Svensk bil i mikroformat
VISA BILDTEXT
Käcka broschyrer skulle locka konsumenterna till köp av Fram King Fulda, ca 1956-1957. Foto: Karl Ivarssons samling/Svenskt motorhistoriskt
arkiv.

PRYLARNA AV: Karin Jansson Myhr 2025-08-08

Svensk bil i mikroformat

En bil med tre hjul. Med kaross i vakuum­pressad plast. Med plats för två vuxna och två barn. Och med en max­hastighet på över 80 kilometer i timmen. Och som till­verkats i Sverige. Låter det som en skröna? Nej det handlar om MC-bilen Fram King Fulda som gjorde entré (och succé?) i slutet av 1950-talet.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2025 #1.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Sanningen att säga till­verkades inte många – samman­lagt bara 411 exemplar mellan åren 1957 och 1962. Men Fram King Fulda lever fortfarande kvar i öm omvårdnad av sina entusiastiska ägare. En av dem är Åke Lovén i Lindes­berg som, efter att ha köpt sitt exemplar i en papp­kartong och lagt ned över 300 timmar på själva renoveringen, kunde ta en premiär­tur i augusti i sin skinande röda Fram King Fulda av 59/60 års modell.

Trots att bilen till­verkades under fem år, finns det bara två års­modell­beteckningar: 57/58 och 59/60. Men vi ska ta allting från början.

Efter andra världskriget började flera modeller av MC-bilar eller mikro­bilar utvecklas framför allt i Tyskland. Skälen var flera. Dels fanns det ett behov av att bygga upp bil­parken igen. Dels var det ont om kapital och stål. Men till­verkare av strids­flygplan som Messer­schmitt och Heinkel förbjöds också fortsätta till­verkningen av flyg­plan.

I stället började företagen tillverka MC-­bilar. Alla som sett Stig-­Helmers transport­medel i Sällskaps­resan-­filmerna vet hur en Messer­schmitt KR200 (Kabinen­roller) ser ut.

Andra bil­märken var till exempel italienska Isetta (som även till­verkades på licens av BMW), engelska Bond Mini­car och Heinkel Kabine/­Trojan med tyskt ursprung. Och så tyska Fulda som tillsammans med Bond Minicar var bland de första ut på marknaden.

De främsta fördelarna med en MC-­bil var att de var billiga i drift och att det bara krävdes MC-­kort för att framföra dem, och MC-­kort var betydligt enklare att ta än kör­kort för bil. Pris­mässigt kom de med tiden inte att bli så mycket billigare än en vanlig bil, så populariteten dalade betänkligt redan i slutet av 1950-­talet.

Samman­lagt såldes 792 trehjuliga MC-bilar i Sverige under 1957. Året därpå sjönk siffran till 308. Messerschmitt, Fram King Fulda och Heinkel stod för ungefär en tredje­del var. Billigast var Messer­schmitten – i dag är den däremot den dyraste att köpa för en mikro­bils­entusiast.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

FAVORITEN FRÅN FULDA
Fulda kom att bli något av en favorit hos svenskarna. Uppsala­företaget Sica Import var den första general­agenten för Fulda i Sverige. År 1957 togs ansvaret över av Fram King­bolagen med bas i Uppsala och Helsingborg. Fram King-­bolagen började samma år egen till­verkning på licens av den populära Fuldan.

Ansvarig för projektet var Fuldas konstruktör Adolf Sander, som följde med till Sverige. I Tyskland hade karosserna tidigare tillverkats i aluminium men nu – kunde Sander berätta – skulle den tyska fabriken gå över till plast. Så blev det också i Sverige.

Adolf Sander utvecklade också den svenska modellen, så att den kom att få en något annorlunda form på karossen än sin tyska mot­svarighet. Karossen till­verkades i tre färger: blått, grönt och rött.

