Brödernas dröm blev global mötesplats
VISA BILDTEXT
Den nya hallen byggs, u å. Ur S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Sara Lodin 2025-02-03

Brödernas dröm blev global mötesplats

Anrika Stockholms­mässan har funnits i över 80 år och gästats av kungligheter, Nobel­pristagare och högt uppsatta politiker. Men allt började med två driftiga bröder, som startade före­gångaren S:t Eriksmässan mitt under andra världs­kriget – trots protester från närings­livs­organisationerna.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2024 #3.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Folke och Börje Claeson jobbade i sina yngre dagar med sport­stuge­utställningar på sin farbrors företag. Efter att ha besökt ett antal mässor i Europa fick de idén att starta en egen mäss­verksamhet i Stockholm. Två stora mässor fanns redan i Sverige, Skåne­mässan i Malmö och Svenska mässan i Göteborg – men huvud­staden hade ingen.

– De startade 1942, bok­stavligen med två tomma händer. Aktie­kapitalet var 200 kronor, säger Birgitta Baud, dotter till Folke Claeson.

Tanken var att döpa företaget till Stockholms­mässan, men namnet var redan upptaget. Bröderna tackade nej till ett erbjudande om att köpa namnet för 10 000 kronor, och valet föll i stället på S:t Eriks­mässan, efter Stockholms skydds­helgon.

Läs också: Den ofrivillige samlaren

1943 arrangerades den första mässan på Tennis­stadion – men det var inte helt utan hinder. Stockholms handels­kammare, Sveriges industri­förbund, Sveriges hantverks- och små­industri­organisation, Sveriges grossist­förbund och Sveriges köp­manna­förbund hade nämligen i en skrivelse till sina medlemmar förklarat mässan som ”olämplig”.

Organisationerna menade att mässornas roll var att på ett enkelt och billigt sätt samla handlare och tillverkare, och man befarade att ännu en mässa skulle splittra mäss­verksam­heten i landet.

Affisch för S:t Eriksmässan. Foto: Reklamarkivet Landskrona museum.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

MÄSSA FÖR ATT VISA PÅ SJÄLVFÖRSÖRJNING
Premiär­mässan gick under mottot ”Genom krisen – för freden”, och avsikten var att visa både att Sverige kunde för­sörja sig självt under kriget och att till­verkarna var redo att öka produktionen när freden så småningom kom.

Mässan riktade sig främst mot köp­män, som fick ha mässan för sig själva på för­middagarna, men den nyfikna allmänheten släpptes in för att botanisera bland utställarna på efter­middagarna. På mässan visades bland annat livs­medel, textil, byggnads­material, hem­slöjd och olika typer av maskiner och transport­medel upp.

Läs också: Göteborgsutställningen och industriarvet

Även om närings­livs- och bransch­organisationerna var skeptiska till mässan lockade den stor­publik – 32 000 besökare under nio dagar. Bland dem fanns Gustaf V, som visades runt på mässan av bröderna Claeson efter en tennis­match. Kungen passade bland annat på att köpa ett elektriskt vägg­ur och smaka en kopp buljong.

Bröderna ville göra mässan till en årlig händelse, och efter den första mässan var det givet att fortsätta. Från början hyrde företaget in sig i olika lokaler, men så småningom fick bolaget arrendera mark på Starrbäcks­ängen på Gärdet, där enkla utställnings­hallar byggdes upp.

Direkt efter andra världskrigets slut började Folke och Börje Claeson att sikta mot kontinenten. De gav sig av för att locka företag från andra länder till S:t Eriks­mässan, en inte helt riskfri resa.

– De körde bil ner till Tyskland, som då låg i ruiner. De sov i bilen, med en revolver i handsk­facket, säger Birgitta Baud.

Bröderna Claeson med kung Gustaf VI år 1947. Ur S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

MÄSSORNA LOCKADE ALLT FLER
Redan 1945 medverkade ett sextiotal utställare från Finland, Frankrike, England, Holland och Schweiz. Mässorna lockade för varje år en allt större publik och köerna ringlade sig flera hundra meter långa.

