Skidor och hydraulik
VISA BILDTEXT
Eric Sundin bredvid en timmerbil
utrustad med en hydraulisk lyftkran. Foto: Tekniska museet.

FÖRETAGEN AV: Anders Wesslén 2023-09-18

Skidor och hydraulik

Skidor och lyftkranar låter inte som en helt logisk företags­kombination. Men Eric Sundin gjorde sig först ett namn inom skid­tillverkning för att sedan nå riktigt stor framgång med de hydraul­verktyg han tagit fram bland annat för att göra just skidor.

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2023 nr 1.
Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

Eric Sundin föddes 1900 i Arbrå, mellan Bollnäs och Järvsö, i Hälsingland, och visade tidigt tecken på att han kanske inte skulle bli jordbrukare som sin far utan något mer uppfinnaraktigt. Han byggde egna leksaker och gjorde ibland små miniatyri­ndustrier i traktens bäckar. Men som del av en jordbrukar­familj förväntades han ställa upp och arbeta.

Där vid 1920-talets början var skid­tillverkning en relativt stor industri i Sverige. Detta trots att skidor fortfarande främst var ett transport­medel, inte ett idrotts­nöje. Inte minst var skidor viktiga för att ta sig fram i områden där det inte fanns underhållna eller banade vägar.

Eric fick inte gå färdigt den sexåriga skola som då fanns, utan fick när han var 14 år helt avstå från det sista skolåret eftersom pappan behövde hjälp i jordbruket. På vintrarna betydde det även att köra timmer. ”Att i köld och snöyra lyfta den tidens grovtimmer upp på timmer­kälkarna, var ett över­mänskligt slit,” skulle han senare i livet berätta. Men något skulle ändå leda honom bort från jordbruket. Vid 21 års ålder tog han en kurs i träslöjd i Bollnäs, och under ett studie­besök hos skid­fabrikören och skid­åkaren Anders

Persson förstod Eric hur skid­tillverkning gick till. ”Då jag studerade tillverknings­metoderna och såg att man gjorde allt för hand, kom det för mig att med mekaniska hjälp­medel skulle skidorna kunna tillverkas mycket billigare,” har han berättat.

Läs också: Jordbrukets teknikrevolution

Där vid 1920-talets början var skid­tillverkning en relativt stor industri i Sverige. Detta trots att skidor fortfarande främst var ett transport­medel, inte ett idrotts­nöje. Inte minst var skidor viktiga för att ta sig fram i områden där det inte fanns underhållna eller banade vägar. Själva tillverkningen var fortfarande något som gjordes hantverks­mässigt och ofta i mindre familje­företag. Bara i Erics hemby Arbrå fanns hela fyra skid­tillverkare.

I andra branscher hade industrialiseringen som svepte över Sverige, driven av ång­turbiner och alltmer tillgänglig elektricitet, skapat mer storskaliga tillverknings­sätt för andra produkter. Men skid­tillverkningen hade inte kommit dit än. Eric började sin tillverkning hemma på gården, i en lada med snickeri­verkstad som fadern annars använde för att laga jordbruks­redskap.

Det första paret skidor, som hade lite olika längd, såldes till drängen på gården för fem kronor. Ambitionen blev att tillverka skidor snabbare och enklare och därmed billigare – utan att kvaliteten blev sämre. Sakta växte verksamheten i omfång och Eric utvecklade parallellt även nya verktyg för att göra själva skidorna.

Efterfrågan på skidor ökade i takt med att längdskidåkning blev en allt populärare idrott. Den mekaniserade tillverkningen av Sundins skidor blev en succé. Foto: Sunfab.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

FLYTT TILL HUDIKSVALL
Men verksamheten i Arbrå fick ett abrupt slut: trettondagen 1927 brann ladan ner med verkstad och allt.

”Kanske till min lycka,” sa Eric många år senare, ”jag hade följt skidsportens utveckling och funnit att Hudiksvall på den tiden gått framåt.” Där, sju mil bort vid kusten, fanns ett stort intresse för skidåkning och många duktiga skidlöpare, nu när skidåkning även började bli ett stort idrotts­intresse. I Hudiksvall fanns även bättre kommunikationer för någon som ville sälja sina produkter över hela landet, inte minst järnvägs­nätet med ostkustbanan som gick mellan Sundsvall och Stockholm.

