Varannan flaskvatten
VISA BILDTEXT
Annons för Wårby hälsobrunn AB ur Lars-Åke Janssons samling hos Centrum för Näringslivshistoria.

PRYLARNA AV: Anders Landén 2025-05-21

Varannan flaskvatten

Redan under 1600-talet började vatten säljas på flaska. Den stora boomen kom dock när plast­flaskan lanserades under 1970-talet. Flask­vatten marknads­fördes med framgång som en viktig del av en hälsosam livs­stil.

Kaffe rört motsols och fem flaskor rums­tempererad Evian. Beställningen var standard för den amerikanska sångerskans Jennifer Lopez under 1990-talet. I listan över roliga riders, alltså vad stjärnorna krävde skulle finnas på plats vid spelningar tyckte vi vid tid­punkten att denna stack ut.

Helt vanligt kran­vatten och inte ens med bubblor i? Vi tyckte då att det var höjden av divalater. Detta trots konstiga krav, som att hård­rocks­bandet Van Halen alltid krävde M&M:s med alla de bruna godisarna bort­plockade, och att Madonna ville att alla toaletter skulle vara ny­installerade och oanvända.

Något som människorna generellt verkar köpa trots att priset är högt, att vattnet vid nyttjande uppen­barligen inte nyss kommer från källan, för­packas i plast och dessutom fraktats.

Vanligt kran­vattenpå flaska kändes så sent som för 25 år sedan som något helt apart. Men även här i Sverige – där vi de facto kan dricka kran­vattnet (till skillnad från de flesta länder Lopez spelade i) så är vatten på flaska idag stor business.

Kostnaden för en liter kran­vatten är 4 öre per liter enligt organisationen Svenskt Vatten. Vatten på flaska kostar 250 gånger mer än kran­vattnet. Ändå har konsumtionen av stilla, smaksatt och kol­syrat vatten ökat från 13 liter per person och år i mitten av 1990-talet till närmare 23,5 liter under 2016.

Mer än hälften av tio sålda flaskor är kolsyrat med smak, tre av tio inne­håller kolsyrat vatten och knappt en av tio inne­håller stilla vatten. Låt oss dessutom gissa att värme­böljan under sommaren 2018 gjort att statistiken kommer skjuta i höjden.

Men trots att det stora uppsvinget i Sverige kom sent så är vatten på flaska en gammal business. De första kommersiella flask­vatten­företaget föddes i Stor­britannien under 1600-talet. Hundra år senare kom amerikanska företag och branschen växte – med ambulerande sjuk­domar som kolera och tyfus i trakterna skrämdes med­borgarna till medvetande om för­delarna med mineral- och käll­vatten.

Läs också: Den effektiva människans matställe

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Apotekarnes vatten Porla, ca 1950-1960-tal. Bild ur Carlsberg Sveriges historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Under 1900-talets början hade de flesta offentliga vatten­för­sörjningarna fått klor i sitt vatten. Vilket begränsade marknaden, och det var mest på restaurang som flask­vatten såldes. Men med plastens genom­brott i början av 1970-talet förändrades det dock igen.

Varu­märken som Perrier och Evian skapade exklusiva för­packningar och marknads­förde sin produkterna som både fräscha, renliga och hälso­samma. Det blev en livsstil och identitets­markör att välja vatten från de hälso­samma källor och kur­orter som societeten vall­färdat till vid sjukdom.

Marknads­föringen för kur­orterna vid 1700-1800-talet dammades av och började specifikt att gälla vattnet i brunnarna, som tappades upp och tillskrevs diverse egenskaper. I Sverige var till exempel både Loka och Ramlösa från början enbart kurorter.

Irländska Ballygowan Spring Water lanserade sitt varu­märke 1981. Marknads­föring byggde på att förändra livs­stilar och öka hälso­medvetandet. Inom två år var man ledande på den irländska marknaden.

Och än i dag är det så produkterna marknads­förs. Något som människorna generellt verkar köpa trots att priset är högt, att vattnet vid nyttjande uppen­barligen inte nyss kommer från källan, för­packas i plast och dessutom fraktats.

En nyligen genom­förd kanadensisk studie visar att köpe­vatten på flaska lugnar oro över dödlighet och stärker själv­känslan.

Och även om kranvatten är i princip gratis och nyttigare kanske både flask­vatten­tillverkare och konsumenter har en poäng. I jämförelse med läske­drycker lär smak­satt vatten vara bättre i ett hälso­perspektiv.

Mer om handel på handelnshistoria.se

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.