Från droska till Uber
VISA BILDTEXT
Taxichaufför håller koll på kollegorna på Vasagatan i Stockholm, 1969. Bild från Ericssons historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

FÖRETAGEN AV: Mats Karlsson 2018-04-17

Från droska till Uber

Det började med skraltiga hästskjutsar på medeltiden. I dag får du GPS-pejlad skjuts med ett knapptryck på mobilen. Men ett är sig likt – taxibranschen har i alla tider kämpat mot regleringar, konkurrens och dålig lönsamhet.

En variant av artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria nr 4 2017.

Prenumerera på tidskriften Företagshistoria!

När alla hästar hade passerat fram mellan myndigheternas skarpa Argusögon, kom till sist turen till den modernaste af alla våra droskor: automobilen, som till allmän munterhet för åskådarne kom frampustande för att också besiktigas. Det var bestämdt den första droskmönstringen, där veterinären varit öfverflödig!

Artikeln i Dagens Nyheter den 14 maj 1900 om den årliga droskmönstringen på Hötorget beskriver en era som lider mot sitt slut. Det är en ögonblicksbild av ett teknikskifte då automobilens epok inleds.

Över 1 200 ekipage synades denna helg av myndigheterna; mekaniker granskade vagnarnas kvalitet medan veterinärer bedömde drag­hästarnas kondition. Beskrivningen av gistna åkdon och trötta kusar blir sinne­bilden för en tid som snart är över. Men den lätt nedlåtande beskrivningen av bilen visar samtidigt på osäkerheten kring vad som komma skall.

HYRDROSKOR
Hyrkuskar med fast taxa fanns redan i romarriket. Olika skjutssystem uppstod under medel­tiden över Europa, kring ett nätverk med gästgiverier. Den adliga släkten Thurn und Taxis skaffade sig monopol på post­befordran i tysk-romerska riket.

Från släktens namn kom ordet taxi, enligt en förklaring. Mer troligt kommer det från ordet taxa, av grekiskans taxis – att placera något i en viss ordning. Därför har flyg­platser taxi­banor. Från tidigt 1600-tal fanns hyr­droskor i London och sedan kom gäst­giverierna, där man kunde byta skjuts till nästa. Gästgiverier infördes också i Sverige 1615.

Läs också: En pionjär inom den svenska transportsektorn

I städerna etablerades så småningom hyr­kuskar, som ålades att ha eleganta vagnar med god komfort och två drag­hästar, medan andra kunde köra med ensitsiga åkdon helt utan komfort. Kuskarna krävde därför att åkare och bönder skulle förbjudas köra i person­trafik.

Taxorna fastställdes av städernas magistrat, sedan av läns­styrelserna. I besluten reglerades även drosk­ägarnas och kundernas rättigheter och skyldigheter. Den resande hade inte rätt ”att fordra hastigare fort­skaffning än 1½ timme på milen”, enligt en taxa1871. Alltså 6-7 km/h. Med auto­mobil­droskorna – så kallades då alla bilar, oavsett taxi eller ej – ökades farten. De kom upp i 15-20 km/h, mer räckte inte deras 2-3 hästkrafter till.

Bild från Handelsbankens historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

TAXI SOM DJURSKYDD
De första bilarna visades på utställningar i Göteborg och Stockholm i början av 1890-talet. 1897 byggdes den första svenska bilen och året därpå rullade bilar in på Göteborgs och Stockholms gator.

Frans August Wingborg lämnade då genast in en ansökan om att få bedriva personbefordran ”medelst automobildroskor”. Detta motiverades med ”djur­skyddsvänligt syftemål”, att befria hästarna från sina ok. Wingborg var vår förste djur­rättskämpe, oerhört mycket före sin tid. Men någon taxipionjär blev han inte.

I juni 1899 lät kronprins Gustaf importera en tysk Daimler med mekaniker, som skulle lära hovets kuskar att framföra ekipaget. Men han sålde den snart, mäkta förgrymmad över förödmjukelsen när hans lakejer tvangs kliva ur och skjuta på i uppförs­backar på Djurgården. Droskfirman Taxameter­bolaget köpte den och Sverige hade fått sin första taxibil.

Odenplan i Stockholm med hästdroska och spårvagn. Bild från Handelsbankens historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

På ett årtionde spreds automobilen över landet och häst­droskor ersattes med moderna åkdon. Ofta importerades chassin som vagn­makare byggde karosser på. Men hästens saga var ännu inte all. Ännu 1919 annonserades i Svensk Åkeritidning om hästfoder, halm och seldon, sida vid sida med gummi­ringar, automobil­försäkringar, bensin och smörjoljor. Hovslagare både betjänade hästar och byggde karosser till automobiler.

Läs också: När bilen kom till Sverige

De första taxi­chaufförerna var kuskar och åkare som sadlat om. Nästan alla firmor var enmans­bolag. Carl Olsson i Haga i Göteborg gjorde kanske en typisk karriär: i folk­räkningen 1880 kusk, 1890 åkare och 1900 droskägare.

Men som drosk­chaufförer anställdes vem som helst: dräng, diverse­arbetare eller fabriks­arbetare. Kuskarna hade jour dygnet och sov i stallet, men när bilen kom byggdes värme­stugor runt städer där chaufförerna kunde vila och vänta in körningar.

