ABBA – starten på det svenska musikundret
VISA BILDTEXT
En ABBA-våg svepte över världen efter vinsten i Eurovisionsschlagerfestivalen. Här uppträder de på Gröna Lund 1975. Foto: Gröna Lunds arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

UR ARKIVET AV: John Berg 2023-05-08

ABBA – starten på det svenska musikundret

”Det svenska musikundret” syftar till att beskriva Sveriges musikaliska framgångar. Dels har vi artister som exempelvis Robyn, Roxette och Agnes, dels låtskrivare och producenter som Max Martin, Andreas Carlsson och RedOne. Till stor del började allt med ABBA, som ju vann Eurovision Song Contest i Brighton 1974 med låten Waterloo.

ABBAs framgångar var ett resultat av flera insatser. En av de viktigaste var lanserings­arbetet. Man kan vara hur duktig som helst, men utan marknadsföring är det ju ingen som får ta del av det man gör. Här spelade musikförläggaren och managern Stig ”Stikkan” Andersson en viktig roll. Han var en av initiativ­tagarna till ABBA och det var också han som kom upp med namnet.

Läs också: Utan Stikkan ingen musikbransch

Redan 1967 hade han startat förlaget Union Songs tillsammans med Björn och Benny, och 1972 bildades gruppen där även deras respektive flickvänner Anni-Frid och Agneta ingick. Två år senare kom genom­brottet med Waterloo, som Stikkan faktiskt skrivit texten till. Kort därefter övergav han text­författandet och fokuserade istället på marknads­föringen av bandet, vilket dels ökade det internationella intresset för ABBA och dels banade väg för den svenska musik­industrin.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

ABBA utmärkte sig på flera sätt. Inte minst när det gällde ljud­bilden, som ansågs vara modern och nyskapande. Bandets ljudtekniker, Norrköpings­födda Michael B Tretow, hade en stor del i detta. Vid studio­inspelningarna experimenterades det mycket, särskilt när det gällde sång­stämmor. Genom att man i mixningen placerade sång­stämmorna bredvid varandra med en anings förskjutning, skapade man en fyllig ljudbild som kom att bli en del av det så kallade ”ABBA-soundet”.

Läs också: Sveriges första musikexport

ABBAs framgångar var inte bara ett resultat av studioarbete, utan det låg även musikaliskt hantverk bakom. Björn och Benny var experter på melodier med tydliga ”hooks” som fångade lyssnarnas intresse, som melodi­slingorna i låtar som exempelvis S.O.S och Dancing Queen. Agneta och Anni-Frids röster kompletterade varandra i såväl klang som register. De hade båda ganska ljusa röster, men de skilde sig åt i att det var Agneta som stod för det kraftfulla och Anni-Frid för det lite mer finstämda.

Sammantaget kan man säga att ABBA bestod av duktiga musiker som tillsammans skapade något unikt. Ingen annan konstellation hade kunnat låta likadant. Men utan Stikkan Andersson och Michael B Tretow hade man kanske inte låtit alls.

Läs också: Här sitter kulturen i väggarna

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.