– Svenska folket var svält­födda på nyheter. De hade varit isolerade under kriget och när mässan drog i gång blev det ett jätte­jippo. Där exponerades alla nyheter och produkter från utlandet – tv hade ju ännu inte kommit så det fanns ingenstans att uppleva det annars.

1954 anordnades en mässa som Birgitta Baud minns som särskilt betydelse­full: Stockholms första inter­nationella bil­salong, som dessutom omgavs av kunglig glans.

Varje mässa öppnades med pompa och ståt. Arméns musikkår spelade och bland andra stats­minister Tage Erlander, prins Bertil och Karin Kock, Sveriges första kvinnliga stats­råd, invigde. 1954 anordnades en mässa som Birgitta Baud minns som särskilt betydelse­full: Stockholms första inter­nationella bil­salong, som dessutom omgavs av kunglig glans.

– Det var stort att få bil­salongen till ”lilla” Stockholm. Prinsessan Sibylla, kronprins Carl Gustaf, och prinsessorna Birgitta och Margaretha var där.

Arrangemanget invigdes av den mycket bil­intresserade prins Bertil. Över 100 olika svenska och inter­nationella bil­märken fanns representerade och 400 modeller ställdes ut.

– Delar av Sveriges framgång efter kriget var att landet var ganska oförstört. Många länder satsade på Sverige och det ledde till en stark utveckling av den svenska bil­industrin, säger Tom Beyer, tidigare vd för Stockholms­mässan.

Läs också: Från knalle till e-handel

Birgitta Baud minns hur hon som barn själv sprang runt inne på mässorna – och samlade på sig broschyrer från allehanda utställare. När hon kom hem med en full påse blev pappa Folke arg – broschyrerna var ju till besökarna. Ett annat tillfälle som Birgitta Baud väl kommer ihåg var när prinsessan Sibylla tog henne i försvar.

– Galon blev årets nyhet 1952. Jag var fyra år då, och blev utspökad i galon­byxor och syd­väst, när jag skulle ta emot prinsessan Sibylla i trappan som gick ner till Starrbäcks­ängen. Det var brant och svårt att gå i de otympliga kläderna med blommor i famnen. Pappa bad mig niga för prinsessan, men då svarade hon genast att: ”Herr Claeson, det är inte lätt att niga i en trappa”.

NYA LOKALER
1956 flyttade mässan in i ny­byggda, permanenta lokaler på Storängs­botten. S:t Eriks­hallen, blev den näst största mäss­hallen i hela Europa. Verksamheten började utökas med bransch­mässor som Allt för sjön och Stockholm furniture fair, och 1962 delades S:t Eriks­mässan upp i två delar: En konsument­mässa som behöll namnet S:t Eriks­mässan, och en fack­mässa kallad Tekniska mässan.

1963 hade man alltså börjat rikta sig mer direkt mot konsumenterna. Hushåll, hem­inredning och livs­medel tog upp störst plats på mässan och i pressen gick att läsa att mässan var konsument­vänlig – ”och kanske framför allt hus­mors­vänlig”.

Vid den här tiden hade Folke Claeson, som sedan 1955 var ensam ägare, börjat känna sig färdig med det mödo­samma arbetet som mäss­general, och erbjöd Stockholms stad att ta över verksam­heten. Staden tackade nej, men när Sveriges television behövde större utrymme passade han på att sälja mäss­lokalerna.

Scania Vabis monter på S:t Eriksmässan, 1956. Foto: Sune Sundahl/ArkDes

VERKSAMHETEN FLYTTADE TILL ÄLVSJÖ OCH TRAGISK OLYCKA
Varken Stockholms stad eller Stockholms handels­kammare ville se att huvud­staden skulle stå utan en inter­nationell mässa, och 1964 tog man slutligen över verksam­heten. Folke Claeson satsade i stället på världs­utställningar och var bland annat ansvarig för det svenska del­tagandet på världs­utställningen i Montreal 1967.

