Gjutet i krig och fred
VISA BILDTEXT
Rör till torkugn för koks, gjutna och svarvade vid Näfveqvarn. (Foto är kolorerad) Foto: Tekniska museet

FÖRETAGEN AV: Helena Nilsson 2025-02-27

Gjutet i krig och fred

Efter nästan 400 år lades Näfveqvarns Bruk i Södermanland ned 2010. Några år senare väcktes nytt liv i varu­märket och i dag tillverkas flera kända föremål från brukets storhetstid.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Näfveqvarns bruk grundades 1623 när bröderna Gillis och Hubert De Besche byggde den första mas­ugnen på krono­hemmanen Stenskär och Salvetorp söder om Nyköping.

Då hade det redan pågått verksamhet i området i flera hundra år. I skrifter från 1400-talet nämns en hytta i nuvarande Nävekvarn, och i Vadstena klosters jorde­bok från 1447 berättar man om gruv­driften i området som det året resulterat i drygt 1 200 kilo järn.

Verksam­heterna i Nävekvarn hann byta ägare flera gånger innan bröderna De Besche byggde sin masugn intill Bråviken. De kom från en vallon­släkt och flyttade till Sverige kring 1600-talet. Hubert hade studerat arkitektur hemma i Neder­länderna och arbetade med flera byggen här i Sverige, däribland slotts­bygget i Stockholm, medan Gillis arrenderade stora tull­kvarnen i Nyköping och bedrev spann­måls­handel.

Båda bröderna var drivna affärsmän och 1623 gick de samman för att starta stycke­bruket utanför Nyköping. Den första mas­ugnen byggdes med finansiellt stöd av lands­mannen Louis de Geer, vars privilegier bruket drevs på, och snart var produktionen av kanoner i full gång. Just kanoner skulle komma att vara brukets viktigaste produkt i nästan hundra år.

Detta var mitt under stor­makts­tiden och krigen ute i Europa avlöste varandra. När Näfve­qvarns bruk grundades pågick det trettio­åriga kriget för fullt och några år senare skulle Sverige ge sig in i konflikterna. Det fanns ett skriande behov av krigs­materiel och Näfve­qvarns bruk blev en av de viktigaste leverantörerna av kanoner.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

OLYCKSÅR FÖR BRUKET
Bröderna De Besche hade hittat en perfekt plats för sin bruks­rörelse. Tack vare närheten till Bråviken kunde man transportera kanonerna vatten­vägen, något som också möjlig­gjorde export till bland annat Holland.

Det fanns gott om malm i närområdet och rika skogs­till­gångar som gav virke att elda med. I slutet av år­hundradet hade en ny generation De Besche tagit över ledningen och bruket söder om Nyköping växte genom flera egendoms­förvärv.

Men 1719 blev ett olycks­år för familjen. På våren gick dåvarande ägaren Isac De Besche bort och några månader senare nådde ryss­härjningarna bruket. En masugn, hyttor, arbetar­bostäder, kvarnar och herr­gården sattes i brand.

Läs också: Pionjärerna på Bolinders mekaniska verkstad

Endast ett fåtal byggnader klarade sig. Bruket byggdes snabbt upp och redan 1723 var produktionen av kanoner i gång igen. Men efter­frågan på krigs­materiel sjönk under det fredliga 1700-talet och ekonomin blev alltmer ansträngd.

Näfve­qvarns bruk var i släkten De Besches ägo i 160 år, men 1793 bestämde sig dåvarande ägaren Isac George de Besche för att sälja verksam­heten. Ny ägare blev Gustaf Ulrik Silver­sparre som tretton år senare sålde det igen. Den här gången till Gustaf Adolf Sederholm.

Efter världs­utställningen i London 1851 fick gjut­järnet sitt stora genom­brott och gjutna hus­hålls­produkter blev allt vanligare i de svenska hemmen.

