I Tyskland kallas den Bulli (knubbis), i USA är den en symbol för hippieeran. Den började som transportbil men blev den första verkliga campingbilen som har förkroppsligat frihetslängtan för generationer.
Volkswagen Typ 2 Transporter (Typ 1 var den folkkära asfaltsbubblan) lanserades 1949 och rullade av banden i VW-staden Wolfsburg året därpå. Bussen var i starten försedd med samma sorts fyrcylindriga, luftkylda och aktermonterade motor på 25 hästkrafter som Bubblan, men med slutväxel och en toppfart på 80 kilometer i timmen. Den var en MPV (multi-purpose vehicle) långt innan begreppet existerade.
I Tyskland upphörde tillverkningen 1979, i Brasilien fortsatte den fram till 2013. Då hade över tio miljoner folkabussar producerats. Hippiebussen har nu gått i graven men VW projekterar den eldrivna uppföljaren ID Buzz, för lansering 2023.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.