Fram King-bolagen bildades 1932 då Industri­kompaniet King från Helsingborg slogs samman med Uppsala­bolaget AB Josef Eriksson. År 1955 skapades namnet ”Fram King-bolagen”. King till­verkade cyklar och mopeder, och Uppsala­företaget till­verkade förutom cyklar under varu­märket Fram även motor­cyklar.

Läs också: Från Vårgårda till världssuccé

Ramarna till den svensk­till­verkade MC-bilen Fram King Fulda, som den till en början hette, till­verkades i Uppsala. Plast­karossen vakuum­pressades i armerad polyester på plast­fabriken AB Hvenplast på Ven, som var det enda företag i landet som behärskade tekniken. Redan efter ett år flyttades dock till­verkningen till den danska fabriken Fibrex i Roskilde. Monteringen av ram och kaross utfördes vid Fram King-bolagens fabrik i Helsingborg.

Hur kom det sig då att Fram King Fulda efter bara två år fick byta namn till enbart King? Fram King Fulda förkortades till FKF, och ett annat svenskt företag inom kullager tyckte att det var alltför likt deras namn och hotade med stämning.

I mars 1957 kunde man i Upsala Nya Tidning läsa att Fram King-­bolagen beräknade kunna leverera sina första exemplar i maj. ”Det nya fordonet har en till­talande exteriör. Den ström­linje­formade karossen är tillverkad av plast.” Läsaren fick också reda på att sitt­plats­bredden var 115 cm, ”vilket gott räcker till för två vuxna”.

Bagageutrymmet i baksätet kunde också användas som barn­säte, och genom att placera om sitt­dynorna och rygg­stöden kunde man åstad­komma ligg­platser för två personer.

Fram King Fulda hade, liksom sina motsvarigheter från andra märken, tre hjul – två fram och ett bak. Fordonet drevs av en encylindrig två­takts­motor från Sachs på 191 kubik och en effekt på 10 häst­krafter. Vikten låg på runt 300 kilo och max­hastigheten uppgavs till 85 km/timmen.

Vad som var speciellt med Fram King Fulda var att den inte hade någon back­växel. I stället var motorns rotations­riktning vänd­bar, så man backade genom att stoppa motorn och sedan åter­starta den med motsatt rotations­riktning. Det finns alltså fyra växlar framåt och fyra växlar bakåt, vilket innebär att man kan backa väldigt snabbt.

Lärare och elever i verkstadsskola undersöker en trehjulig, tvåsitsig Messerschmitt KR 200 ”Kabinenroller” i mitten av 1950-talet. Foto: Karl Heinz Hernried/ Nordiska museet.

”EN BRA FAMILJEBIL”
Bil­entusiasten Åke Lovén skaffade sin Fram King Fulda för drygt fem år sedan, och historien är lite speciell. Hela familjen är bil­intresserad, och dottern hade hittat en annons på Blocket som verkade intressant. Hon skickade en bild till Åke med kommentaren ”det här är väl en bra familjebil?”.

– Vi hade precis fått ett litet arv som räckte till att köpa bilen, som låg i kartong – helt isär­tagen. Den hade legat länge i ett uthus. Min far kommer från Helsing­borg, där Fram King Fulda till­verkades, så att köpa bilen blev lite som en hyllning till pappa.

Fuldan fanns i Simrishamn, så Åke hyrde ett flytt­skåp och åkte de 55 milen för att hämta papp­kartongen. De flesta delarna fanns med i kartongen, men knappast i det bästa skicket.

De flesta mikrobilar slutade tillverkas i mitten–­slutet av 1960-talet. Ett undan­tag var brittiska Bond Bug som tillverkades mellan 1970 och 1974. Även denna modell hade tre hjul, men två bak och ett fram.

Mycket har Åke fått improvisera fram – en del har han till­verkat själv. Hand­tagen är egentligen traktor­handtag som Åke slipat till rätt utseende. Ljud­dämparen – från en gammal Opel – hittade Åke på en loge i närheten. Den fick han dock modifiera efter gamla ritningar.