FREDLIGA HANDELSVAROR NYTT FOKUS
I Sederholm­släktens ägo byttes mas­ugnen mot en kupol­ugn och man skiftade fokus från krigs­materiel till mer fredliga handels­varor som kok­kärl, kaminer och trösk­verk. Efter världs­utställningen i London 1851 fick gjut­järnet sitt stora genom­brott och gjutna hus­hålls­produkter blev allt vanligare i de svenska hemmen.

Tack vare sin höga kolhalt rostar inte gjut­järn på samma sätt som till exempel stål, därför blev det ett populärt material i såväl hus­hålls­gods som träd­gårds­urnor och ute­möbler. Näfve­qvarns gjut­järn fick ett gott rykte och ansågs vara av god kvalitet. 1911 anställdes danske ingenjören Alfred Dybsö som bruks­disponent och en stor satsning på konst­gjutgods inleddes.

Läs också: Bruket för hästskor och kullager

Under hans ledning för­vandlades Näfve­qvarn till ett modernt industri­företag. Anläggningarna moderniserades, för­säljnings­lokaler öppnades i flera städer och man satsade mer på annonsering och kataloger. Alfred Dybsö ville, enligt sina egna ord, ”åter­uppväcka det sedan lång tid tillbaka avdomnade intresset för fram­ställning av prydnads­saker i gjut­gods”, och förutsättningarna för det var goda.

Bruket hade flera skickliga gjutare och som gammal ingenjör kunde Alfred Dybsö bidra till den tekniska utvecklingen. Nu infördes till exempel en kemisk yt­behandling som innebar att gjut­godset inte behövde målas för att stå utom­hus.

Gjutet våffeljärn för vedspis. Foto: Örebro läns stadsarkiv.

SAMARBETE MED KÄNDA FORMGIVARE
Med hjälp av Svenska Slöjd­föreningen kunde Näfve­qvarns bruk inleda sam­arbeten med några av tidens stora formgivare. Slöjd­föreningen arbetade med att koppla samman konstnärer och industrier för att höja den estetiska kvalitén på fabriks­tillverkade vardags­varor.

1914 grundade de en förmedlings­byrå med textil­konstnären Elsa Gullberg i ledningen och byrån för­medlade bland andra de unga Uno Åhrén och Folke Bensow till Näfve­qvarn.Byrån hjälpte också till att anordna en stor design­tävling inför brukets 300-års­jubileum 1923.

Näfveqvarn ville fylla på sortimentet med flera nya modeller och tävlingen bestod därför av olika kategorier, bland annat träd­gårds­fontäner, grindar och blomster­bord. Under de åtta tävlings­veckorna kom omkring 350 bidrag in från några av Sveriges främsta konstnärer, arkitekter och form­givare, och av dem togs ett tjugo­tal upp i produktion.

Läs också: Militärindustri med aviga och räta

Bland vinnarna fanns Olof Hults urna Mikrokosmos och Carl Hörviks blomster­bord. Samtliga vinnare, liksom resten av Näfve­qvarns sortiment av gjutjärn, visades upp på Göteborgsutställningen 1923 och väckte mycket intresse. Två år senare fick bruket sitt inter­nationella genom­brott under världs­utställningen i Paris, där gjut­gods från Näfveqvarn hade en central placering.

I entrén till den svenska utställnings­paviljongen syntes till exempel åtta pelare som gjutits av dem. Designen stod Anna Petrus för, Näfve­qvarns första kvinnliga form­givare som också till­delades en guld­medalj. Efter utställningen arbetades pelarna om till blom­krukor.

Nu följde några fram­gångsrika år för bruket men redan i slutet av 1920-talet hade intresset för exklusivt konst­gjut­gods börjat avta. Det nära sam­arbetet med Svenska Slöjd­föreningen upphörde och Alfred Dybsö sades upp från sin tjänst.

När funktionalismen sen gjorde sitt intåg i Sverige på 1930-talet var det tydligt att Näfve­qvarn inte lyckades hänga med i utvecklingen. Dessutom drabbades bruket 1934 av ännu en stor elds­våda, den här gången förstördes många gips­modeller som använts i gjut­järns­tillverkningen under 1920-talet.

Läs också: Hon skapade Nordens största industri

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.