Bland de företagsarkiv som vi på Centrum för Näringslivshistoria sköter om får vi ofta egna arkivfavoriter. Webbmaster Åsa Holmgren, t ex, känner lite extra för ett reklamfotografi (c 1961) från AB Archimedes.

Företaget Archimedes började tillverka utombordare 1912. Företaget såldes till Electrolux 1941, och utombordartillverkningen hamnade så småningom hos Volvo Penta. Volvo hade köpt upp maskinföretaget Pentaverken som redan var framgångsrika med att tillverka utombordare, och skapat Volvo Penta.

– Jag valde bilden därför att den är så fin. Den finns i Archimedes arkiv, och ger verkligen en stämning av problemfritt sextiotal, skinande sommarsol och billig bensin, säger webbmaster Åsa Holmgren.

Bilden är också något av ett skolexempel på bipolära motsatsers kraft i reklamen: kvinnligt mot manligt, mjukt mot hårt, ljust vitt mot en mörkt molngrå bakgrund. En bild från en tid innan diskussioner om könsstereotyper tagit fart. En åskådare kan nästan tro att paret på bilden dansar en mjuk skärgårdsvals.

– Men det är i alla fall hon som kör (och för), slår Åsa Holmgren fast.