– Det är bara att leta efter något som ser likadant ut. Bensin­tanken är till exempel ny­tillverkad. Lamporna har jag hittat i Tyskland och i Holland.

Mikrobilsentusiasten Åke Lovén. Foto: Anders Myhr.

Eftersom bilen varit avregistrerad var Åke tvungen att efterforska ursprungs­intygen till bilen, vilket tog sin tid. Faktum är att bilen aldrig varit besiktigad tidigare – kravet på besiktning kom först 1964. Första gången blev alltså i augusti i år – utan anmärkningar.

Läs också: Fordonsindustrin som motor

Bilen är inte helt lätt att komma in i, men väl inne i bilen är utrymmet större än man kan tro. Klädseln till bilen är faktiskt original­klädseln. Tyget har Åke hittat och skickat efter från Tyskland.

Bilen ska ju gå i 80, men det har Åke inte vågat sig på med de 8-tumshjul bilen är utrustad med. Bromsen är en vajer­broms, det vill säga en vajer som går direkt från broms­pedalen och som drar en arm som i sin tur drar ut broms­backarna. Några säker­hets­bälten finns inte i bilen. När den till­verkades fanns inga krav på att bilarna skulle vara utrustade med denna säkerhets­funktion.

De flesta mikrobilar slutade tillverkas i mitten–­slutet av 1960-talet. Ett undan­tag var brittiska Bond Bug som tillverkades mellan 1970 och 1974. Även denna modell hade tre hjul, men två bak och ett fram.

Bilens konstruktör, Tom Karen, ansvarade också för att ta fram Luke Sky­walkers ”land­speeder” som före­kom i filmen Star Wars från 1977. En av modellerna byggde på chassit till en Bond Bug, men hjulen doldes med riktade speglar.

Ett ännu senare exempel på MC-bilar har bara drygt två år på nacken. Den fyr­hjuliga Micro­lino påminner till formen om Isetta. Den stora skillnaden mellan dagens mikro­bil och 1950- och 1960-talens är att den drivs med el.

I detalj: folkabussen

Käcka broschyrer skulle locka konsumenterna till köp av Fram King Fulda. Foto: Karl Ivarssons samling/Svenskt motorhistoriskt arkiv.

Käcka broschyrer skulle locka konsumenterna till köp av Fram King Fulda. Foto: Karl Ivarssons samling/Svenskt motorhistoriskt arkiv.

MC-bilklubben

Åke Lovén är inte den enda entusiasten. MC-Bilklubben, som ingår i Motor­historiska Riks­förbundet, engagerar runt 360 medlemmar som tillsammans äger drygt 500 fordon fördelat på hela 34 olika modeller, varav 49 är av märket Fram King Fulda eller King.

Den vanligaste modellen är Messerschmitt KR200/KR201 (155 stycken) tätt följt av Heinkel/Troja (142 stycken). Klubben har fångat upp ungefär hälften av alla mikrobilar som finns i Sverige.

Ordförande för klubben är Anders Johnsson sedan de två klubbarna Messerschmitt-klubben och MC-­Bilklubben slogs ihop i slutet av 1980-talet. Han var en av grundarna till Messerschmitt-klubben, men har förutom flera Messer­schmitt-bilar också sedan 30 år tillbaka en Fram King Fulda i sin ägo.

– För 50 år sedan hånskrattade folk åt mig som skaffade en Messerschmitt. Så är det inte nu. Nu är den ett samlarobjekt som lockar både entusiaster och folk med pengar.

Genom en titt på Bilweb Auctions ser man att en Messerschmitt i gott skick kan kosta över 300 000 kronor. För en Fram King Fulda i ”härligt patinerat original­skick” fick en hugad spekulant betala 90 000 kronor.

Medlemmarna kommer i huvudsak från Sverige. Dessutom sam­arbetar man med andra länders klubbar. Tillsammans med sin finska mot­svarighet ordnar man varje år en träff på Åland. I samband med millennie­skiftet kördes ett ”rally” till Nordkap – 86 bilar deltog.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.