(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-W7J446Q');
Den ofrivillige samlaren
VISA BILDTEXT
Foto: Sara Johansson.

PRYLARNA AV: Sara Johansson 2023-02-20

Den ofrivillige samlaren

Han påstår att han inte är en samlare. Ändå hittar vi en inte helt obetydlig mängd prylar och foton från jubileums­utställningen i Göteborg i hans hem.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2019 nr 4.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Anders Houltz, till vardags forsknings­chef på Centrum för Näringslivs­historia, disputerade 2003 med en avhandling om Göteborgs stora jubileums­utställning 1923. I samband med disputationen skänkte några personer i Anders närhet honom saker med koppling till utställningen. När avhandlingen sedan fick spridning hörde fler människor av sig, som hade foton eller andra minnes­saker från det stora arrange­manget liggande hemma.

Läs också: Göteborgs restaurangdrottning Judith Karlander

Efter det har han själv köpt lite prylar när han råkat på dem. I dag består samlingen av ett stort antal bilder, kartor, dokument, vykort och souvenirer. Men någon samlare är han inte, hävdar han:

‒ Nej, det finns många som samlar på saker från till exempel olika världs­utställningar. Och det är på en annan nivå där samlarna verkligen letar och där vissa saker kan bli väldigt dyra.

I samlingen finns en mängd foton, bland annat på lok som verkstadsföretaget Nohab presenterade under utställningen. Foto: Sara Johansson.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

SPÄNNANDE KULTURFENOMEN
Jubileumsutställningen i Göteborg var huvud­sakligen en nationell utställning, ingen världs­utställning, men besökarna kom från när och fjärran. Stora svenska industri­företag som SKF, L.M. Ericsson och Nohab visade upp sig, men viktigast var den kanske för design- och konst­hantverk.

Stilen som brukar kallas för Swedish Grace slog igenom under den här tiden, inte minst tack vare Göteborgs­utställningen och världs­utställningen i Paris två år senare. Stora delar av Göteborgs stads­bild förändrades också inför jubileums­utställningen.

Läs också: Världsutställningarna – fönstret mot framtiden

Flera av dagens mest välkända byggnader, som till exempel Göteborgs konst­museum, uppfördes speciellt inför detta. Nöjes­parken Liseberg skapades för att ge besökarna något att roa sig med, längst in på utställnings­området. För trots att utställningar av det här slaget handlar väldigt mycket om industri och export så rymmer de också så mycket annat, vilket gör dem spännande för efter­världen på helt andra sätt.

‒ Utställningarna är väldigt mycket en samman­fattning av sin tid. På så sätt är de ett spännande kultur­fenomen. De var väldigt visuella, och finkultur, ny teknik och ”vanligt folk” samsades på ett sätt som inte var vanligt annars, säger Anders Houltz.

I samlingen finns också bilder som porträtterar Lisebergs ”lilleputtar”, alltså kortvuxna människor som visade upp sig för publik. Foto: Sara Johansson.

INGEN NY UTSTÄLLNING
Jubileums­utställningen 1923 blev ingen stor succé. Kanske regnade den helt enkelt bort. Sommaren 1923 sägs ha varit en av 1900-talets regnigaste. Trots 4,2 miljoner besökare gick utställningen med ett stort under­skott, något som påverkade Göteborgs ekonomi under många år efter. Men det är inte därför som Anders Houltz inte tror på någon ny jubileums­utställning 100 år senare – 2023.

‒ Den sortens utställningar har nog spelat ut sin roll. Dessutom skulle det bli märkligt eftersom stadens 400-års-jubileum är 2021. Att jubileums­utställningen gick av stapeln 1923 berodde på förseningar som hade med efter­verkningar från första världs­kriget att göra.

Kanske är det därför Göteborgs­utställningen blir lite extra intressant, en jubileums­utställning under ett år som inte var ett jubileum. Anomalier och udda saker brukar kunna locka samlare. Om man nu är en sådan.

Ur arkivet: Asplund ritade utomhusbio

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.