Bildspecial: Ostermans bilar
VISA BILDTEXT
Stockholms Centralgarage AB, Dotterbolag till AB Hans Osterman ca 1930-tal. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Bodil Hasselgren 2016-11-29

Bildspecial: Ostermans bilar

Hans Osterman (1883-1941) är idag en relativt okänd person i den svenska näringslivshistorien och få känner till att det var han med sin bilimport och visningsrum i Marmorhallarna på Stureplan i Stockholm skrev svensk bilhistoria under första delen av 1900-talet. Vi har samlat några bilder ur Hans Ostermans arkiv hos oss för att ge en bild av verksamheten som gav eko jorden runt och gjorde svenskarna till bilister.

Porträtt av Hans Osterman, affärsman inom bilbranschen. Fotograf Jan De Meyer. Bild: CC Stockholms Stadsmuseum.
Infart till bilsalongerna, Ostermans Centrumservice på Grev Turegatan I början av 1960-talet flyttade Ostermans bilförsäljning från marmorhallarna, men de fortsatte att utnyttjas för bland annat utställningar och mässor. Den sista hyresgästen, Stockholms rullskridskocenter, flyttade år 1981 varefter lokalerna byggdes om. Bland annat etablerade Systembolaget en vinbutik i den gamla bilhallen. Idag ligger Lagerhaus i lokalerna. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Läs också: Från Absolut till Zorn – transatlantiska band genom historien

Företaget AB Hans Osterman, som under många år var Sveriges största bilförsäljare och som bland annat sålde Cadillac, Buick och Chevrolet, flyttade in i fastigheten år 1920 efter att tidigare haft lokaler på Birger Jarlsgatan 13. Huset byggdes successivt om och utställningslokalen byggdes samman med grannfastigheten Grev Turegatan 5. Den exklusivt inredda bilhallen stod helt färdig år 1939. Arkitekter var Mauritz Dahlberg och Harry Egler. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Hovleverantör. Hans Osterman överlämnar ett fordon till H K H Kronprins Gustaf Adolf. Med på bilden även två av Kronprinsens söner, 1929. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Mannen med batteriet

Och kunglig guide. Osterman visar kung Gustaf V runt i Marmorhallarna. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Uppvisning av bilar utanför A-B Hans Osterman Automobiler tidigt 1900-tal. Osterman hade från 1915–1916 kontakt med General Motors och fick 1918 generalagenturen för Cadillac och Buick samt var drivkraften bakom etableringen av GM:s sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen 1928. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Cadillac-karavanen Stockholm-Madrid. Reklam för A.B. Hans Osterman som ensamförsäljare av Cadillac i Sverige. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Interiör av Marmorhallarna med bilar av märket Buick som Hans Osterman visar upp för spekulanter. Buick är det äldsta kvarvarande amerikanska bilmärket samt ett av de äldsta i världen. Det grundades 1899 i Detroit som Buick Auto-Vim and Power Company av den Skottlandsfödde David Dunbar Buick. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Skyltfönster till Hans Ostermans marmorhallar. Utställning av 1930 års Chevrolet med modern och vibrationsfri 6-cylindrig motor. Under syns emblemet som visar att man var Kunglig hovleverantör. Bild ur Hans Ostermans historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Läs också: Marmorpalatsets konung

Hans Osterman ABs historiska arkiv

Hans Osterman ABs arkiv är öppet för forskning och finns hos entrum för Näringslivshistoria. Arkivet innehåller bilder, trycksaker och handlingar. Intresserad av att veta mer? Kontakta vår servicedesk Bild och Fakta på bildochfakta@naringslivshistoria.se