själva åkte ut till butikerna för att se om det passade deras varumärke. Det var också en begränsning i hur många sorters bröd som butikerna fick köpa in, oftast var det begränsat till max fem sorter.
I slutet av 00-talet inledde Gateaugruppen diskussioner om att sälja Gateau till Fazer. En äldre generation av ägarfamiljen Fazer kände till det tidigare caféet på Norrlandsgatan och var intresserade av att köpa varumärket Gateau.
Beslutet mognade länge hos Fazer och köpet blev av 2011. Fazers vd Karsten Slotte beskrev köpet: ”Mina vänner, nu har vi förvärvat en klenod.” Med varm hand kunde Claes Christenson överlåta sitt företag och veta att det skulle bestå. I dag är han tillbaka i Kringelgården och kan se barnbarnen, den fjärde generationen, växa upp i det gamla familjebageriet.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.