En seglivad hoj
VISA BILDTEXT
Källa: Skeppshultcykeln.

FÖRETAGEN AV: Anders Houltz 2023-06-22

En seglivad hoj

Albert Samuelsson började tillverka cyklar i små­ländska Skeppshult 1911. Han anade knappast då att hans firma ett drygt sekel senare skulle vara den enda kvar­varande cykel­till­verkaren i Sverige där allt byggs från grunden.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 2.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

I början av 1900-talet gjorde cykeln sitt seger­tåg genom Sverige. Ett par decennier tidigare hade den ståtliga men livs­farliga hög­hjulingen, med ett jättelikt fram­hjul och ett minimalt bakhjul, blivit utkonkurrerad av ”säkerhets­velocipeden”.

Denna nya cykel påminde i allt väsentligt om dagens, med två lika stora hjul, bakhjuls­drift med kedja och separat vevhus, frihjul och luft­fyllda däck. Cykeln gick från att vara ett äventyrligt fritids­nöje till att bli ett transport­medel att räkna med – särskilt på lands­bygden där den, de dåliga vägarna till trots, innebar en kommunikations­revolution.

Läs också: Framgång i stormig skogsbransch

Marknaden för cykel­reparatörer exploderade och de importerade cykel­märkena fick konkurrens från inhemska tillverkare. Albert Samuelsson i Skeppshult var en av många som började i liten skala med att laga cyklar åt lokala kunder, för att sedan gå över till egen till­verkning. Uppskattnings­vis fanns det omkring 70 större eller mindre cykel­tillverkare i Sverige omkring 1910, och flera av dem sålde cyklar under olika märken.

Albert och Berta Samuelsson med sommarbarnet Jenny. Foto: Skeppshults samhällsförening.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

VERKSAMHETEN TRAMPAR I GÅNG
Albert Samuelsson (1883–1934) var en teknik­begåvad lant­brukar­son som inte lockades av bonde­livet. Liksom så många i sin generation ville han prova lyckan i Amerika, men sedan han träffat den unga skol­lärarinnan Berta Bengtsson valde han att stanna hemma. I stället började han reparera cyklar i en liten verkstad intill Skeppshults bruk, som låg vid Nissans forsar.

Samhället Skeppshult hade vuxit upp kring bruket och järn­vägen. Liksom många andra orter i Finnveden – det sydvästra hörnet av Småland – präglades Skepps­hult av företagar­anda och frikyrko­rörelse. Driftighet och sköt­samhet värderades högt, och Albert Samuelsson besatt båda egen­skaperna. 1911 gifte sig Berta och Albert och flyttade in i ett hus som Albert och hans bror Seth hade byggt strax utanför Skeppshult.

Läs också: Entreprenören som aldrig fick slut på idéer

Huset kallade de Skogs­hyddan och där inrättade Albert en cykelverkstad. Samma år började han tillverka cyklar med märket ”Skogs­stjärnan”. Affärerna gick allt bättre och Albert fick anställa personal för att klara leveranserna. I en prislista från 1915 utvecklade han sina affärs­idéer.

Målet var att tillverka ”en i allt förstklassig maskin till lägsta möjliga pris”. Att han kunde erbjuda priser som var 25–30 kronor lägre än konkurrenternas förklarade Samuelsson med allmän spar­samhet, låga lokal­kostnader och – främst av allt – att han undvek att sälja cyklar på kredit och endast genomförde kontant­affärer.

Dam­cykel­modellen Skogs­stjärnan I kostade 135 kronor år 1915 (drygt 6 000 kronor i dagens penning­värde), herr­modellen Skogs­stjärnan II kostade 120 kronor.

I flera år kämpade Albert Samuelsson & Co för sin över­levnad, och det var heller inte givet att cyklarna skulle förbli firmans huvud­produkt. Förutom Skogsstjärnan-­cyklar sålde företaget även importerade bilar av märket Ford, Harley-Davidson-­motorcyklar och sy­maskiner.

