(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W7J446Q');
Hur man hamnar högst på träfflistorna - 20 år av SEO
VISA BILDTEXT
Bild ur Telias historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Elina Tjörnmark 2022-03-24

Hur man hamnar högst på träfflistorna – 20 år av SEO

Direkt efter att webben skapades vid 1990-talets början kom sökmotorerna. Alla företag har sedan dess försökt ligga högst på sökmotorernas träfflistor. Tomas Axelsson vet alla knepen som prövats genom tiderna – för i över 20 år har han jobbat med sökmotoroptimering.

När webbläsarna kom vid 1990-talets början och antalet webbsajter började att öka explosionsartat, dök det snabbt upp hjälpmedel för att hitta på nätet. Till en början var det främst i form av listor som personer satt ihop själva, med tips på bra sajter – men sedan kom sökmotorerna. De automatiserade hjälpmedlen blev startpunkten för allas surfande. I dag dominerar Google. Men tidiga nätsurfare använde sökmotorer som Alta Vista, Lycos och Webcrawler.

Tomas Axelsson, Chief Technical Officer på High End Media Group AB.

– De som hade hemsidor på den tiden litade även mycket till olika digitala katalogtjänster, som Eniros Gula Sidorna, vilket var väldigt populärt i Sverige, säger Tomas Axelsson på High End Media Group AB, apropå de tidiga sökmotorerna.

I takt med att sökmotorerna växte fram följde behovet från företag att få sina hemsidor synliga på sökmotorerna. Man fixade och trixade med sina sajter för att de skulle hamna högt upp på sidorna – sökmotoroptimering blev ett ord. Och tidigt på den bollen var Tomas Axelsson. Han har arbetat med sökmotoroptimering i 20 år.

Facit AB – pionjärer inom svensk dataindustri

Det började den 11 februari 2002. Som programmerare på en liten firma började Axelsson och hans kollegor att bygga upp e-handelslösningar för webben. Det var tidiga dagar i onlinehandelns utveckling och de fick bygga ett eget e-handels- och publiceringssystem.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Webblösningen sålde de sedan till företag som ville börja sälja via nätet. Och samma kunder ville sedan även få hjälp att få fler besökare till sina hemsidor. Det var så Tomas Axelsson kom in på sökmotoroptimering.

– Det var en utmaning i början att försöka få kunderna att förstå idén, men vi hade en del kreativa sätt.

Arkivfavoriter: Datorn startade en ny epok

De hade bland annat en garanti som sade att om du inte får mer besök till dina hemsidor från sökmotorer än vad du får ifrån Gula Sidorna, får du pengarna tillbaka.

– Men vi behövde aldrig betala tillbaka något till en kund på grund av den garantin, berättar Tomas.

KREATIVITET ÄR ETT MÅSTE
En av utmaningarna med sökmotoroptimering var just avsaknaden av verktyg.

– Vi fick skapa ett eget statistikverktyg som mätte antalet besök på hemsidorna. Och vi byggde en egen programvara för att mäta hur våra kunder rankade på sökmotorerna och så vidare, berättar han.

Det blev en lyckad affärsidé att sälja tjänsten, vilket på den tiden var ganska nytt. En stor utmaning var att förstå hur sökmotorerna rankade webbsidor. Det fanns nämligen inte mycket information att tillgå som i dag. Axelsson och hans kollegor fick helt enkelt lita på sin egen forskning för att nå goda resultat.

Lär dig historia genom spelens värld

OLIKA KNEP ATT SYNAS: DÅ OCH NU
Det utvecklades snabbt många metoder för att synas på sökmotorerna, som är medvetna om att alla vill driva trafik till sina hemsidor. Sökmotorerna är också väl medvetna om att alla gör sitt yttersta för att nå så bra placeringar som möjligt.

– Därför försöker de i allt högre grad att neutralisera ”artificiell påverkan” av sökresultaten. Ett vanligt sätt för att påverka synligheten på Google är att skaffa sig länkar genom att köpa dem. Detta gillar såklart inte Google då de vill återspegla hur populär en hemsida egentligen är, säger Tomas.

Han berättar att man för i tiden kunde, exempelvis, lyfta en lokal badrumsförsäljare till förstasidan genom att artificiellt skapa en mängd länkar från påhittade sajter som handlade om badrumsfrågor. Detta gjorde så att Google trodde att detta lokala företag var enormt populärt i branschen – och på så vis rankades det högt.

– Detta är mycket svårare att lyckas med i dag. Googles algoritmer är numera mycket mer sofistikerade och upptäcker sådana här tekniker. Det kan till och med leda till att de straffar en hemsida med sämre synlighet om de hittar för många spamlänkar.

En stor förändring i dag är att sökmotorer anpassar sökresultaten individuellt efter vem det är som söker. Sökmotorerna kan känna av var du befinner dig geografiskt. Och då – utifrån vad man sökt efter – lyfts exempelvis pizzerior och butiker som är nära dig.

Datorerna tar över

Sökmotoroptimering har utvecklats drastiskt i takt med digitalisering och är nu en självklarhet för de företag som har en hemsida. Den digitala närvaron är navet för kommunikation med kunder, leverantörer och andra kontakter.

– Alla moderna e-handelssystem och publiceringsverktyg är konstruerade att fungera bra för sökmotorer, och de flesta är medvetna om vikten av synlighet på sökmotorer. De lägger mycket pengar på att nå resultat. Så konkurrensen är stenhård, säger Tomas Axelsson.

Det är inte lätt att nå toppen bland sökresultaten. Men sökmotoroptimering är, kort sagt, vägen dit.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.