Guldfyndet som byggde en gruvjätte
VISA BILDTEXT
Schaktsänkare i gruvan i Laisvall 1960. Foto: Boliden AB.

FÖRETAGEN AV: Karin Jansson Myhr 2025-05-16

Guldfyndet som byggde en gruvjätte

Boliden är i dag en inter­nationell och hög­teknologisk metallkoncern. Men under bolagets första år handlade mycket av arbetet om prospektering, och den 10 december 1924 gjordes fyndet som förändrade allt.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #4. Skriven av Sara Johansson och Karin Jansson Myhr

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Företaget Boliden har sina rötter i det som kallades för Central­gruppens Emissions­bolag, som bildades 1915 av dåvarande Sveriges Privata Central­bank och 13 landsorts­banker. Ett emissions­bolag kan liknas vid dagens risk­kapital­bolag. Bolaget köper en verksamhet (eller startar i vissa fall en från grunden) för att utveckla den och sedan sälja den med vinst.

Bergs­ingenjören Oscar Falkman utsågs till bolagets vd och det var på Falkmans initiativ som Central­gruppen började intressera sig för gruvor. Under de sista åren av första världs­kriget hade det blivit brist på metaller i Sverige.

Efter krigs­slutet initierade staten därför en kampanj för att inventera landets resurser av bas­metaller. Central­gruppen utbildade malm­letare som rekognoserade över hela landet. Efter prospekteringsinsatser från bland annat den öster­rikiske geologen Fritz Kautsky gjordes först ett guld­fynd i Holmtjärn.

Läs också: Gjutet i krig och fred

Tack vare detta fynd hade man råd att leta vidare och den 10 december 1924 gjordes ett ännu viktigare fynd på en plats som kallas Fågel­myran. Platsen låg drygt tre mil nord­väst om Skellefteå, strax utanför samhället Bjur­liden – på den tidens kartor fel­aktigt utmärkt som Boliden.

Borr­kärnor från platsen skickades till Central­gruppens laboratorium i Ulvsunda utanför Stockholm, där kemisten Thelma Berg­gren arbetade. För­hoppningarna var stora och Thelma Berg­grens chef, doktor Axel Lindblad, lovade henne en veckas ledighet om hon arbetade över varenda kväll, tills analyserna var klara. Och arbetet gav resultat.

I borr­kärnorna hittades höga halter av svavel­kis, koppar­kis och arsenik­kis, men också en guld­halt på 15 gram per ton. 15 gram är oerhört mycket – en malm som bara innehåller 3 gram per ton, brukar anses värd att bryta.

I en intervju har Thelma Berggren senare berättat: ”Den där ledigheten som jag fått löfte om tog jag aldrig ut. Hur skulle jag kunna lämna laboratoriet när allting var så spännande?”

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

ETT ANNORLUNDA AVTAL
Ägare till marken där Fågel­myran låg, var änkan och fem­barns­modern Margareta Lundberg. Hon erbjöds och accepterade 20 000 kronor för marken. I för­säljnings­avtalet ingick också att Margaretas manliga barn och barn­barn, liksom ett antal andra by­bor, skulle erbjudas arbete i gruvan. Ett exempel är hennes barn­barn Henry Lundberg som kom att göra en lång och fram­gångs­rik karriär inom bolaget.

Det fanns de som tyckte att Margareta sålt rättig­heterna till fyndet alldeles för billigt, men själv var hon nöjd. I en intervju med tidningen Vecko-­Journalen för­klarade hon senare:

”Jag ägde en guld­gruva i 25 år och hade varken glädje eller ett öres nytta av den. Skulle jag då inte vara nöjd när jag nu på gamla dar just genom bolaget själv fått det bra, och ser hur tusen­tals andra människor får det bra genom att jag sålt den för mig, och för vem som helst här uppe, värde­lösa marken?”