1920 var Albert Samuelsson redo för nästa steg. Tillsammans med sin yngre bror Arvid och svågern Carl Blad registrerade han bolaget ”Albert Samuelsson & Co”. Med bank­lån finansierade de en helt ny fabrik i bästa tänkbara läge, mitt emot järn­vägs­stationen – i den byggnad som utgör kärnan i dagens anläggning. Där kunde de till och med själva svetsa sina cykel­ramar och slapp köpa in från andra till­verkare.

Men det rådde ekonomisk oro efter första världs­kriget. För­säljningen minskade och det nystartade företaget var nära att gå under. Till­verkningen gick på spar­låga och de nya fina lokalerna stod till stor del tomma. I flera år kämpade Albert Samuelsson & Co för sin över­levnad, och det var heller inte givet att cyklarna skulle förbli firmans huvud­produkt. Förutom Skogsstjärnan-­cyklar sålde företaget även importerade bilar av märket Ford, Harley-Davidson-­motorcyklar och sy­maskiner. Mot slutet av 1920-talet tog cykel­för­säljningen äntligen fart på nytt.

Läs också: Se upp vid korsvägarna!

Märket Skogs­stjärnan började bli känt i vidare kretsar. Detta sågs inte med blida ögon överallt. En av dåtidens ledande till­verkare var Wiklunds Cykelfabrik i Stockholm, med märken som Nord­stjernan, Pol­stjernan och, kort och gott, Stjernan.

Stockholms­fabriken menade att namnet Skogs­stjärnan låg alldeles för nära dessa välkända ”stjern­velocipeder”, och den lilla till­verkaren i Skeppshult blev därför tvungen att byta varu­märke. Från ungefär 1925 började Skeppshult­cyklarna marknads­föras under namnen Smålands Original och Skeppshult Velo­cipeder.

Cykelfabriken etablerade sig i anslutning till järnvägsstationen i Skeppshult.
Foto: AB Flygtrafik/Jönköpings läns museum.

CYKELBOOM OCH VÄRLDSKRIG
Då Albert Samuelsson 1934 plötsligt avled i akut blind­tarms­inflammation 51 år gammal, stod cykel­fabriken inför en stor expansion. Brodern Arvid fick hastigt ta vid, och ledde företaget i en rad ut­byggnader och moderniseringar. En ny lackerings­verkstad stod färdig 1936, därefter följde maskin­verkstad, svetsnings­avdelning och lager­byggnader. I samma takt ökade personal­styrkan. Vid 1930-talets början hade fabriken ett tiotal anställda, tio år senare närmare 70.

Fabriken i Skeppshult var dock inte ensam om att växa – hela den svenska cykel­branschen var på väg in i en guld­ålder. Svenska folket cyklade nämligen som aldrig förr. Industri­samhället blomstrade, folk­hemmet var etablerat och levnads­standarden ökade. Allt fler hade råd med egen cykel. Förbättringar som rost­fritt stål och tåliga ballong­däck gjorde dessutom cykeln till ett ännu bättre fort­skaffnings­medel.

Läs också: Den siste däckplågaren

Allmän, lag­stadgad två­veckors semester infördes 1938, vilket gav nästan alla lön­tagare rätt till avlönad sommar­ledighet. Bilismen hade ännu inte slagit igenom på allvar, men att semestra med cykel och tält blev för många ett enkelt och billigt alternativ. Cykeln hade redan tidigare varit en frihets­symbol. Nu blev den också en symbol för semester och rörlighet.

Då andra världs­kriget bröt ut 1939 ökade cykel­för­säljningen ytter­ligare, bland annat på grund av bränsle­ransonering och höjda bensin­priser. De första krigsåren såldes drygt 400 000 cyklar årligen (mot­svarande siffra för 2020/2021 var 460 000 cyklar). 1941 fanns det cirka tre miljoner cyklar i landet. Cykeln dominerade trafik­bilden i städer och på lands­bygd på ett sätt som saknar mot­stycke i historien.

