Anders Sjöman

Uppdrags- och kommunikationschef, vice vd

Anders Sjöman är kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria. Leder den redaktionella gruppens arbete. Ansvarig utgivare för tidningen Företagshistoria och nyhetsportalen BizStories.se.

PODD: Näringsfriheten – självklar eller utmanad?

|

I detta seminarium tittade vi närmare på näringsfriheten som infördes den 18 juni 1864. Är den lika självklar idag som då? Sedan la vi extra fokus på de senaste 50 åren och särskilt finansmarknadens utveckling.

PODD: Jubileums­seminarium 2 – Arkivens roll för forskning och samhälle

|

I detta andra av fyra jubileumsseminarier tittade vi närmare på tittar vi på arkivens roll för forskning och samhälle – och all forskning som gjorts hos oss under 50 år. Lyssna på seminariet som podd!

Podd: Gerald Engström om sin entreprenörs­resa med Systemair

|

Från Skinnskatteberg har Gerald Engström sedan 1974 växt ventilationsbolaget Systemair till en global gigant. Via sitt Färna Invest investerar han nu även i andra företag, som när han nyss köpte konkursade klädkedjan Indiska för att omstrukturera den.

Podd: Dietrich Kuhlgatz, Bosch

|

Elektronikjätten Bosch startades av Robert Bosch 1886 i en liten fabrik med två arbetare. Hur företaget växt och tagit sig igenom både med- och motgångar vet företagets egna historiker Dietrich Kuhlgatz allt om – och han ser till att hålla historien levande internt.

Podd: Carol Quinn, Irish Distillers

|

Sedan 1780 har whiskeyn Jameson gjorts på Irland. Carol Quinn, arkivarie på ägarföretaget Irish Distillers, håller liv i den historien för varumärkets nytta. Och hjälper även produktutvecklarna när helt nya produkter ska tas fram – med inspiration från det förflutna.

Podd: David Boström, Embracer Games Archive

|

Svenska Embracer startade 2022 ett arkiv för att spara hela spelbranschens historia. Varför tar ett enskilt företag ett sådant branschansvar? Och hur bygger man egentligen ett helt arkiv från ingenting?

Podd: Varu­märket Sveriges nytta för svenskt före­tagande

|

I utlandet bygger svenska företag sina varumärken i varierande grad på sin ”svenskhet”. Hur påverkar egentligen den allmänna Sverigebilden lyckan för svenska företag utomlands?

Podd: Elekta, Autoliv och Atlas Copco – Så firade vi våra jubileumsår

|

Tre B2B-företag, som alla nyss firat jubileum, berättar hur de passat på att utnyttja jubileerna för att stärka organisation och varumärke: Elekta (50 år), Autoliv (70 år) och Atlas Copco (150 år).

Podd: Svante Hådell – Så firade vi Stockholms stads­hus 100 år

|

2023 firar Stockholms Stadshus 100 år med bok, utställningar, aktiviteter, öppet hus och mer. Men varför firar man en byggnad? Svante Hådell, protokollchef på Stockholms stad och jubileumsgeneral för Stadshuset 100 år förklarar.

I detalj: strålkniven

|

På 1960-talet utvecklade neurokirurgen Lars Leksell en maskin som kunde bearbeta cancertumörer med hjälp av gammabaserade radiumstrålar och med det med det gav upphov till ett nytt medicinskt fält: strålningskirurgi.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.