Så Eric lassade den brand­skadade maskin­parken, tillsammans med sina privata tillhörigheter, på en lastbil och flyttade till Hudiksvall. I Hudiksvall hittade han ett gammalt tunnbinderi på Hudiksbacke, med en källar­våning där han 1927 kunde starta upp tillverkningen igen. Det blev långa arbetsdagar med mycket slit.

Läs också: Bruket för hästskor och kullager

”Jag åt strömming och pörscha (pölsa) och jobbade dag och natt,” berättade han senare i en intervju. Men slitet gav resultat. Erics olika maskinuppfinningar gjorde dessutom att han kunde göra skidor inte bara i större volymer utan även med bättre kvalitet än till exempel huvudkonkurrenten Mikael Larsson i Hudiksvall.

Mekaniseringen av produktionen var alltså en förutsättning för att företaget skulle växa. När han sedan fick några stora kunder under­lättade det också affärerna. Som att den svenska militären fick upp ögonen för skid­tillverkaren och började beställa sina skidor därifrån.

”DEN SUNDINSKA UNIVERSALMASKINEN”
Efter några år hade verksamheten växt så mycket att Eric kunde starta en egen fabrik. Han köpte då Barnängens kemiska fabriks gamla lokaler, i den östra delen av hamnområdet – Varvet – i Hudiksvall. 1936, ungefär tio år efter starten, flyttade verksamheten till ett ”ståtligt fabriks­komplex med imponerande fasad”.

Men det var inte bara ”Sundins skidor” som gjordes i fabriken, utan allt annat i trä som gick att böja: björk­parkettgolv, båtar, fritidsmöbler, serverings­brickor och bandy- och ishockey­klubbor – och gung­hästar. Eric hade nu gift sig och bildat familj, och de bodde alla i en lägenhet i en av fabriks­längorna, mitt i produktionen.

Läs också: Elektrifieringen av Sverige

Eric fortsatte att utveckla många av fabrikens maskiner. I en artikel i lokal­pressen beskrevs en av Erics special­maskiner för skid­tillverkning. I den kunde en björkstock sågas fyrkantig och sedan skivades stocken, som en ost av en hyvel, mellan två sågare.

Varje dag gjordes 500–600 par skidämnen på detta sätt. Dessa lades sedan att torka i ett och ett halvt år innan de kapades till rätt längder, grov­frästes och fortsatte vidare till ”den Sundinska universal­maskinen”. Där lades de i en speciell mönster­form och matades in i maskinen av två vana arbetare. Till sist bockades och putsades skidan.

Fabriken hade egen mekanisk verkstad med special­maskiner, hydrauliska pumpar och pressar för limmade och laminerade skidor, som med tiden blev Sundins vanligaste produkt. I de laminerade skidorna kombinerades träslag med olika egenskaper för att ge bästa möjliga kvalitet.

Den limmade skidan bestod av ungefär 25 delar och varje par skidor blev exakt likvärdiga. För att limma ihop de tunna trä­komponenterna konstruerade Sundin domkrafter och pressar. De första 25 åren tillverkades 2,5 miljoner par skidor i Sundins fabriker, rapporterade Hudiksvalls-Tidningen 1950.

Efter att skidverkstaden i Arbrå brann ner 1927 flyttade Eric Sundin verksamheten till Hudiksvall. Foto: Sunfab.

SATSNING PÅ HYDRAULIK
För att tillverka skidor användes alltmer hydraulik, det vill säga maskiner som använde vätska för att få kraft i en rörelse. Just hydraulik var en av Sundins stora teknik­passioner.

Utvecklings­arbetet med en skidpress för laminerade skidor, med hjälp av hydraulik, ledde dessutom fram till helt ett nytt bolag. 1944 grundade Eric bolaget Hydrauliska Industri Aktiebolag, Hiab, tillsammans med Einar Frisk, en bygg­mästare med sinne för affärer, som likt Eric var en själv­lärd bondpojke. Tanken var att bygga en riktig mekanisk verkstad, med fokus på hydraulik­baserade lösningar.

Bland annat ville Eric se om han inte kunde bidra till att lösa ett problem han själv kände väl från sina timmervintrar: att lyfta upp stockar på lastbilar ute i skogen.

Den här gången behövde Eric inte låta företaget växa långsamt i takt med försäljningen, utan kunde gå in med eget start­kapital för att sätta i gång verksamheten rejält. De två grundarna satsade 50 000 kronor vardera för att Hiab skulle kunna starta.