Den hopfällbara rullstolen Anna. Foto: Skeppshultcykeln.

SVENSKA CYKLAR I MOTVIND
Freds­året 1945 firade cykel­fabriken i Skeppshult med att byta märkes­namn på alla sina modeller till ett och samma: S-Cykeln, kort och gott. Bokstaven S kunde förknippas med företags­namnet, Albert Samuelsson & Co, men också med Skepps­hult och Småland – eller varför inte Sverige? Varu­märket kombinerades med ledord med samma begynnelse­bokstav: Snabb, Stark, Säker. Reklam­kampanjen som annonserade namnbytet andades själv­förtroende och fram­tids­optimism.

1950-talet var mass­bilismens verkliga genom­brotts­period i Sverige. En annan ny konkurrent var mopeden, som utvecklats från cykel med hjälp­motor till ett nytt fordons­slag i egen rätt.

Men i själva verket var cykel­branschens guldålder i stort sett över. Trots att de flesta under 1950-talet fick det allt bättre minskade för­säljningen år för år. Det fanns nu en kraft­full medtävlare som lockade konsumenterna, nämligen bilen.

1950-talet var mass­bilismens verkliga genom­brotts­period i Sverige. En annan ny konkurrent var mopeden, som utvecklats från cykel med hjälp­motor till ett nytt fordons­slag i egen rätt. Cykel­för­säljningen dalade tills den vid decenniets slut låg på drygt 100 000 cyklar per år, varav mer­parten utländska märken. Vid 1950-talets slut fanns endast ett tiotal till­verkare kvar i Sverige. 1960 gick de båda jättarna Monark och Nymans samman i Monark-­Crescent AB. Små­tillverkarna slogs ut och Albert Samuelsson & Co i Skepps­hult blev allt ensammare.

De pressade cykel­tillverkarna hade olika över­levnads­strategier. En var att bredda sortimentet. Husqvarna till­verkade bland annat motor­cyklar och mopeder. Monark köpte Värnamo Gummi­fabrik som tillverkade däck och slangar, men började också under varu­märket Nornan att tillverka radio- och tv-apparater. Ett lycko­kast för Skepps­hult var den produktion av barn­cyklar som inletts redan på 1930-talet.

Läs också: Hållbar infrastruktur

År 1948 till­verkades hela 40 000 tre­hjulingar och 12 000 tvåhjuliga barn­cyklar vid fabriken. Man till­verkade också kälkar, skott­kärror och rullande pott­stolar för barn, liksom jul­grans­fötter, sjuk­hus­sängar och till och med svetsade stål­ramar för pianon. Skepps­hult var även tidigt ute med shopping­vagnar – en produkt som kom till Sverige med de första snabb­köpen åren efter andra världs­kriget.

Den hopfällbara rullstolen Anna­stolen lanserades 1960. I flera år beställde möbel­tillverkaren Lammhult möbel­delar av stålrör från Skeppshult. Dessutom var fabriken grossist för sport­artiklar och diverse gummi­produkter. Uppfinnings­rikedomen var utan gräns.

En annan strategi var cyklar i ström­linje­formad design och attraktiv färg­lackering, inspirerat av dåtidens extravaganta amerikanska bil­mode. Den ström­linje­formade herr­cykeln S 50 lanserades 1950 och följdes två år senare av dam­modellen S 52. Sedan följde barn­cyklar i djärvt rundade former, som Modell S-40, ”dröm­cykeln”, eller de speed­way­inspirerade modellerna Knutte och Motor­knutte.

Den senare hade låtsas­motor av trä, skum­gummi­limpa­sadel och motor­ljuds­imiterande smatter­funktion i fram­hjulet. Mopeden Motoress kom 1954 – en moped så lätt att den kunde lyftas i ett handtag, med tvåtakts Husqvarna­motor och ett form­språk besläktat med de rundade barn­cykel­modellerna från samma tid.

