Härom veckan kom besked om att det amerikanska företaget Tupperware ansökt om konkurs. Den klassiska tillverkaren av färgglada plastlådor för livsmedel anger minskad försäljning och ökande kostnader som orsaken. Om ingen ny finansiär dyker upp är det en epok som går i graven.

FÖRETAGEN AV: Anders Houltz 2024-10-04
Tupperware – är plastpartyt över?
DELA
Det hela började med Earl Tupper (1907–1983), en kemist på storföretaget DuPont som började experimentera med företagets restprodukter. Genom att raffinera polyeten skapade han plastprodukter som var hållbara, luktfria och enkla att använda.
Han registrerade varumärket Tupperware 1946 men affärerna gick inledningsvis dåligt. Kunderna var inte vana vid att använda plastföremål i köket och vändningen kom först sedan han träffat säljgeniet Brownie Wise.
Läs också: Från knalle till e-handel
Hon fick Tupper att sluta sälja sina produkter i butik och i stället helt satsa på så kallade Tupperware-parties.
Konceptet vände sig direkt till hemmafruar i den amerikanska medelklassen: en värdinna bjuder hem gäster som får en underhållande demonstration av en besökande säljare, ofta en extraknäckande hemmafru med liknande bakgrund som kunderna. Lika delar socialt umgänge och konsumtionsglädje med inslag av grupptryck.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
RELATERADE ARTIKLAR
På 1950-talet blev Tupperware ett begrepp – de dyra men långlivade plastlådorna i pastellfärger och modern design låg rätt i tiden. De hade tättslutande lock som förlängde livsmedlens hållbarhet, de var stapelbara i de kylar och frysar som konsumenterna nu började skaffa sig – och de var ett piffigt tillbehör på familjens bilburna weekend-picknick.
Pandemiårens restriktioner var ett hårt slag mot företaget och någon större återhämtning har heller inte infunnit sig sedan dess.
Tupperware spreds över världen tillsammans med amerikansk populärkultur och nådde Sverige 1962. Sedan dess har generationer av svenskar varit med på tupperwarepartyn och förköpt sig på storsäljare som wonderbowl. Säljmetoden har genom åren lånats av allt från doftljus, barnkläder och kryddor till underkläder och sexleksaker.
Läs också: Twixit – brödets beskyddare nummer ett
I den digitala tidsåldern tycks dock intresset ha svalnat. Pandemiårens restriktioner var ett hårt slag mot företaget och någon större återhämtning har heller inte infunnit sig sedan dess. Varje tid har sina säljmetoder. Tupperware föddes på 1900-talet och frågan är om partyt har kraft att leva i det nya millenniet.