Central­gruppen kunde nu starta arbetet med att anlägga en gruva, och i maj 1925 hade man avgränsat den lod­räta malm­kroppen, som var 600 meter lång och som mest 40 meter bred. Ett knappt år senare, i mars 1926, kunde den första malmen tas upp från gruvan.

Läs också: Svensk vattenkraft i Riga

Central­gruppen togs 1925 över av Skandinaviska Banken, som bildade två gruv­bolag: Väster­bottens Gruv­aktie­bolag och Skellefteå Gruv­aktie­bolag. Bolagen hade samma styrelse och samma vd – Oscar Falkman.

Liksom vid många andra gruvor blev transporterna en utmaning. De första lasterna transporterades med last­bil, men det var ingen hållbar lösning. I fram­tiden skulle malmen transporteras med järn­väg till Skellefteå hamn för vidare transport med båt. En järn­väg som gruv­bolagen själva anlade.

I Sverige fanns inte heller några smält­verk som kunde anrika malmen, utan man var tvungen att skicka den till Tyskland eller Nord­amerika. Det var ingen hållbar lösning, utan gruv­bolagen beslutade 1928 att uppföra ett eget smält­verk, som togs i drift två år senare. Den 24 september 1929 avgick det första tåget till bolagets nyetablerade smält­verk – Rönn­skärs­verken – som anlades utan­för Skellefteå.

Thelma Berggren på laboratorieavdelningen i Ulvsunda. Foto: Boliden AB.

KREUGERS PLAN MISSLYCKADES
Emissions­bolagets affärs­idé var som sagt att investera i en verksam­het, utveckla den och sedan sälja den vidare. I december 1929 såldes därför cirka 90 procent av aktierna i gruv­bolagen Väster­bottens Gruv­aktie­bolag och Skellefteå Gruv­aktie­bolag till finans­mannen Ivar Kreuger, som hade byggt upp ett inter­nationellt tänd­sticks- och finans­imperium. Året efter för­säljningen slogs de båda gruv­bolagen samman och tog namnet Boliden.

Kreugers planer för Boliden­malmen var främst att tjäna pengar – snabbt. Som huvud­ägare över­talade han bolags­styrelsen att malmen skulle brytas betydligt snabbare än vad som var planerat. Detta skulle innebära att gruvan var utbruten redan efter 12,5 år i stället för 37 år. Det vore förödande för hela den bygd som vuxit fram kring gruvan, liksom för smält­verket på Rönn­skär.

Läs också: Det började med en resa till Danmark

Beslutet var både samhälls­ekonomiskt och miljö­mässigt fel, vilket bolagets vd Oscar Falkman på­pekade. Dock för döva öron. Men den 12 mars 1932 dog Ivar Kreuger på ett hotell­rum i Paris. Hans imperium visade sig vara en koloss på ler­fötter och den svenska ekonomin sattes i gungning. Denna tragiska händelse blev emellertid Bolidens smala lycka. Kreugers aggressiva brytnings­planer hamnade i pappers­korgen.

Nu skulle Kreugers Boliden­aktier säljas. Konkurs­för­valtaren under­sökte bland annat möjligheterna att sälja dem till ett utländskt företag. Men då­varande social­demokratiska stats­ministern Per Albin Hansson och höger­ledaren Arvid Lindman kom överens om att detta inte fick ske.

I stället infördes den så kallade Lex Boliden, en lag som begränsade möjlig­heterna för utländska aktörer att bli ägare till svenska natur­till­gångar. Kreugers Boliden­aktier var pant­satta hos Skandinaviska Banken, som nu också blev ägare till dem. Det skulle banken vara fram till den 7 juli 1952, då Boliden börs­noterades.

Smältverket i Harjavalta, Finland. Det låg ursprungligen i Imatra men monterades ner och flyttades på grund av fortsättningskriget 1941–1944. Foto: Boliden AB.

NYA FYND OCH FÖRVÄRV
Boliden har under åren även verkat på många andra platser än Väster­botten. Ett av de viktigaste fynden för Bolidens framtid var den enorma koppar­fyndigheten i Aitik, strax söder om Gällivare.

