Den omöjliga idén bakom ICA. En start-up historia
VISA BILDTEXT
Hakon Swenson, start-up kille 1917... (Bild: montage baserat på bild ur ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.)

FÖRETAGEN AV: Anders Sjöman 2025-01-05

Den omöjliga idén bakom ICA. En start-up historia

När han var 34 år fick han nog av hur hans bransch fungerade. Så han startade ett eget företag, med ett upplägg som gick på tvärs mot allt  – och som förändrade hela branschen. Hade han levt idag hade tidningarna kallat honom ”disruptiv” och analyserat hans idé jämte Spotify, Klarna och iZettle. Men för 100 år sedan pratade man inte om ”start-ups”, ”entreprenör­skap” eller ”grit”. Ändå är det ord som vi idag kan använda om Hakon Swenson, mannen bakom ICA-idén.

I november 1917 kunde man läsa en annons i tidningarna, som berättade om en nystartad grossist­firma i Västerås:

Tecknare av aktier uti förslags­vis kallade ’Aktiebolaget Hakon Svenson & C:o’ kallas till konstituerande stämma å Stads­hotellet i Västerås Torsdagen den 22 November 1917 klockan 5 eftermiddagen.

Annons ur Gefle dagblad onsdagen den 7 nov 1917. Tecknare av aktier i nystartat bolag. (Från ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.)

Folk i livs­medels­branschen måste ha skakat på huvudet. Vem var galen nog att starta en grossist­firma just nu? I Europa rasade världs­krig och livsmedel var kraftigt ransonerade i Sverige. Varubristen hade redan kastat många lant­handlare i kris. Den daglig­varu­handel som ändå fanns kvar dominerades av Kooperativa förbundet.

Men 34-årige Hakon Swenson, som låg bakom det nya företaget, brydde sig inte om det. Han hade större planer, planer som växt fram under 19 år på grossist­firman Manne Tössbergs Eftr., där han till nyss varit kontors­chef och del­ägare.

Hakon visste allt om hur man som grossist köper in varor och säljer dem vidare till handlare. I teorin skulle det skapa lägre priser för handlarna, men Hakon hade sett hur det i praktiken var svårt att få till de volym­fördelar som krävdes för att grossisten skulle kunna pris­pressa. De oregel­bundna och små inköpen från handlarna var dyra i sig, vilket påverkade priserna i alla led.

Läs också: När Domus dominerade centrum

Hakon var övertygad om att vägen till lägre priser för alla inblandade var ett tätare sam­arbete mellan parti- och detalj­handeln. Det fungerade ju för Kooperativa förbundet, som grundats så nyss som 1899 och som tog hand om hela kedjan från inköp via grossisterna till för­säljning i butik. Den stor­drift som den lösningen skapade gjorde att KF kunde pris­pressa och att dess Konsum­butiker kunde erbjuda marknadens bästa priser. Kooperationen var marknadens gigant.

Men entreprenören Hakon tyckte riktigt illa om en bärande del i den kooperativa lösningen: handlarna ägde inte sina egna butiker. Butiks­chefen i en Konsum­butik var anställd av kooperationen. Han tyckte att en sådan lösning ströp konkurrensen mellan handlare – och framför allt tog det helt ifrån dem deras själv­ständighet som egna företagare.

”Inget kontor hade vi. Telefonen satt i sängkammaren en trappa upp med anknytning till tamburen. Det blev de första lokalerna för de första affärerna.” – Hakon Swenson om den första tiden med nya företaget.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Hakon ville få KFs stordriftsfördelar men utan att handlarna behövde ge avkall på sin frihet. Varje handlare skulle alltid själv kunna bestämma vad de skulle sälja, utifrån vad kunderna i omgivningen ville ha och inte utifrån vad central­kontoret köpt in.

Vad de behövde, tyckte Hakon, var en gemensam platt­form. (Idag kanske det skulle kallats ”en nätverks­lösning” för gemensamma intressen.) Den praktiska lösningen var egentligen enkel, tyckte han: låt handlarna köpa in sig i grossisten!  Om detaljisterna äger parti­handlaren kan de tillsammans nå de volymer som krävs för lägre priser.

Läs också: Kundvagnen fick oss att handla mer

Men när Hakon föreslagit detta på Manne Tössberg Eftr. hade idén slagits ned, gång efter annan. Skulle handlarna samarbeta kring inköp samtidigt som de konkurrerade om slut­kunderna? En omöjlig idé!

