Det unika 1953 var att en italiensk utställning visades samtidigt på Liljevalchs och på NK. – Varuhuset hade kläder, design med mera, medan Liljevalchs fokuserade på arkitektur och konst, säger Monica Prencipe, som haft stor nytta av Centrum för Näringslivshistorias arkiv i sin forskning och vars forskning blev möjlig tack vare ett stipendium från den svensk-italiensk stiftelsen C.M. Lerici Foundation. okänd fotograf/
Nordiska museet.
På 1950-talet blomstrade kreativiteten på varuhuset Nordiska Kompaniet och ett unikt projekt såg dagens ljus. En utställning med italienska arkitekter och konstnärer hölls på Liljevalchs, samtidigt som varuhuset visade kläder, design och varor från Italien. Varuhuset lyfte in den stora världen i svenskarnas vardag.
För två år sedan skrev den italienska forskaren Monica Prencipe sin avhandling om italienska arkitekters relation till Sverige. Under denna tid väcktes hennes intresse för varuhuset NK och Svensk Forms viktiga del i historien när det gäller att lyfta fram italiensk arkitektur, konst, design och formgivning i Sverige.
Monica Prencipe har sedan gjort efterforskningar om relationen mellan Italien och Sverige under de utställningar som hölls på Liljevalchs vid ett flertal tillfällen.
– Den första utställningen hölls 1920, men jag har intresserat mig mest för den som gick av stapeln 1953, säger Monica Prencipe.
Utställningen var banbrytande eftersom den gick av stapeln på Liljevalchs och på varuhuset NK samtidigt. Ett viktigt namn i det nya sättet att visa design, var NK:s chefsarkitekt Elias Svedberg.
– På museet var det italienska arkitekter och konstnärer som ställde ut, medan det på varuhuset samtidigt visades kläder, designers och olika sorters varor från Italien, säger Monica Prencipe.
Detta var något helt nytt. Innan andra världskriget var det mesta som såldes på NK tillverkat i Sverige. Efter kriget ökade varuhusets strävan att få människor intresserade av varor tillverkade i andra länder. Inspirationen till utställningen med italiensk inriktning 1953 hämtades från ett liknande projekt som NK haft 1948, men den gången var utställningen inriktad på Storbritannien.
Varuhuset hade 1951 också haft en utställning med indiskt tema. Efter utställningen med italienskt tema 1953 hölls bland annat en med fransk inriktning 1955 och en med japanskt tema 1957. Ambitionen var att visa både ländernas kultur, design och mode.
NK har också haft en berömd möbeltillverkning som bland annat har uppmärksammats i år i Nyköping, där det har hållits en utställning om varuhusets möbelfabrik. En del i utställningen har handlat om NK, en annan del har lyft fram svenska arkitekter. NK:s möbelfabrik låg i Nyköping och var under 69 år viktig för svensk möbelkonst. Här, tio mil från varuhuset i Stockholm, fanns järnväg, en hamn och närhet till stora skogar.
– Det var samma arkitekter från Svensk Form som låg bakom utställningen på Liljevalchs 1953, säger Monica Prencipe.
Varuhuset NK var bland annat tidiga med försäljningen av möbler i platta paket innan IKEA blev stort.
I sin forskning har Monica hittat brev som visar att utställningen som hölls redan 1948 väckte intresse hos de italienska arkitekterna. De frågade om det var möjligt att göra något liknande igen och 1953 blev resultatet de unika utställningarna på både varuhus och museum samtidigt. Samarbetet mellan Italien och Sverige ledde också till att det italienska kulturinstitutet kom att byggas. Det stod klart 1958.
– Tanken var att utöka utbytet av kultur mellan länderna, säger Monica Prencipe.
NK:s utställningar var viktiga också i ett större perspektiv. Varuhusets roll förändrades när det tog steget från att vara ett försäljningsställe för mestadels svenska varor till att också ta hem bitar av den stora världen till svenska folket.
– Liknande utställningar gjordes samtidigt på de största varuhusen i andra länder. La Fayette, Harrod’s och The Macy’s hade liknande utsättningar, säger Monica Prencipe.
Även senare har italiensk form synts på NK. Ett exempel är den kända glaskonstnären Paolo Veniri från Venedig. Hans berömda glastrumpet ställdes ut när varuhuset NK öppnade en filial i Farsta 1960.
Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.