Redan 1991 kom det första spelet i Sid Meier’s Civilization-serie. Sid Meier var en av grundarna till företaget Microprose som tidigt utvecklat flygsimulatorer, men som senare mest kom att bli kända för spel med Sid Meier’s namn i titeln, så som Sid Meier’s Pirates!, Sid Meier’s Railroad Tycoon och Sid Meier’s Alpha Centauri. Medgrundaren till Microprose, Bill Stealey, har senare sagt att anledningen till att de började använda Sid Meiers namn i speltitlarna var för att inte tappa de spelare som uppskattat deras flygsimulatorer och som kände till Sid Meiers namn, i samband med att de började utveckla andra typer av spel.

Civilisationen utvecklades genom ett teknologiträd, där uppfinningar som alfabetet och hjulet öppnade upp vidare framsteg, alfabetet ledde exempelvis till skrivkonsten, lagtecknandet och ritandet av kartor.

Målet med det första Civilization-spelet var att utveckla en civilisation från tidig bronsålder. Vann gjorde spelaren genom att bli först att bygga en rymdfarkost som kunde ta ens folk till Alpha Centauri, alternativt genom att erövra hela världen. Civilisationen utvecklades genom ett teknologiträd, där uppfinningar som alfabetet och hjulet öppnade upp vidare framsteg, alfabetet ledde exempelvis till skrivkonsten, lagtecknandet och ritandet av kartor.

När arkadspelen försvann

Sid Meier’s Civilization följdes upp av det mer fokuserade Sid Meier’s Colonization, där målet var att kolonisera Amerika. Spelet tog sin början 1492, och spelarens första val var om den ville representera England, Frankrike, Nederländerna eller Spanien, alla med sina för- och nackdelar. Med bara ett skepp och en grupp nybyggare satte spelaren segel västerut för att hitta Amerika och anlägga sin nya koloni. Ganska snart byggdes den första staden, handel över Atlanten skedde med hemlandet, och spelaren fick stöd av historiska personer. Exempelvis gjorde Ferdinand Magellan alla spelarens båtar snabbare och minskade tiden för att segla västvägen till Europa, medan Adam Smith möjliggjorde byggandet av fabriker. Målet i spelet var att i likhet med USA:s historia frigöra sig från hemlandet och grunda en ny nation i Nordamerika.

Nintendo, spelbolag med brokigt förflutet

År 2000 kom Europa Universalis utvecklat av svenska Paradox Development Studio, där spelaren tog kontroll över en av sju nationer mellan 1492 och 1792, och fokus låg på att kontrollera Europa genom militärmakt, diplomati och rikedomar. Europa Universalis blev mycket populärt och har fått tre direkta uppföljare och en spin-off, Europa Universalis: Rome, där det istället är det romanska riket som ska skötas.

Närmare i nutid har historien även fått en större plats i mer actionfokuserade spelserier. Den mest framgångsrika av dessa är Assassin’s Creed, där det allra första spelet från 2007 utspelar sig under korstågen, och spelaren ikläder sig rollen som en lönnmördare i konflikt med tempelriddarna. Just denna konflikt har återkommit i senare spel, men den historiska inramningen har flyttat runt, bland annat från det forna Egypten och antika Grekland, till den franska revolutionen och det viktorianska London. Spelets nästa del, som släpps under hösten 2020, heter Assassin’s Creed Valhalla och låter spelaren ikläda sig rollen som vikingen Eivor under plundringarna av norra Storbritannien.

Spelindustrin – en underhållningsbransch större än Hollywood

I juli 2020 släpptes Ghost of Tsushima som utspelar sig under den mongoliska invasionen av Japan under sent 1200-tal. I Ghost of Tsushima kan spelaren hitta mongoliska artefakter som inte har någon effekt för själva spelandet, men som alla berättar en intressant historisk fakta om mongolväldet och dess utbredning under denna tidsepok.

Det här var bara några exempel på alla de spel som antingen direkt lär, eller låter spelaren uppleva, vår historia. Det finns ett näst intill oändligt antal spel som behandlar andra världskriget, men den historiska korrektheten i dessa skiftar väldigt. Likaså tummar många spel på de historiska detaljerna, men för den som ändå vill lära sig mer om historien så är spelvärlden inte en dum plats att börja på.