Hiab, med sina första tio anställda, fick lokaler bredvid skid­fabriken. Och började tillverka manuella och hydrauliska pressar för verkstads­bruk. Bland annat ville Eric se om han inte kunde bidra till att lösa ett problem han själv kände väl från sina timmervintrar: att lyfta upp stockar på lastbilar ute i skogen. Som det var nu krävdes ett antal skogs­arbetare som tillsammans använde vinschar, hävstänger, block och talja för att få upp stockarna på lastbils­flaket. Erics vision var att en man skulle klara att göra jobbet.

Läs också: Fordonsindustrin som motor

En kran skulle kunna monteras på lastbilen och hämta sin kraft från lastbilens motor och sedan styrda med ett handtag från lastbils­hytten. Det skulle inte krävas mer än ett par handgrepp för att lyfta timmer­stocken, manövrera den över lastbils­flaket och sänka ner den.

Resultatet blev HIAB19, världens första hydrauliska vajerkran för lastbilar, med en lyft­kapacitet på ett ton. Från den första prototypen till lanseringen 1946 tog det två år – och det dröjde inte länge förrän det satt en Hiab-kran på varannan lastbil i norra Sverige.

Nu hade Eric två företag att marknadsföra parallellt. För Sundins skidor engagerade han duktiga och kända skidåkare i Hudiksvalls­området. Den framgångsrika Hudiksvalls­trion Martin Matsbo, Herbert Sehlberg och Nils Englund – de två senare även anställda i fabrikerna – gjorde reklam för skidorna ute i spåren. Sveriges skidkung, Sixten Jernberg, vann VM-guld i Lahtis 1958 på Sundins skidor. Med tiden togs fler OS- och VM-medaljer på Sundins skidor.

Intresset för hydraulik gjorde att Eric Sundin valde att satsa på ett nytt bolag – Hiab. När Hiab lanserade en vajerkran för lastbilar 1946 blev den genast en succé. Tidigare hade det krävts ett helt arbetslag för att lyfta upp timmerstockar. Foto: Sunfab.

MÅNGA PATENT
Ett femtiotal av Sundins konstruktioner fick egna patent, både i Sverige och andra länder. En av nyheterna var ”finger­skarvnings­maskinen”, som gjorde att det gick att ta vara på spill­virket Andra uppfinningar hade inte alls med skid­tillverkningen att göra, som hydrauliska bil­tippar, avdragare och verkstads­pressar. Nu började Eric sälja sina tekniska innovationer till andra nordiska och europeiska fabriker.

Typiskt för Sundins fabriker var att det var betydligt fler fabriks­arbetare än kontors­anställda. 1966 hade skid­tillverkningen ett 60-tal anställda, men bara en sjättedel var tjänste­män. Det sägs också att han kunde namnet på alla sina anställda, och att han plötsligt kunde tilltala en nyanställd maskinist vid förnamn och be om en snus.

Läs också: Svensk teknik erövrar världen

På 1950-talet flyttade kran­tillverkningen i Hiab till ett eget fabriks­område vid Köpmanberget. Fabriken invigdes 1952 och blev den största i Hudiksvall, näst Håstaholmens sågverk. Den växte snabbt och gav arbete till hundratals anställda. Fabriken sålde last­tippar och hydrauliska apparater till en rad länder i Europa, men också till Australien, USA, Brasilien och Indien.

Arbetet med att förbättra Hiabs kranar ledde till ytterligare ett företag. 1952 startades Sunfab, som tillverkade hydrauliska produkter som komplement till skid­tillverkningen. Både Hiab och Sunfab ingick i Sundins fabriker.

1965 sålde Eric och hans kompanjon Hiab till ett investment­bolag. Skid­fabriken fanns kvar och blev senare en del av Sunfab. Eric Sundin fortsatte att arbeta på Sunfab fram till sin död 1975, då han var 75 år gammal. Sundins skidor fortsatte att göras ett tag till, men 1989 lades skid­tillverkningen ned.

Sunfab ligger i dag kvar i Hudiksvall, ägs av ättlingar till Eric, och har satt staden på världs­kartan som ett av världens ledande företag inom hydraulik. Hiab ingår i dag i finska logistikoch maskinkoncernen Cargotec.

Läs också: Vasaloppet – en pionjär i sponsorspåren

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.