I början av 1970-talet fick stigande bensin­priser och ökande miljö­medvetenhet cykel­försäljningen att återhämta sig efter åratal av nedgång. Cykeln var åter i ropet, men den hade fått en annan roll – som redskap för fritid, nöje och motion snarare än nytto­fordon. Bilen var det definierande trafik­slaget, cykeln på sin höjd ett komplement. För­säljnings­ökningen gynnade dessutom importerade märken snarare än svenska.

Detta blev än tydligare då mountain­bikes slog igenom vid 1980-talets mitt. Märken från asiatiska låg­pris­länder dominerade, och svenska tillverkare hade problem att anpassa sig. Vid 1990-talets början importerades hela 410 000 cyklar årligen, medan den inhemska till­verkningen låg på under 180 000. Dessutom bestod de ”svensk­till­verkade” cyklarna i allt större utsträckning av utlands­tillverkade delar.

Foto: Skeppshultcykeln.

DEN NYA ”GAMLA” SKEPPSHULTCYKELN
Med småländsk spar­samhet, uppfinnings­rikedom och lokal förankring överlevde Skeppshult decennier av cykel­fabriks­död och inter­nationell konkurrens. Trender som mini­cyklar, racers och mountain­bikes passerade utan att sätta särskilt tydliga spår i sortimentet. Vid 1980-talets slut var verksam­heten visser­ligen stabil, men lön­samheten var vikande, investerings­takten låg och varu­märket okänt.

1989 köptes cykel­fabriken av PeO Helge och Kjell Sture, de första ägarna utan släkt­band till grundaren. Till en början skedde inga stora för­ändringar men snart visade de nya ägarna att de hade idéer. Medan konkurrenterna kämpade för att hänga med i mountain­bikeracet valde Skepps­hult att satsa på standard­cyklar.

I ett Rapport­inslag 1993 kontrasterades den lilla industri­orten mot den bekymmer­samma ekonomiska situation landet som helhet just då befann sig i: “Sverige är mitt uppe i en våldsam finans­kris, men i Skeppshult rullar hjulen för fullt.”

Den verkliga vändningen kom ett par år senare. Med moderniserad maskin­utrustning, ny sälj­organisation och ett sam­arbete med den ny­startade reklam­byrån IPM i ryggen började man formulera en tydligare berättelse om cykel­fabriken i Skepps­hult. Fabrikens historia, särart och lokala förankring kopplades till motsvarande egenskaper hos produkterna. I denna berättelse var det viktigt att varje cykel var till­verkad för sig, delvis för hand, och inte var en löpande­band­produkt.

Utgångspunkten för för­nyelse­arbetet blev en av fabrikens äldsta bevarade cykel­modeller. En gammal dam­cykel­ram från 1927 hämtades ned från vinds­förrådet för att ge inspiration till en ny modell – det som skulle bli Skepps­hult Natur.

Radio CfN #30 Hantverk, tradition och kvalitet – Skeppshultcykelns historia

Denna på en gång gammal­dags och moderna cykel utrustades med nav och växlar i hög kvalitet men också exklusiv läder­sadel, särskilda hand­tag, fast cykel­korg och breda däck med gula reflex­sidor. Lanseringen ackompanjerades av en reklam­kampanj som förstärkte bilden av tradition och kvalitet – och succén var ett faktum. Snart upp­märksammades Skepps­hult i tidningar och tv.

I ett Rapport­inslag 1993 kontrasterades den lilla industri­orten mot den bekymmer­samma ekonomiska situation landet som helhet just då befann sig i: ”Sverige är mitt uppe i en våldsam finans­kris, men i Skeppshult rullar hjulen för fullt.”

