Emaljskyltarna lever vidare
VISA BILDTEXT
Christian Lehmann från St. Georgen, Tyskland (med mustasch till vänster på bilden) kom med tillverkningen av emaljskyltar till Sverige, där den började på Ankarsrums Bruk 2 augusti 1890. Foto: Erik Lehman, Tekniska museet.

PRYLARNA AV: Seved Johansson 2022-07-25

Emaljskyltarna lever vidare

Samlarvärde och nostalgi. Reklamskyltar i emalj har blivit exklusiva samlarobjekt för nischade intressenter.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2019 nr 4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Tekniken för att bränna fast glas (eller glasliknande) material på hårt underlag, som gjutjärn – eller emaljering, som det kallas – utvecklades i Central­europa i början av 1800-talet. Engelsmannen Benjamin Bauch lärde sig tekniken i Tyskland och 1899 startade han i Birmingham vad som anses vara den första fabriken för tillverkning av emalj­skyltar.

Året efter kom Ankarsrums bruk igång med tillverkning av emalj­skyltar i Sverige. Emalj­skyltar användes sedan för utomhus­annonsering och hus­skyltar ändå till 1950-talet – när de blev ut­konkurrerade av det billigare materialet plast. Men på 1980-talet vaknade intresset på nytt för emalj­skyltar. Bland annat används de när man bygger upp gamla miljöer.

Läs även: Partiets egen reklambyrå

I dag har emaljskyltar blivit eftertraktade samlar­objekt. Hemma hos Lennart Ek i Falköping är garage­väggarna täckta med vackra skyltar från olika tidsåldrar och företag. Han har alltid samlat på saker, men skyltar blev han intresserad av för några år sedan. I dag har Lennart mellan 70 och 80 skyltar:

– Tidigare hade jag alla emaljskyltar utanpå garaget, men när jag byggde om tog jag in alla, vilket kanske var ett klokt beslut, säger han. Enligt Lennart har det blivit svårare att hitta lite ovanliga skyltar, eftersom det finns fler samlare och därmed har värdet också stigit.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

STIGANDE VÄRDE
Emaljskyltar var länge vanliga på affärernas husväggar och på järnvägs­stationer. De kunde också vara uppsatta i järnvägs­stationernas vänt­salar. En del skyltar sattes upp på magasins­byggnader och ladu­gårdar. Lennart Ek märker att folk känner igen vissa skyltar och har minnen förknippade med dem.

Läs även: Utan reklamen inget Vasamuseum

I boken ”Tunga varumärken” skriver antikvitets­experten Peter Pluntky att emaljskylten gick i graven när den traditionella lant­handeln försvann. Snart vaknade dock samlar­intresset för gamla skyltar. Många har specialiserat sig på vissa typer av skyltar, som till exempel reklam för choklad, matvaror eller drivmedel.

Bilhistoriker samlar på bensinskyltar och de som inreder en gammal lanthandel samlar skyltar som passar till varorna. I dag, menar Pluntky, börjar emalj­skyltar bli en bristvara, därför görs kopior av äldre skyltar, vilka kan vara svåra att skilja från originalen.

En skylt med en ”läkerolgubbe” kunde på 1960-talet kosta en hundralapp. I dag kan en bra skylt ligga på mellan 8 000 och 10 000 kronor, skriver Pluntky.

Skylt för Tretorns Galoscher från 1920-talet. Tillverkad av Emaljskyltfabriken Svea. Bild privat.

Skylt för Hermes från 1910-talet. Bild privat.

Skylt för Pommac från 1930-talet. Tillverkad av Emaljskyltfabriken Svea. Bild privat.

Skylt för Mobiloil från 1950-talet. Bild privat.

Örebro kex emaljskylt. Foto: Holger Ellgaard, Wikimedia commons.

INGET ENKELT JOBB
Pluntky skriver även, att tillverkningen av emaljskyltar är tidskrävande och komplicerad och fordrar stor yrkes­skicklighet och noggrannhet, eftersom skyltarna är uppbyggda i olika skikt och varje färgskikt måste brännas separat. Processen gör att en emaljskylt ger en lysande effekt.

Läs även: Reklamens historia – från väggmålning till varumärke

Motiven på skyltarna skapades förr med hjälp av schabloner som gav skylten dess speciella relief­karaktär. I dag använder man screen­tryck, en metod som innebär att man inte behöver bränna skylten för varje färg. Nackdelen med denna metod är att de tidigare emalj­skyltarnas relief­karaktär går förlorad, menar Pluntky.

När Skänninge firade 400-årsjubileum 1929 höll man en jubileumsutställning – och Ankarsrums Bruk visade upp ett urval av sina emaljerade produkter. Foto: Karl Johan Stenhardt, Östergötlands museum.

NÅGRA FÅ KVAR IDAG
Numera finns det några få företag som tillverkar emaljskyltar i Sverige, bland annat Sprakareds emalj­verk och Emaljskylt­fabriken Svea AB, som båda ligger i Väster­götland.

Sprakared grundades 1893 och är det näst äldsta emalj­verket i landet. De tillverkade bland annat de klassiska skyltarna Mobiloil, Kanolds choklad, Orancia apelsindryck, BP:s sköld samt den gula post­skylten.

Emaljskylt­fabriken Svea hade sin storhetstid under 1930-talet när de tillverkade reklam­skyltar för Vita Tvätt-Björn, Lazarol-Lazrin, Pommac och Örebro Kex.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.