Kundvagnen fick oss att handla mer
VISA BILDTEXT
Kund spanar in varor på ICA Höjdens Livs i Göteborg, ca 1960. Bild ur ICAs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

PRYLARNA AV: Anders Landén 2023-12-18

Kundvagnen fick oss att handla mer

En korg, en stol och fyra hjul var allt som behövdes för att förändra världen. Snabbköpsägaren Sylvan Goldman blev mångmiljardär när han patenterade och började att serietillverka kundvagnar.

För snabbköpsägaren Sylvan Goldman var tanken som slog honom under 1936 självklar. Med större kundkorgar skulle kunderna handla mer. Efter några timmars tankeverksamhet hittade han en lösning. De stoppade en korg ovanpå en trästol, skruvade fast fyra hjul och provkörde. BAM: kundvagnen var uppfunnen!

Ett tag senare introducerades vagnarna på hans två snabbköps-kedjor: Humpty Dumpty och Piggly Wiggly-kedjor. Dessvärre var det inte några av kunderna som uppmärksammade uppfinningen. Goldman insåg att ingen förstod vad det var och hyrde in skådespelare som tillsammans med personal fick gå runt i butikerna och demonstrera.

Läs också: När snabbköpen kom till byn

Polletten föll ner hos kunderna och snart handlade de flesta enklare, bekvämare och precis som Goldman hoppades, mer. Butiksägaren lät snart modifiera vagnarna och tog sedan patent på den senare versionen. Han hade nu hjälp av mekanikerna, Arthur Kosted som kom på ett sätt att bilda och svetsa fast de olika vajrarna.

Kunden rådgör med ICA-köpmannen, ICA Wannbergs 1976. Ur ICAs historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

Det tog ungefär 30 år innan vi svenskar accepterade den amerikanska utvecklingen hos snabbköpen. I nummer 10 av ICA-tidningen lockar storföretaget fler handlare att bygga om sin butik för självbetjäning i artikeln ”Passar min lokal”. Det är i samband med övergången som man lämnar den manuella betjäningen och kunderna själva får handla med varukorg och varuvagn.

Läs också: Varuhusens stora kris

ICA spår att omsättningen ökar hos de butiker som bygger om och att kunderna nu kan koncentrera sig på att handla och inte bara står i kö. För att locka till köp föreslår koncernen att handlarna också ska satsa på en allsidig livsmedelsbutik, bestående av både ”specerier och färskvaror”.

Så kom kundvagnen och kundkorg till Sverige för att stanna. Noterbart är att vagnarna mer eller mindre ser likadana ut som de gjorde när Goldman lanserade dem för nästan 100 år sedan. Ja, givetvis fanns inte modellerna där barnen samtidigt sitter och kör bil från början. Men få produkter har blivit så givna som symboler som kundvagnen. De allra flesta vet att det är där man lägger sina varor när man shoppar.

Inte konstigt att symbolen fick hänga med ut på nätet. Det är givetvis där produkterna man beställt hamnar och den man klickar på när man ska checka ut.

Läs mer om ICA:s historia på ica-historien.se

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.