Här hittade man redan på 1930-talet det berömda ”Blå blocket” som visade sig vara oerhört rikt på koppar. Blocket finns i dag utställt på kontoret i Aitik. Aitik­gruvan togs i drift 1968, men blev till en början ingen större succé. Koppar­priserna var låga och fram­för­hållningen kort.

Läs också: Rikets skattkista blev välbesökt turistmål

Under en period i början av 1990-talet räknade Boliden till och med på vad det skulle kosta att lägga
ned verksam­heten. Men gruvan blev kvar och i början av 2000-talet steg metall­priserna.

Boliden valde då att investera stort i verksam­heten och tack vare den tekniska utvecklingen gällande brytning av mineraliseringar med låga metall­halter, har Aitik med åren kommit att bli en av Europas största koppar­gruvor.

1957 förvärvade Boliden företaget Zink­gruvor AB och blev därmed ägare till flera gruvor i Bergs­lagen, däribland Garpen­berg och Sax­berget. Garpenberg är i dag en av världens äldsta gruvor som fort­farande är i drift. Efter för­värvet upprättade Boliden ett prospekterings­kontor i Garpenberg och flera nya fynd har gjorts genom åren. I dag utvinns zink, bly, silver, koppar och guld där.

Prospektering på myrarna. Foto: Boliden AB.

BETYDANDE KEMIKALIEPRODUKTION
Vid Bolidens malm­för­ädling uppstod många rest­produkter som också kunde vara farliga. Det var en anledning till att företaget byggde en svavel­syra­fabrik vid Rönnskär 1952, för att där ta vara på de svavel­dioxid­haltiga skorstens­gaserna.

Under 1970-talet utgjorde kemikalie­verksam­heten en egen division inom Boliden, där den huvud­sakliga verksam­heten var till­verkning av tunga oorganiska kemikalier. De viktigaste produkterna var svavel­syra, fosfor­syra och salt­syra. Utifrån dessa syror fram­ställdes olika fasta kemikalier, främst fosfater och sulfater.

En stor­säljande produkt var avlopps­renings­kemikalien Boliden AVR. Nästan alla svenskar som bodde i tät­bebyggt område drack vatten som renats med kemikalier från Boliden. En annan rest­produkt från metall­utvinningen var arsenik.

Det var från början en stor huvudvärk för Boliden, men blev senare en kassa­ko. På Rönn­skär anlades ett arsenik­raffinerings­verk, som år 1933 började exportera raffinerad arsenik till i huvud­sak Syd­afrika. Där användes arseniken för att till­verka ett preparat för bekämpning av gräs­hoppor.

Under 1940-talet utvecklade Boliden ett nytt användnings­område för arsenik: virkes­impregnering. Det blev en mycket lyckad satsning, där Boliden tog fram en egen patenterad och mer effektiv metod med så kallat Boliden­salt. 1941 skedde 90 procent av all trä­impregnering i Sverige med den Boliden­utvecklade metoden.

NYA MARKNADER OCH NYTT ÄGARSKAP
Under 1970-talets sista år började Boliden arbeta efter en ny strategi: verksam­heten skulle inter­nationaliseras. Företaget skulle hålla fast vid sina befintliga affärs­områden, men bygga upp verksam­heter i andra länder. I början av 1980-talet genom­fördes ett flertal företags­för­värv och etableringar i bland annat Nord­amerika, Frankrike och Filippinerna.

I sin inter­nationaliserings­satsning etablerade Boliden också egna prospekterings­kontor i länder som USA, Kanada, Saudiarabien och Spanien. Under samma tid genom­förde Boliden även ett antal strategiska för­värv på hemma­plan – inom området metall­åter­vinning. Det första var danska Paul Bergsøe & Son som hade ett smält­verk för bly­åter­vinning i Lands­krona.