Någon komfort att tala om hade inte de första taxi­bilarna. De var öppna som häst­vagnar och kunderna fick vara varmt klädda eller vira in sig i filtar. Vid regn fanns i bästa fall en sufflett, annars paraply.

Den sista hästdroskan går över bron i Uddevalla år 1950. Bild från Handelsbankens historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

KRIGETS PÅVERKAN
Men så kom kriget. Det blev ransonering och brist på häst­foder och bensin. Trafik­bilarnas motorer justerades om för motor­sprit, eller etanol som vi säger i dag. Men många avvecklades och häst­droskan fick ett till­fälligt uppsving.

Från slutet av 1910-talet byggdes täckande karosser och droskbilen kom tillbaka för gott, även om mellan­krigstiden blev skakig. Nu kom bussarna, ombyggda militära last­bilar med träd­gårds­soffor på flaket under en presenning. Den billiga mass­producerade T-Forden skapade också ny konkurrens. Aktörer som Billiga bilen och Lillebil startades med små investeringar, lite som dagens Uber där friåkare samlas via en app.

Läs också: En seglivad hoj

Trafikbilsägarna protesterade också mot att bönder körde droska i städer mellan sådd och skörd. De uppskattade inte heller hyr­bilarna (motsvarande dagens limousiner), som bara fick beställas per telefon men ändå tog upp folk på gatan.

Under depressionen på 30-talet blev det svår brist på taxi – ordet etablerades under 30-talet. Nu kom också ”bil utan förare”, leasingbilar, som ännu en konkurrent. Taxi­föreningarna ropade åter på förbud.

När andra världs­kriget bröt ut kallades många bilar och deras chaufförer in i beredskap. Brist på däck och gummi fick fler att lägga ned. De som var kvar kördes på gengas, som sänkte effekten och pannorna riskerade att explodera. Nya taxi­modeller med färre sittplatser kom, liksom diesel­drivna bilar.

Kriget gav också häst­droskorna – de få som fanns kvar – en ny chans. Så sent som 1945 hade en droskägare i Västerås två droskor och en reserv­vagn i trafik! Troligen var han den sista i landet som körde häst­droska reguljärt.

Under 1980-talet datoriserades taxibolagens växlar. Bild ur Ericssons historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”TAXI, VAR GOD DRÖJ”
Efter kriget växte privattrafiken snabbt och Sverige blev Europas bil­tätaste land 1954. Bussar, privat­trafik och svarttaxi blev nya hot och taxi­branschen svarade med modernisering. Bland annat infördes taxi­radio. Skandinaviens första monterades i Huddinge taxis bilar 1950.

En struktur­omvandling inleddes, även om den skulle ta lång tid. Läns­styrelserna bestämde hur många taxibolag och bilar det behövdes i varje kommun. De slog även fast att taxorna, vilka inte höjdes under hela 50-talet.

Skoltaxi, sjuk- och gods­transporter hjälpte dock en smula under 60-talet, liksom telefoner i taxi­stolparna. Under 70-talet kom färd­tjänst, vilket gjorde landstingen till stor­kunder. Men det ställde också krav på ombyggda bilar.

De flesta av landets 9 000 taxibolag var fortfarande enmans­företag. Under 80-talet datoriserades stor­bolagens växlar och bilar, vilket minskade antalet tom­körningar och ökade något den dåliga lönsamheten.

Men ”Taxi, var god dröj” förblev det mantra som upprepades i kundernas lur. Lösningen blev till sist att näringen avreglerades. Fri etablerings­rätt infördes 1990. Genast uppstod konflikter mellan storbolagen och friåkarna, som pågått sedan dess. Dessutom har digitalisering tagit ännu ett kliv framåt.

Under 2010-talet slog den globala tjänsten Uber igenom, där kunden beställer bil via en app. Därefter tillkom fler konkurrenter. De stora aktörerna på marknaden anpassade sig till teknikskiftet, och i dag har de flesta bolag en egen app där en taxi kan beställas utan att man behöver ringa växeln.

Läs också: Kriser som dödar eller återföder

Fakta: Svensk taxi

1561 Erik XIV utfärdar stadga om tavernor med skyldighet att hålla skjutshästar.

1615 Krav på gästgiverier var 1 1/2 mil.

1720 Första skjutstaxan fastställs.

1864 Näringsfrihet införs stegvis, antalet åkare ökar snabbt.

1878 Skjutsstationer utan gästgiveri tillåts.

1891 Taxametern uppfinns i Tyskland. Används först på hästskjutsar.

1891
Första bilen visas i Sverige på Göteborgsutställningen.

1898 Första ansökan om koncession för taxi, av djurskyddsskäl.

1901 Första skandinavisktillverkade taxin, i Stockholm.

1901 Första svensktillverkade taxametern, från Halda.

1911 Skjutsplikten avskaffas formellt.

1933 Gästgiveristadgan avskaffas.

1950 Taxiradio introduceras.

1956 Första kvinnliga taxichauffören, Maud Hansson.

1980-talet Taxiväxlar och bilar datoriseras.

1990 Taxinäringen avregleras.

2014 Uber, med taxibeställning via app i mobiltelefon, kommer till Sverige.

2017 Ny lag om redovisningscentraler för taxi trädde i kraft.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.