Att bygga flygplan under förra seklets början krävde stor hantverksskicklighet. Det mesta gjordes för hand. Här ses några av Nordiska Aviatik AB:s flygplansbyggare. Foto: Svensk Flyghistorisk Förening.
Redan för hundra år sedan fanns i Sverige en omfattande och livskraftig flygindustri. En av flygfabrikerna, Nordiska Aviatik AB, låg i Midsommarkransen i södra Stockholm.
En variant av artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2019 nr 4.
Vid krigsutbrottet den 1 augusti 1914 hade den tyske flygaren Wieland oturen att befinna sig i Sverige med sin splitternya och moderna flygmaskin av typen Albatros B.II. Han var på väg till St. Petersburg för en demonstration av planet när han den 26 juli mellanlandade på Ladugårdsgärde i Stockholm.
Motorproblem sinkade honom att flyga vidare, och i den vevan bröt kriget ut. Svenska staten beslagtog flygplanet och lät helt frankt kopiera det för det spirande svenska militärflyget. Tillverkningen kom att äga rum i flera fabriker, som Arméns flygväsendes egna verkstäder, Södertelge Werkstäders Aviatikavdelning och Nordiska Aviatik AB (NAB) i Midsommarkransen.
Nordiska Aviatik AB hade sitt säte i Midsommarkransen i södra Stockholm, och var en av de stockholmska flygindustrierna under förra seklets början. Foto: Svensk Flyghistorisk Förening.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
EN UTHÅLLIG ALBATROSS
Albatros B.II konstruerades av den senare kände tyske flygplanskonstruktören Ernst Heinkel, som under andra världskriget skulle utmärka sig för en rad olika och framgångsrika flygplanstyper, bland annat det första fungerande jetflygplanet. Albatros var ett spanings- och skolflygplan, ett av de första i världen med dubbelkommando, vilket innebar att lärare och elev hade sammankopplade styrorgan.
Fabriken var en tidigare textilfabrik för herrkläder. Nu skapades ritkontor och målarverkstad på ovanvåningen, tillverkning av vingar, kropp och propellrar på mellanvåningen och slutmontering i bottenplanet.
Flygutbildningen blev genom den så mycket effektivare. Motorn var en 110 hkr Scania-Vabiskopia av tyska Mercedes D.1. Albatros skulle komma att göra lång tjänst i Sverige. Vid Flygvapnets bildande 1926 fanns typen fortfarande kvar och fick beteckningen Sk 1, Skolflygplan nummer 1.
Nordiska Aviatik AB grundades 1916 av Carl Cederström eller flygbaronen som han också kallades och Lars Fjällbäck efter att dessa lämnat Södertelge Werkstäder. Fabriken var en tidigare textilfabrik för herrkläder. Nu skapades ritkontor och målarverkstad på ovanvåningen, tillverkning av vingar, kropp och propellrar på mellanvåningen och slutmontering i bottenplanet.
Tillverkningen av Albatros-flygplanen ägde rum rent hantverksmässigt. Nio flygplan av typen hann tillverkas innan fabriken upphörde 1918, efter att Carl Cederström omkommit i ett flyghaveri över Ålands Hav under en leveransflygning till Finland. Av de nio flygplanen kom fem att levereras till Flygkompaniet på Malmen, som lydde under Armén, två till Finlands krigsmakt och två till fabrikens egen flygskola i Furusund. Vid den här tiden var det för övrigt vanligt att flygplanstillverkare även förpliktade sig att utbilda piloter till de flygplan man sålde.
Flygplanstypen Albatros var en av de första med dubbelkommando, så att både lärare och elev hade egna uppsättningar av styrorgan. Fotot är från tiden kring första världskriget och kommer från Svensk Flyghistorisk Förening.
FLYGPLANET BLEV VINDMASKIN
Ett av de två ”civila” flygplanen såldes senare till flygpionjären Albin Ahrenberg och döptes till Bolivar. Planet kom till allmän kännedom genom honom. Vid ett smärre haveri med Bolivar förstördes vingarna.
För reparationen utnyttjades vingarna från den andra ”civila” Albatrosen, av vilken det senare bara återstod flygkropp och motor. I det skicket köptes flygplanet av Svensk Filmindustri (i dag SF Studios) i Råsunda för att användas som ”vindmaskin” under stumfilmsepoken.
Med dess hjälp kunde man framkalla både ruskregn och snöstorm under filminspelningarna. Det är inte osannolikt att Greta Garbo och andra av dåtidens stora stjärnor fick kämpa framför den rytande flygplansmotorn. När ljudfilmen gjorde sitt intåg i slutet av 1920-talet förpassades Albatrosen till ett vindsutrymme i Solna.
När den vindmaskin som var allt som återstod av flygplanet Albatros återfanns i ett förråd i Solna var den i bedrövligt skick. Duktiga renoverare såg dock att det skulle gå att återskapa flygplanet till ursprungligt skick. Foto: Arlanda Flygsamlingar.
ARLANDAS BÄST BEVARADE HEMLIGHET
I ömkligt skick återfanns flygplanet flera år senare av några flyghistoriker som transporterade det till Flygvapenmuseum på Malmen utanför Linköping. Där tog man bland annat vara på motorn som nu sitter i museets utställda Albatros. Efter en tid flyttades kroppen till det som ibland brukar kallas Arlandas bäst bevarade hemlighet, de flygmuseala samlingarna i en plåtbyggnad inte långt från Radisson Blu Hotell Arlanda.
Där finns ett 40-tal flygplan bevarade, bland dem CarlAdam Nycops och Expressens Lockheed Lodestar som användes för tidningsdistribution ut i landet. Där finns också uppfinnaren Håkan Lans flygplan med vilket han provade ut sitt numera världskända GPS-baserade navigationssystem för flyg och sjöfart, samt världens största enmotoriga propellerflygplan, Douglas Skyraider, som i Sverige flögs av Birgit Thüring –Sveriges första kvinnliga flygkapten.
Arbetet med flygplanet äger rum helt på ideell basis, och bland annat Riksantikvarieämbetet och Svensk Flyghistorisk Förening har bidragit ekonomiskt.
EN ÅTERUPPSTÅNDEN ALBATROS
I Arlanda Flygsamlingar är volontärer i dag i full färd med att återskapa Albatrosplanet som det en gång var. Tack vare bevarade ritningar, byggs nya vingar. Vissa delkomponenter, som bränsletanken i mässing, har nytillverkats.
Stjärtpartiet har försetts med ny klädsel, ett arbete som krävt tusentals nålstygn. Att anskaffa en originalmotor står högt på prioriteringslistan. Arbetet med flygplanet äger rum helt på ideell basis, och bland annat Riksantikvarieämbetet och Svensk Flyghistorisk Förening har bidragit ekonomiskt. Arbetet med det enda sparade flygplanet från Midsommarkransens flygfabrik kan följas av intresserade på webben.
ARLANDA FLYGSAMLINGAR FLYTTAR
Under 2022 har markägaren Swedavia aviseat att Arlanda flygsamlingar skall vara utrymda senast 2023 för att ge plats för annan verksamhet. Sveriges Maritima och Transporthistoriska Museer (SMTM) kommer att flytta samlingar till nya lokaler, vilket innebär att samlingen inte längre kommer att vara tillgänglig för allmänheten. Arbetet med flytten och arbetet med samlingarna kan följas på webbplatsen arlandaflygsamlingar.se.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.