I mitten av april 1986 blev den stora svenska industri­koncernen Trelleborg AB ny huvud­ägare i Boliden, och aktien avnoterades från börsen.

Boliden hade under många år upplevt en rad ägar­skiften. Nu verkade bolaget ha fått en stabil och lång­siktig ägare. Glädjen varade dock inte länge. Efter att Trelleborg blivit huvud­ägare fortsatte de inter­nationella företags­köpen. Man gick dock med stor för­lust, och det krävdes radikala åtgärder.

Ett ”stål­bad” inleddes med stora personal­ned­skärningar som följd. Och Trelle­borg visade sig inte bli riktigt den lång­siktiga ägare Boliden hoppats på. 1996 beslutade Trelleborg att avyttra majoriteten av sitt innehav i Boliden. Året därpå noterades Boliden Limited – som företaget nu bytte namn till – på börserna i kanadensiska Toronto och Montreal.

Detta innebar också att Bolidens huvud­kontor flyttade till Toronto. Men efter börs­introduktionen började Boliden­aktien sjunka kraftigt. Kort där­efter för­värvades det kanadensiska bolaget Westmin Resources. Förvärvet visade sig dock bli en riktigt dålig affär.

Läs också: Elektrifieringen av Sverige

Vid millennie­skiftet var läget i det närmaste katastrofalt och Boliden hotades av konkurs. Bolaget hade då skulder på 8 miljarder kronor. Inte bara hade flytten till Kanada varit ett miss­lyckande. Boliden drabbades dessutom av en omfattande olycka då en damm brast vid gruvan Los Frailes i Spanien 1998.

Låga metall­priser och en allmän misstro mot hela gruv­branschen gjorde inte saken bättre. En konkurs skulle fått förödande konsekvenser, inte minst för närings­livet i Norr­botten och Väster­botten.

Under 2001 initierades en mycket speciell – och lyckad – räddnings­aktion. Under ledning av finans­mannen Carl Bennet, Anders Sundström (dåvarande direktör för Spar­banken i Piteå), bygg­företaget Peabs vd Mats Paulsson, Skellefteås kommunal­råd Lorentz Andersson och fackliga före­trädare för Boliden, lyckades man mobilisera 2,6 miljarder kronor. Även bankerna ställde upp.

I december samma år var Boliden åter svenskägt och en genom­gripande rekonstruktion av företaget inleddes. Verksam­heter avyttrades eller stängdes, kostnader kapades – bland annat mer än halverades antalet anställda vid huvud­kontoret. Åt­gärderna gav resultat.

Gruvbygge i Kristineberg, 1943. Foto: Boliden AB.

NYA BOLIDEN
I slutet av 2003 genom­förde Boliden en stor och viktig struktur­affär med finska Outokumpu. Affären ansågs då vara nöd­vändig för att säkra en lång­siktig och positiv utveckling för företaget.

Och det visade sig också vara en korrekt bedömning. Affären innebar att Boliden för­värvade Outokumpus gruv- och smält­verksamheter inom zink och koppar. Sam­tidigt övergick Bolidens verksam­heter inom koppar­rör och mässings­stänger samt teknik­för­säljning, till Outokumpu.

Läs också: Erövrade världen med the swedish method

Genom affären fick Boliden ett antal nya till­gångar i flera länder. Boliden hade nu gruvor i Aitik, Boliden­området och Garpen­berg i Sverige, samt i Tara på Irland. Bolaget hade utöver detta två zink­smält­verk – ett i Kokkola i Finland och ett i Odda i Norge – och två koppar­smält­verk, varav ett i Harjavalta i Finland och ett i Rönn­skär, samt bly­smält­verket Bergsöe i Landskrona. Huvud­kontoret förlades till Stockholm.

Zink­smält­verket i Odda som grundades redan 1924 har en speciell koppling till Boliden. Redan 1964 blev Boliden hälften­ägare till Norzink (det som i dag är Boliden Odda). Men aktierna såldes år 2000 till Outokumpu. Efter den stora affären hamnade nu Odda åter hos Boliden.