Snart tillverkade även konkurrenterna modeller i gammal­dags stil med svängd ram, fast framkorg och upprätt cykel­ställning. Samtliga anspelade på svenskhet och nostalgi i sin reklam även om cyklarna var till­verkade i Asien och endast monterade i Sverige.

kontrasteLennart
Samuelsson och Åke Ottosson, brorson respektive svärson till Arvid, tog över företaget 1966. Till vänster modellen Skeppshult Natur, en klassisk cykel med moderna detaljer som lanserades 1993. Foto: Skeppshultcykeln.

VÄGEN FRAMÅT
Sedan 2010 är det bröderna Jonas och Magnus Andersson som äger och leder cykel­fabriken. De har valt att bygga vidare i den riktning som före­gångarna stakat ut, med tydligt varu­märkes­bygge och design, men med ännu större fokus på produkterna. Till exempel har de satsat på att göra Skepps­hult­cyklarna lättare genom detalj­utveckling och med ny teknik som använder tunnare stål­rör i cykel­ramarna.

Bröderna Andersson har också satsat hel­hjärtat på el­cyklar – det ny­tillskott som kanske påverkat cykel­marknaden tydligast under de senaste decennierna. Den första prototypen kom 2011 men utvecklings­arbetet fortsatte fram till den integrerade el­cykel­modellen CYK EL, lanserad 2015.

Läs också: Midsommar¬kransens egen flyg¬fabrik

Det tekniska utvecklings­arbetet har gått hand i hand med datorisering, för­bättrad inre arbets­miljö och minskad miljö­påverkan. För de 45 anställda i 2023 års fabrik ser arbetet i de flesta avseenden annorlunda ut jämfört med starten 1911. Sam­tidigt är traditionen ständigt när­varande och genom­syrar alla förändrings­beslut.

Bröderna Andersson ser sig själva som för­valtare och vidare­utvecklare: ”Vi är inga entreprenörer – vi är fabrikörer. Vi har inte skapat något nytt, vi har köpt ett företag och ska driva det vidare, bara lite bättre.”

Cykeltraditionen är stark i småländska Skeppshult, där man fortsätter
bygga kvalitetscyklar. Till vänster bröderna Jonas och Magnus Andersson,
tillsammans med de tidigare ägarna PeO Helge och Kjell Sture. Foto: Skeppshultcykeln.

Genom att välja en egen väg, undvika lön­samma men kort­siktiga trender och prioritera små­skalig mång­sidighet framför expansion, har cykel­fabriken i Skeppshult överlevt medan andra gått under eller köpts upp av större koncerner. Skepps­hult­cykeln har visat att ett litet företag kan tillverka och sälja kvalitets­cyklar med förtjänst och lång­siktighet i Sverige.

Och det finns skäl
att se hopp­fullt på fram­tiden. I omställningen till håll­bara transporter spelar cykeln en nyckel­roll som kommer att öka i betydelse även fortsättnings­vis. Cykeln må vara ett fritids­nöje och en livs­stils­accessoar – men den är också på nytt ett transport­medel att räkna med. I dag liksom då Albert Samuelsson startade sin verkstad i början av förra seklet.

Vägen – Berättelsen om Skeppshultcykeln av Anders Houltz.

Vägen – Berättelsen om Skeppshultcykeln

Boken ”Vägen – Berättelsen om Skeppshultcykeln” (Förlaget Näringslivshistoria, 2022) berättar den fantastiska historien om Skeppshultcykeln, en av Sveriges få kvarvarande cykelfabrikanter – och skildrar samtidigt Sveriges slingrande väg in i det moderna.

Författaren är teknikhistorikern Anders Houltz, som är forskningschef på Centrum för Näringslivshistoria. Han har intervjuat och researchat på plats i Skeppshult och i arkiv runt om landet – och fram kom en berättelse som utöver att skildra ett envist företagande lika mycket är en skildring av Sveriges slingrande väg från 1800-talets fattigland till det moderna 2000-talet.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.