Efter att sett sitt förslag förkastas ännu en gång av den övriga lednings­gruppen sa Hakon 1917 helt sonika upp sig. Om företaget där han arbetade inte ville för­verkliga idén fick han göra det själv.

Hakon Swenson umgås med vänner på kafé, sent 30-tal. Arthur Thulin, Enköping, Nathan Hedin, Sunne, Erik Nygren, Västerås, Martin Andersson, Kumla, Hakon Swenson, Västerås, Emil Eriksson, Dingtuna. (Från ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.)

1918. Hakonbolaget öppnar kontor i Karlstad. Från vänster till höger: Melker Swenson, Elis Göthberg, Vendla Karlström ,Karl Janson, Artur Carlsson, Helga Ljung. (Från ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.)

Gävle, 1920, Hakonbolagets kontor och lager. (Från ICAs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.)

Fast han behövde kunnigt folk att göra det med. Hakon bjöd hem fem gamla kollegor till en middag i villan i Västerås för att se om de ville följa med. Japp, det ville de – och inte bara de. I intervjuer senare berättade Hakon:

– Ett tjugotal av mina kamrater från Manne Tössberg följde mig vid den nya bolags­bildningen. Vi satt här hemma i villan och överlade om arbets­uppläggningen. Inget kontor hade vi. Telefonen satt i säng­kammaren en trappa upp med anknytning till tamburen. Det blev de första lokalerna för de första affärerna.

Som son till en kyrko­herde, och med bak­grund som resande för­säljare, hade Hakon tränat upp en närmast pastoral retorik. Han kunde ”ta ett rum”, oavsett om han stod på en estrad eller satt vid ett köks­bord.

Läs också: Beslutet som ritade om den svenska matkartan

Den förmågan kom väl till pass när han övertygade kollegor att lämna trygga anställningar för ett ny­startat bolag med osäker framtid. Den hjälpte även i nästa steg, när handlare skulle uppvaktas för att köpa aktier i Hakon Swenson AB.

Målet var ett aktie­kapital på 800 000 kronor, men när teckningen avbröts hade man nått drygt 1,2 miljoner kronor. Omkring 250 köpmän var då delägare. De tuffa krigs­tiderna bidrog säkert till handlarnas entusiastiska reaktion. I hela samhället rådde just då en anda av att sam­verkan var nödvändig för över­levnad.

Under 1920-talet tog sedan Hakons ”omöjliga idé” fart. Volym­inköpen ökade och verksam­heten växte stadigt. Kontor i Västerås, Gävle och Karlstad följdes av fler i Mellan­sverige.

Företaget började ha egna varu­märken, med det egna kaffet ”HS-blandning” som första produkt. Men fortfarande, tyckte Hakon, var ”Hakon­bolaget” mest en parti­handlare som råkade ha vissa handlare som ägare.

Det djupa sam­arbete med detaljisterna, som var själva grund­tanken och som han tyckte behövdes för att få ett större engagemang från handlarnas sida, saknades fort­farande. År 1931 tog han därför nästa steg och erbjöd samtliga av Hakon­bolagets kunder att bli del­ägare. Det gav 1 400 nya delägare – och den handlarägda inköps­centralen var nu ett etablerat faktum.

Idag samman­fattas Hakons ”omöjliga idé” som fria handlare i samverkan. Det är den grund­läggande principen i ICA, det företag som Hakon­bolaget 1938 skapade tillsammans med tre andra inköps­centraler som följt Hakons exempel i andra lands­ändar. Sedan 1964, då varje ansluten handlare satte ICA-­loggan högst upp på sin butik, har ICA dessutom haft större marknads­andel än Kooperativa Förbundet.

Läs också: Skolans pionjärer

Idag hade vi säkert kunnat lyssna på Hakon prata om sin ”disruptiva nät­verks­affärsidé” i en YouTube-film från ett TEDx-talk. Istället får vi nöja oss med att gå och handla i någon av butikerna som bygger på hans idé.

Text: Anders Sjöman och Mattias Allgulin, Centrum för Näringslivshistoria. (Baserat på research i ICAs företagsarkiv hos Centrum för Näringslivshistoria, ica-historien.se och Björn Edstas bok ”Hakon Swenson, mannen bakom ICA”.)

Bonus: Se filmen om ICAs 100 år.

 

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.