Det fanns en utmaning när det gällde att skapa en stark företags­kultur efter samman­slagningen med Outokumpus verksamheter – att få tusen­tals med­arbetare i olika länder att arbeta mot samma mål. Inte minst då Outokumpu också har en lång egen historia.

Under parollen ”The New Boliden Way” inleddes ett för­ändrings­program för att skapa en kultur för kontinuerlig för­bättring, enligt den så kallade lean metodiken. Under samma tid genom­fördes flera stora investeringar, bland annat i Aitik och i Garpen­berg, och 2016 förvärvades dag­brottet Kevitsa i norra Finland.

Outokumpus smältverk i finska Imatra flyttades till Harjavalta 1944 och är i dag en del av Boliden. Foto: Boliden AB.

METALLER FÖR KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Gruv­industrin har genom åren lyfts fram som stora miljö­bovar. Till exempel fick smält­verket Rönnskär det inte så smickrande epitetet ”Sveriges smutsigaste industri” på 1970-talet. Inte utan anledning. Sedan dess har dock stora för­bättringar skett.

Dels när det gäller den industriella verksam­heten, dels hur land­skapet hanteras när en gruva är färdig­bruten. Att åter­ställa ett område till exakt hur det såg ut före gruv­brytningen är inte alltid målet.

Läs också: Omställningen då och nu

Boliden jobbar i stället med efter­behandling där syftet är att skapa en attraktiv plats utifrån de nya förut­sättningarna. Det kan till exempel innebära att omvandla platsen så att den passar en ny sorts verksam­het eller blir lämplig för ren­näring.

De senaste decennierna har det blivit allt tydligare att världen behöver genom­föra en klimat­omställning och paradoxalt nog kan gruv­näringen spela en viktig roll för denna. Stora mängder koppar och zink krävs till nya energi­källor som vind- och sol­kraft, inte minst för elöver­föringen.

Batterier i alla former blir alltmer intressanta, och därmed nickel och bly, som är viktiga bestånds­delar. Flera av de metaller som Boliden tillverkar anses ha särskilt strategiskt intresse för Europa. Dessutom förväntas efter­frågan på åter­vunna metaller öka. Förut­sättningar finns alltså för att Bolidens verksamheter ska kunna blomstra även efter de första hundra åren.

Ett samhälle växer fram

Efter den stora guld­fyndigheten uppstod en veritabel guldrush i norra Väster­botten. För den arbets­kraft som behövdes för att exploatera fyndig­heten måste ett nytt samhälle byggas upp. Redan 1925 började gruv­bolaget köpa upp mark i närheten av gruvan och ett samhälle började byggas, som tog namnet Boliden. Detta blev det första i en rad boendeorter som gruv­bolaget etablerade när nya gruvor togs i drift. Andra väl­organiserade samhällen var Kristine­berg, Laisvall och Laver.

Boliden uppfördes i huvudsak mellan 1925 och 1935, där de ledande aktörerna var platschefen Erik Wesslau, vd Oscar
Falkman och arkitekten John Åkerlund. Samhället – en gles trädgårdsstad i trä – placerades i bergssluttningen ovanför gruvan, utifrån en stadsplan med gator, vattenledningar, avlopp och belysning. Högst upp i sluttningen placerades disponentbostaden, med utsikt över samhället och gruvan.

Arbetarbostäderna hade hög standard med den tidens mått. I bostäderna fanns bland annat värmeledningar, rinnande
vatten och avlopp. Snart skulle också nymodigheten elektriska spisar installeras. Badrum fanns dock inte i arbetarbostäderna, däremot i egnahemmen.

Boliden var ett modernt brukssamhälle, med bland annat skola, badhus, Folkets hus och bibliotek. Invånarna engagerade sig gärna i olika föreningar, politiken och nykterhetsrörelsen. Som mest bodde här nästan 3 000 personer.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.