1966 föreslog Stockholms stads­byggnads­kontor att verksam­heten skulle flytta till Älvsjö och 1971 invigdes det nya mäss­området av kung Gustav VI Adolf. Men Folke Claeson fick själv aldrig uppleva den nya mässan.

Han och hustrun Margareta hade i december 1969 rest till Peru, för att närvara vid tio­års­jubileet av en mässa som Folke Claeson hade hjälpt en vän att starta. På vägen hem störtade flyg­planet utanför Venezuelas huvud­stad Caracas. Birgitta och hennes lille­bror var 21 respektive 19 år vid händelsen.

Läs också: Nya utställningar för en ny tidsålder

– Det var ju ett trauma så klart, man blir bråd­mogen redan vid 21 år. Men vi hade en jättebra uppfostran, och allting fixar ju sig, säger Birgitta Baud.

Birgitta Baud är stolt över det livsverk som hennes pappa var med och skapade.

– Han gjorde otroligt mycket för turismen i Stockholm. Långt innan mässorna öppnade kom det dit en herrans massa folk som skulle bygga upp montrarna. Folk vall­färdade från hela Sverige, det fanns inte ett hotell­rum kvar i stan, och restaurangerna var full­bokade. Stockholm fick ett inter­nationellt rykte, säger hon.

1972 delades Nobelpriset ut i Älvsjö, 1975 var det dags för Eurovision Song Contest och 2001 anordnades det EU-toppmöte.

1976 bytte mässan till slut namn – då hade priset för namnet sänkts från 10 000 till 1 000 kronor – och heter sedan dess Stockholms­mässan, även om den i folkmun ofta kallas Älvsjö­mässan.

Efter flytten till Älvsjö kom mässan att växa sig ännu större och en rad stora evenemang har hållits på platsen. 1972 delades Nobel­priset ut i Älvsjö, 1975 var det dags för Eurovision Song Contest och 2001 anordnades det EU-toppmöte. Numer besöks mässan av ungefär en miljon besökare om året, som kommer dit för mässor, kongresser och evenemang.

Tom Beyer började jobba som projekt­ledare på S:t Eriksmässan 1968, och var vd för Stockholms­mässan 1985–2007. Under sin tid på mässan såg han den förändras mycket.

– Vi var 16 personer och omsatte 15 miljoner när jag började, och 300 personer med en omsättning på 750 miljoner när jag slutade, säger han.

Allt för sjön räknas till den första
branschutställningen för båtar och tillbehör. Mässan som har ägt rum i mars sedan 1922 är den mässa som varje år inviger båtsäsongen. Foto: Ur S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

OSÄKER FRAMTID
Stockholms­mässans framtid är i skrivande stund en aning osäker. Stockholms stad vill sälja företaget och på sikt eventuellt riva mäss­området i Älvsjö, där det i stället planeras för bostäder. Mässorna konkurrerar dessutom på andra villkor i dag.

– Under pandemin var alla mässor stängda, och företagen hittade andra vägar att marknads­föra sig. Sedan dess har antalet företag på mässorna minskat, men i Europa och världen börjar det komma tillbaka till hur det såg ut före pandemin. Det finns ett utrymme för mäss­verksamhet, även om det kanske inte blir jättelika mässor i Sverige i framtiden, säger Tom Beyer.

Även Birgitta Baud tror på en framtid för mässor.

– Jag är ledsen över att Älvsjö­mässan ska rivas, det är en hel epok som går i graven. Samtidigt måste man vara realist, det är en annan tid nu, med internet och liknande och för utställarna är det dyrt att åka på mässor. Men jag tror att det så småningom blir en rekyl – folk vill träffas. Det är ju det som är så fiffigt med mässor, att man knyter kontakter, säger hon.

Läs också: 1930 – funktionalismens genombrott

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.