Tupperware - är plastpartyt över?
VISA BILDTEXT
Tupperware-reklam från slutet av 1950-talet. Bilden är något beskuren Foto: Joe Steinmetz. Källa: Joseph Janney Steinmetz Collection, State Library and Archives of Florida/Wikimedia Commons. Public domain.

FÖRETAGEN AV: Anders Houltz 2024-10-04

Tupperware – är plastpartyt över?

Härom veckan kom besked om att det amerikanska företaget Tupperware ansökt om konkurs. Den klassiska tillverkaren av färgglada plastlådor för livsmedel anger minskad försäljning och ökande kostnader som orsaken. Om ingen ny finansiär dyker upp är det en epok som går i graven.

Det hela började med Earl Tupper (1907–1983), en kemist på stor­företaget DuPont som började experimentera med företagets rest­produkter. Genom att raffinera polyeten skapade han plast­produkter som var hållbara, luktfria och enkla att använda.

Han registrerade varumärket Tupperware 1946 men affärerna gick inlednings­vis dåligt. Kunderna var inte vana vid att använda plast­föremål i köket och vändningen kom först sedan han träffat sälj­geniet Brownie Wise.

Läs också: Från knalle till e-handel

Hon fick Tupper att sluta sälja sina produkter i butik och i stället helt satsa på så kallade Tupperware-­parties.

Konceptet vände sig direkt till hemma­fruar i den amerikanska medel­klassen: en värdinna bjuder hem gäster som får en under­hållande demonstration av en besökande säljare, ofta en extra­knäckande hemma­fru med liknande bakgrund som kunderna. Lika delar socialt umgänge och konsumtions­glädje med inslag av grupp­tryck.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

På 1950-talet blev Tupper­ware ett begrepp – de dyra men lång­livade plast­lådorna i pastell­färger och modern design låg rätt i tiden. De hade tätt­slutande lock som förlängde livs­medlens håll­barhet, de var stapel­bara i de kylar och frysar som konsumenterna nu började skaffa sig – och de var ett piffigt till­behör på familjens bil­burna weekend-­picknick.

Pandemi­årens restriktioner var ett hårt slag mot företaget och någon större åter­hämtning har heller inte infunnit sig sedan dess.

Tupperware spreds över världen tillsammans med amerikansk populär­kultur och nådde Sverige 1962. Sedan dess har generationer av svenskar varit med på tupperware­partyn och för­köpt sig på stor­säljare som wonder­bowl. Sälj­metoden har genom åren lånats av allt från doft­ljus, barn­kläder och kryddor till under­kläder och sex­leksaker.

Läs också: Twixit – brödets beskyddare nummer ett

I den digitala tids­åldern tycks dock intresset ha svalnat. Pandemi­årens restriktioner var ett hårt slag mot företaget och någon större åter­hämtning har heller inte infunnit sig sedan dess. Varje tid har sina sälj­metoder. Tupperware föddes på 1900-talet och frågan är om partyt har kraft att leva i det nya millenniet.

Annons Tupperware i Dagens Nyheter, publicerad lördagen den 14 mars 1964. Källa: DN.

Tupperware-reklam från slutet av 1950-talet. Foto: Joe Steinmetz. Källa: Joseph Janney Steinmetz Collection, State Library and Archives of Florida/Wikimedia Commons. Public domain.

Annons Tupperware i Dagens Nyheter, publicerad lördagen den 29 februari 1964. Källa: DN.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.